دارو‌های آرامش بخش

مصرف داروهای آرام‌بخش مفید است یا مضر؟

در این شماره به داروهای آرام‌بخشی خواهیم پرداخت که امروزه اکثر مردم به این داروها روی می‌آورند.

به گزارش خبرنگاری اجتماعی ایرنا، بی‌خوابی می‌تواند نتیجه مشکلات روحی همچون اضطراب، افسردگی و اسکیزوفرنی باشد. اما در بعضی مواقع برخی از بی‌خوابی‌ها ارتباطی به بیماری روحی و روانی ندارد و به علت اضطراب‌های روزمره و خستگی‌های زیاد و درگیری‌های فکری و ذهنی، افراد دچار بی‌خوابی می‌شوند.

داروهای آرام‌بخش متاسفانه یکی از پُر مصرف‌ترین داروها محسوب می‌شوند که البته عوارض‌های زیادی هم دارند.

عوارض‌های جانبی مسلماً فقط در داروهای آرام‌بخش و به اصطلاح خواب‌آور نیست بلکه تمام داروهای شیمیایی از عوارض‌هایی برخوردار هستند که در بروشور داخل جعبه دارو می‌توانیم مطالعه کنیم.

داروهای آرام‌بخش حالت مَنگی و سرگیجه را به همراه دارد و اگر در افراد این دارو به مدت طولانی مصرف شود می‌توان گفت به این دارو بتدریج وابسته شده و برای داشتن آرامش مجبور به مصرف بیشتری از آن هستند و در نهایت باعث وابستگی شده و فاصله گرفتن از آن کمی دشوار می‌شود.

این داروها از طریق تاثیر گذاشتن بر سیستم مرکزی اعصاب، فعالیت‌های بدن را کُند کرده و به فرد احساس خواب آلودگی و آرامش می‌دهد.

یکی از داروهایی که در دسته داروهای افسردگی طبقه بندی می‌شود “فلوکستین” است. مصرف این دارو بدون تجویز پزشک منجر به مزمن شدن بیماری در فرد و ایجاد اختلاف و اضطراب می‌شود. اگرچه تجویز درست و پزشکی این داروها اثرات درمانی مطلوبی دارد و در بهبود بیماری نیز تاثیر گذار است ولی مصرف خودسرانه آن به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود و خطر آفرین است. مصرف دراز مدت این قبیل داروها عوارضی همچون فراموشی، اختلال در تفکر و حتی ایجاد افسردگی در فرد می‌باشد.

به گفته یک روانپزشک، جوانان و نوجوانان بیشترین گروهی هستند که خودسرانه داروهای آرام‌بخش مصرف می‌کنند. دکتر فائزه تاتاری در یکی از گفت و گوهای خود با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این چنین می‌گوید: متاسفانه علی رغم پیشرفت‌هایی که در حوزه پزشکی و دارو صورت گرفته نه تنها سوء مصرف داروهای آرام‌بخش کمتر نشده، بلکه ابعاد پیچیده‌تری نیز به خود گرفته است. این پزشک متخصص معتقد بر این است که مصرف داروهای آرام‌بخش و اعصاب تنها در زمانی لازم است که بدن برای طبیعی شدن عملکردش به آن نیاز داشته باشد که مسلماً هم این نیاز را تنها پزشک معالج تشخیص می‌دهد.

عوارض خودسرانه این داروها شامل تاثیرات منفی روی کلیه، کبد، مغز و مرگ‌های ناشی از مشکلات حاد تنفسی و حتی مشکلات عروقی و قلب را به همراه دارد.

متاسفانه برخی از دانش آموزان و دانشجویان بدون اطلاع داشتن از عوارض و یا شناخت این قبیل داروها برای بیدار ماندن و یا افزایش تمرکز برای درس‌ها به داروهایی چون ریتالین و یا آمفتامین روی می‌آورند.

این پزشک از خانواده‌ها درخواست کرده که نسبت به مصرف چنین داروهایی به فرزندان خود آگاهی دهند و تقاضا کرد که در مصرف داروهای آرام‌بخش میزان و زمان مصرف آن تنها با نظر پزشک صورت بگیرد.

در ادامه به چند نمونه از داروهای آرام‌بخش گیاهی و مفید اشاره می‌کنیم.

1-شقایق کالیفرنیا: این گیاه به کاهش اضطراب‌های روزمره کمک بسزایی می‌کند و بدون احساس گیجی و عوارض‌هایی که در بیشتر داروهای شیمیایی یافت می‌شود به خواب و استراحت شما کمک می‌کند. این دارو یک متعادل کننده ملایم برای هیجان‌ها می‌باشد. می‌توان گفت یک درمان آرام‌بخش برای زمان‌هایی است که استرس دارید.

2-سنبل الطیب: گیاه سنبل الطیب که نام فارسی این گیاه (علف گربه) است به عنوان یک آرام‌بخش مفید و برای رفع بی‌خوابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3-بادرنجبویه: بادرنجبویه یکی از خانواده‌های نعنا است نام علمی آنmelissa offıcinalis  می‌باشد. گرچه این گیاه دارای خاصیت‌های زیادی منجمله ضد ویروس، ضد آلزایمر، ضد نفخ و درد نیز می‌باشد. ولی یکی دیگر از خاصیتی که این دارو شاملش می‌باشد رفع بدخوابی و به جا گذاشتن آرامش است. طرز تهیه این دارو به اینگونه است که بر روی ۵ گرم از برگ‌های این گیاه یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه بر روی بخار آب می‌گذاریم تا دم بکشد و با کمی نبات یا عسل میل کنید.

چه بسا که بدانیم و به یاد داشته باشیم ما می‌توانیم این آرامش را از خداوندی بگیریم که غیرممکن‌ها را ممکن می‌کند و آرامشی وصف ناشدنی به ما هدیه می‌دهد و فیض او ما را کافیست.

درخواست‌های خود را به خدا ابراز کنید بدینگونه آرامش خدا که فراتر از تمامی عقل است، دل‌ها و ذهن‌هایتان را در مسیح عیسی محفوظ نگاه خواهد داشت، آمین.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

زمان دقیق ظهور ستاره
ویار گناه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست