تکنولوژی و نقش مثبت و منفی آن

تکنولوژی و نقش مثبت و منفی آن
با سلام خدمت شما خوانندگان عزیز مجله اسمیرنا.
در این شماره قصد داریم تا اندکی درباره تکنولوژی و نقش آن در زندگیمان صحبت کنیم.
واژه تکنولوژی از ترکیب دو کلمه Techno+Logy تشکیل شده و به معنی فن‌شناسی، آشنایی به اصول فنی، شگرد شناسی، فن‌آوری، روش فنی و شناخت تکنیکی چیزی است.
تکنولوژی در عمل چیز بدی نیست و بسیار هم مفید است ولی نحوه و هدف استفاده از آن است که تعیین‌کننده تاثیر آن بر زندگی ما می‌باشد. شناخت تکنولوژی باعث می‌شود که با نحوه و هدف ساخته شدن ابزارها آشنا شویم و بتوانیم استفاده بهتری از آنها داشته باشیم. برای استفاده مفید و بهینه از دستگاهی نیاز داریم که در ابتدا آن را بشناسیم. در ادامه به تعدادی از تاثیرات مثبت و منفی تکنولوژی اشاره خواهیم کرد.
تکنولوژی تاثیرات مثبت زیادی را در زندگی و برطرف کردن نیازهای روزمره ما دارد که با اندکی توجه به اطرافمان می‌توانیم شاهد آن باشیم؛ امکاناتی مانند: ارتباطات صوتی و تصویری، کنترل دستگاه‌های خانگی از راه دور، استفاده در پزشکی و جراحی‌های حساس از راه دور، ساخت دستگاه و ابزارهای توانبخشی، آگاهی از نحوه ساخت ابزارها و وسیله‌های مختلف، آموزش و تحصیل آنلاین، کسب و کار آنلاین، دسترسی به اطلاعات و منابع گوناگون، خرید آنلاین، انجام امور بانکی، خودروهای الکتریکی و موارد بی‌شمار دیگر.

Pic 1

علیرغم این امکانات و تاثیرات مثبت آن، تکنولوژی تاثیرات منفی نیز بر زندگی و همچنین سلامت ما داشته است که در بیشتر مواقع مخفی و به سختی قابل شناسایی می‌باشند. در ادامه به تعدادی از تاثیرات منفی تکنولوژی که اگر به آنها دقت نداشته باشیم دچار آنها خواهیم شد اشاره می‌کنیم.

تغییر رفتار
از دست دادن صبوری یکی از تاثیرات منفی تکنولوژی می‌باشد. دسترسی آسان و راحت و کم بودن زمان برای دست‌یابی به نیازهای‌مان از خطرات تاثیر منفی تکنولوژی می‌باشد و این باعث بروز عصبانیت و تغییر رفتار در ما می‌شود. به نظر می‌رسد که ظهور سرویس‌های پخش ویدیو، تأثیر زیادی بر کاهش صبر افراد (به‌خصوص در زمینه‌ سرگرمی) داشته است. در این زمینه باید به یکی از پژوهش‌ها اشاره کنیم که محققان آن پروژه میزان صبر حدود ۶ میلیون کاربر اینترنت را برای لودشدن ویدیو در سایت‌های پخش ویدیو اندازه‌گیری کردند. نتیجه‌ این پژوهش واقعاً شگفت‌انگیز بود. به‌طور میانگین افراد تنها ۲ ثانیه برای لود شدن ویدیو صبر می‌کنند و اگر در طی این مدت ویدیوی مذکور لود نشود آن ویدیو را رها می‌کنند.

تاثیر بر روی سلامت
این درست است که فناوری به زندگی ما سرعت بیشتری بخشیده اما از طرفی هم باعث کاهش کیفیتِ در سلامتی زیستن انسان شده است. در گذشته با توجه به اینکه تجهیزات الکترونیکی کمتری در اختیار داشتیم به فعالیت‌های فیزیکی رو می‌آوردیم. به همین علت افرادی که فعالیت بیشتری داشتند و کارهای فیزیکی انجام می‌دادند از سلامتی بیشتری نیز برخوردار بودند. همچنین آمارها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر و به خصوص در دوران اپیدمی کوید تعداد افرادی که بخاطر کم شدن فعالیت فیزیکی و کم تحرکی دچار اضافه وزن شده‌اند بیشتر گردیده است.

Pic2

تغییر سبک زندگی
این روزها به مسائل ظاهری زندگی بیشتر اهمیت می‌دهیم. در هر حال و شرایطی و حتی بعضی اوقات به شکل خطرناکی علاقه به گرفتن عکس، سلفی و ضبط ویدیو داریم. در گذشته وقت بیشتری را برای بودن در کنار خانواده و عزیزانمان داشتیم ولی این روزها بیشتر دغدغه ما تلفن همراه، اینترنت، فعالیت و نحوه زندگی دیگران، هنرمندان و یا درگیر شدن با اخبارهایی که شاید حتی در زندگی روزمره ما هیچ نقشی ایفا نکنند شده است.

Pic3(1&2)

درگذشته افراد از زندگی واقعی و از زمان حال لذت می‌بردند و در عین حال بیشتر درگیر احساسات خود، خانواده و دوستانشان بودند و به طبیعت و انسان بیشتر اهمیت می‌دادند. امروزه برای نشان دادن احساسات خود به موضوعات و مسائل زندگی تنها به زدن علامت لایک و یا نوشتن چند کلمه بسنده می‌کنیم و پس از آن به سرعت مطالب و موضوعات جدیدی جای آن را می‌گیرد.

تغییر الگوی خواب
بررسی مجله تایمز در سال 2012 بین 4700 نفر در محدوده سنی 18-24 سال نشان می‌دهد که حدود یک چهارم آنها اعتراف کرده بودند از وقتی که بیشتر زمانشان را در تماس با تکنولوژی می‌گذرانند نتوانسته‌اند به خوبی بخوابند.
سیستم عصبی انسان می‌تواند تحت تاثیر روشنایی و تاریکی قرار گیرد. بهتر است تا حد امکان محل خواب خود را تاریک کنید تا راحت‌تر به خواب بروید. هنگام خواب لپ‌تاپ، تلفن، تلویزیون و هر منبع نور دیگری را خاموش کنید. نمایشگر گجت‌ها با ایجاد نور آبی مصنوعی باعث می‌شوند تا بدن حس بیداری پیدا کند در حالی که قرار است شما بخوابید! مغز انسان برای فهمیدن زمان خوابیدن و بیدار شدن از آن براساس نوع نور محیط (شب یا روز) طراحی شده است. این بی‌نظمی باعث سرکوب ملاتونین (هورمونی که به تنظیم چرخه خواب و بیداری در بدن کمک می‌کند) در مغز شده و منجر به برهم خوردن الگوی خواب و همچنین کاهش زمان خواب عمیق می‌شود.
شناخت ابزار و تکنولوژی بسیار می‌تواند برای استفاده صحیح از آن دستگاه به ما کمک کند. بطور مثال ابزاری که امروز در اختیار ما قرار دارد به چه منظور طراحی و ساخته شده و به چه صورت می‌توان به درستی از آن بهره برد. سازنده برای ساخت هر دستگاهی نیاز به تکنولوژی دارد ولی نتیجه تولید آن دستگاه می‌تواند مورد استفاده‌های متفاوت قرار بگیرد. به عنوان مثال برای ساخت وسیله‌ای مانند چوب بیسبال نیاز به تکنولوژی است ولی از چوب بیسبال هم می‌تواند در ورزش استفاده کرد و هم برای درگیری و آسیب زدن به دیگران. هدف تولید کننده آن دقیق‌تر کردن ضربات و همچنین کاهش آسیب‌های مچ دست بازیکنان می‌باشد ولی از همین ابزار ممکن است به منظور آسیب زدن به دیگران و خود مورد استفاده قرار گیرد. در نتیجه متوجه می‌شویم که هدف و دلیل استفاده از ابزارها نیازمند آشنایی تکنیکی به آنهاست.
امیدواریم که این مطلب نیز برای شما خواننده عزیز مفید بوده باشد. همچنین می‌توانید گفتمان مرتبط با همین موضوع را در کانال یوتیوب کلیسای اسمیرنا مشاهده کنید. حکمت و آگاهی خداوند با شما
تیم تکنولوژی اسمیرنا

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

خبر
توما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست