هنر در شهر

سلام و درود به همه شما دوستداران هنر!

ایام کریسمس و تولد عیسی مسیح بر شما مبارک و آمین که لحظاتتان پر از شادی خداوند باشد.

خدا را شکر که به فیض خداوند با یک شماره دیگر در این صفحه کنار شما هستیم.

موزه رایکس (rijks museum) یک موزه امپراتوری (تاریخی- هنری) در آمستردام هلند می‌باشد که توسط تاکو دیبیتس ساخته شد. این موزه در سال ۱۷۹۸ در لاهه تاسیس شد و در سال ۱۸۰۸ به آمستردام انتقال یافت که پر بازدیدترین و بزرگترین موزه این کشور محسوب می‌شود. این مجموعه شامل 8 هزار آثار هنری و تاریخی می‌باشد که بیش از 2000 تابلوی نقاشی از دوران طلایی هنر هلند همچون آثاری از: یعقوب ون روئیزادل، فرانس هالس، یوهانس ورمیر، یان استین، رامبراند و شاگردان رامبراند را در خود جای داده است. همچنین یک بخش از این موزه به تاریخ هنر اختصاص داده شده است.

با نزدیک شدن به ایام کریسمس بر آن شدیم تا چند تابلو با موضوعات نقشه نجات خداوند و چگونگی تولد عیسی مسیح را به شما معرفی نماییم:

فرمان آزمایش

این تابلو اثری از (لوکاس ون لیدن حکاک و نقاش هلندی) می‌باشد.

لوکاس بیشتر به خاطر کارهای گرافیکی‌اش مشهور است که شباهت‌های فنی با هنر رنگ آمیزی بر روی شیشه دارد. وی این اثر را به سبک حکاکی یا نوعی قلم زنی که قابلیت چاپ روی پارچه را دارد ترسیم کرده است. این تابلو در ابعاد ۱۲ در ۱۶ سانتیمتر در سال ۱۵۲۹ بر اساس کتاب سفر پیدایش باب ۲ به‌تصویر کشیده شده و یکی از ۶ تابلویی است که لوکاس بر اساس این کتاب و تاریخچه آدم و حوا کشیده است. نقاش در این تابلو به نوعی داستان آدم و حوا و رابطه آن دو با خدا و همچنین دیدن میوه به وسیله حوا و وسوسه او را به نمایش گذاشته است. خداوند آدم و حوا را در باغ عدن قرار داد و به آنها گفت: از تمام درختان باغ غیر از درخت شناخت نیک و بد می‌توانند بخورند زیرا اگر از آن بخورند خواهند مرد. اما نگاه‌های آنها هرکدام به سمتی است و از خدا برمی‌گردد که نشانگر گناه و نااطاعتی از خدا است. همچنین در تصویر می‌بینیم که لباسی برتنشان نیست زیرا هنوز گناهی شکل نگرفته بود.

امروز آیا گوشهای ما برای شنیدن پیام خداوند تیز است؟

رانده شدن از باغ عدن

این تصویر یکی دیگر از ۶ آثار لوکاس براساس تاریخچه آدم و حوا می‌باشد. وی این تابلو را از کتاب پیدایش باب ۳ در ابعاد ۱۱ در ۱۶ سانتیمتر با صنعت حکاکی در سال ۱۵۲۹ به‌ تصویر درآورده است.

شاید در نگاه اول در تابلو به نظر بیاید که فرشته آدم و حوا را از باغ بیرون می‌کند اما در حقیقت رانده شدن آنان از باغ عدن هم با محبت خداوند بود که برای آنان قربانی کرد و برتنشان لباس پوشانید. زیرا که آنان از فرمان خدا نااطاعتی کرده و از میوه درخت ممنوعه خوردند و بدین وسیله گناه وارد زندگیشان شد و بخاطر قدوسیت خدا از حضور او رانده شدند و وارد دنیایی با حاکمیت شیطان شدند. اما خداوند بخاطر محبت عظیمش نقشه‌ای را برای نجات بشر کشید.

امروز تصمیم با ماست. آیا می‌خواهیم وارد نقشه خداوند شده تا نجات و حیات را دریافت کنیم؟

ابراهیم و سه فرشته

این تصویر هم یکی دیگر از آثار لوکاسون لیدن می‌باشد که بر روی صفحه مسی (قلم زنی) در ابعاد ۱۳ در ۱۸ سانتیمتر در سال ۱۵۱۳ بر اساس کتاب پیدایش باب ۱۸ به‌ تصویر کشیده شده است.

در این تابلو بال‌هایی که سه موجود روحانی دارند نشانه‌ای از آسمانی بودنشان می‌باشد. سه فرشته خداوند بر ابراهیم ظاهر شدند و ابراهیم پیش پای آنان به نشانه فروتنی خم شد. آنها برای ابراهیم و سارا مژده‌ای آوردند که فرزندی به دنیا خواهند آورد که فرزند وعده خوانده خواهد شد تا آنچه که خداوند گفته بود به وقوع بپیوندد. اما سارا و ابراهیم در دلشان خندیدند زیرا که بسیار پیر و سالخورده شده بودند. اما سال بعد آنها پسری بدنیا آوردند که نامش را اسحاق گذاشتند. خداوند هر غیر ممکنی را در نقشه و اراده خودش ممکن می‌سازد. به وعده‌های او اعتماد کنیم!

مژده به مریم

این تابلو اثری از یعقوب دوویت نقاش هلندی است او تحصیلات خود را در رشته نقاشی گذرانده است. او این تابلو را در سال ۱۷۲۳ با رنگ روغن روی بوم بر ابعاد ۱۶۶ در ۲۰۶ سانتیمتر بر اساس لوقا باب ۱ به‌تصویر در آورده است.

در تصویر می‌بینیم که فرشته خداوند به مریم نازل می‌شود و مریم ترسان می‌گردد، اما فرشته به او می‌گوید نترس! زیرا مورد لطف خدا قرار گرفتی و اینک آبستن شده و پسری بدنیا خواهی آورد که نامش را عمانوئل یعنی خدا با ماست خواهی گذاشت. تصویر کبوتر در بالای تصویر نشان از روح‌القدس می‌باشد. خداوند وعده خود را به انجام رسانید و عیسی مسیح را فرستاد تا کفاره گناهان ما باشد و ما را از زیر لعنت‌ها بیرون آورد. ایام کریسمس و تولد عیسی مسیح نشان از آن است که یگانه منجی عالم به دنیا آمده و این اقتدار را دارد تا تمام گناهان ما را ببخشد.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

سرخ پوست
مادر و فرزند قسمت دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست