یک خواب آرام

درود به همه عزیزان و خوانندگان و همراهان عزیز مجله اسمیرنا. صلح و سلامتی خداوند را برای تک‌تک شما عزیزان از خداوند خواستاریم.

در این شماره می­پردازیم به موضوع خواب و اینکه چند ساعت خواب برای بدن و سلامتی لازم است. خواب امری می­باشد که برای تجدید نیروی بدن ضروری‌ست و خوابی خوب و آرام برای قوای جسمی لازم است؛ از این رو که هورمون رشد تقریباً تنها در زمان خوابِ آرام ترشح می­شود.

جوانان به خوابی آرام نیاز دارند و به اثبات رسیده است که کمبود خواب باعث تضعیف دستگاه ایمنی بدن می­شود. امروزه وجود تلفن­های همراه و شبکه­های مجازی و یا برنامه­های تلویزیونی بر زمان و ساعات خواب افراد تاثیر بسزایی گذاشته است. در واقع میزان خواب در افراد مختلف با توجه به ویژگی­هایشان متفاوت می­باشد، اما هر فرد بالغ و سالم به ۷ و نیم تا ۹ ساعت خواب شبانه احتیاج دارد. در افراد بزرگسال این نیاز هفت و نیم تا هشت ساعت و در کودکان و نوجوانان نیز حتی به مقدار بیشتری از این میزان خواب نیاز است. با تاریک شدن هوا سعی کنید حجم فعالیت­های خود را پایین آورید و کم‌کم به سمت استراحت بروید؛ کار کردنِ طولانی مدت در شب به بدن انسان آسیب‌های جدی وارد خواهد کرد که برای نمونه به یکی از اثرات مخرب آن نیز می‌توان به از بین رفتن شادابی پوست اشاره کرد.

اگر زمان خواب برای بازیابی کافی نباشد قدرتِ کافی برای یادگیری، کار کردن و برقرار کردن ارتباط که شایسته توانایی­تان باشد را نخواهید داشت. افرادی که دائماً کمبود خواب داشته باشند خودشان را به سمت یک اختلال ذهنی و جسمی سوق می­دهند. شاید در بعضی موارد خواب آلودگی در طول روز خیلی مشهود نباشد اما از دست دادن حتی یک ساعت خواب شبانه توانایی و عکس‌العمل سریع و تفکر درست را در افراد کاهش می­دهد و همچنین سلامت قلبی عروقی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از جمله مشکلاتی که با نداشتن خواب راحت و کافی ایجاد می­شود می­توان به خستگی، بی­حالی، مشکلات تمرکزی و حافظه، بدخلقی، استرس، کاهش توان سیستم دفاعی بدن، افزایش وزن، و همچنین افزایش خطر ابتلا به دیابت نیز اشاره کرد.

بعضی مطالعات بر این مبناست که کم‌خوابی، در دراز مدت باعث فراموشی و آلزایمر در عملکرد مغز می‌شود. پروفسور اومارا این­طور می­گوید: در طول روز ضایعاتی در مغز شکل می‌گیرد که وقتی می­خوابیم از بدن بیرون می‌رود، وقتی درست نمی­خوابیم انگار مغزمان در حالتی است که ضربه‌ای خفیف خورده است.

برای داشتن سلامت بدن و آرامش فکر و ذهن­تان، داشتن یک خواب شبانه‌ی خوب و آرام ضرورت دارد. اگر یک برنامه منظم برای ساعات خواب و بیداری­تان داشته باشید احساس نشاط و شادابی بیشتری خواهید کرد؛ این عمل به تنظیم ساعت درونی بدن و همچنین به بهینه شدن کیفیت خواب کمک می­کند.

می­توان با خوردن غذاهای سالم در طول روز، خواب خوبی هم در شب داشت. باید شام را در ساعات اولیه شب بخوریم و از خوردن غذاهای چرب، پر انرژی، پر نمک و سنگین تا دو ساعت پیش از زمان خواب اجتناب کنید. اگر ذهن­تان درگیر مشکلات و اتفاقات گذشته باشد خواب ایده‌آلی نخواهید داشت، پس سعی کنید بدن را به آرامش و خونسردی دعوت کنید. از نوشیدن قهوه، نسکافه و چای قبل از خواب پرهیز کنید، طی روز حداقل ۱۰ الی ۲۰ دقیقه ورزش کنید؛ ورزش کردن باعث آرامش اعصاب­تان می­شود و موجب می‌شود در زمان خواب آرام باشید و احساس بهتری داشته باشید. خوردن یک عدد سیب و یا یک لیوان شیر و یا یک فنجان چای بابونه قبل از خواب مفید و موثر است. غذاهایی که سرشار از ویتامین b هستند سیستم عصبی بدن را تقویت می‌کنند. مصرف ویتامین­هایی از گروهb  بسیار مفید است و به داشتن خواب راحت کمک می‌کند. این ویتامین‌ها به طور طبیعی در جوانه گندم تخمه آفتابگردان و موز موجود می­باشد. خواب راحت و آرام به شما شادابی هدیه می­دهد، سموم از بین می‌رود و سلول­ها و بافت­ها نو می‌شوند و ذهنْ اضطراب و استرس را که به علت مشکلات روزانه تجربه کرده کاهش می‌دهد.

باشد که در زندگی­هایمان با هدایت و نظم خداوند پیش رویم و در زندگی روحانیِ خود نیز بیدارِ روحانی باشیم.

در دستان امن خداوند باشید.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

آش دوغ خلال
بخش دوم – کتاب انضباط روحانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست