شناسنامه فیلم:

“همه چی عادیه” فیلمی به کارگردانی، تهیه کنندگی و نویسندگی محسن دامادی است که در سال 1395 ساخته شد.

دامادی که قبلاً در کارنامه هنری خود فیلم­هایی همچون “هما کی میاد”، “قبرستان غیرانتفاعی”، “خانواده ارنست” و… را داشته است این­بار در کنار بازیگرانی چون: عباس غزالی، بهنوش بختیاری، سحر قریشی و پژمان بازغی اثری قابل تامل را به جای گذاشته است.

خلاصه فیلم:

صفا (عباس غزالی) که از کمبود آب در مزارعش دست به مهاجرت از روستایش به تهران زده است در پی بدست آوردن شغلی و تامین زندگی­اش است تا شاید بتواند با دختر مورد علاقه­اش در روستا ازدواج کند.

اما صداقت و سادگی و عدم شناخت او از محیط تهران تجربه­های جدید و ناخوشایندی را در زندگی او رقم می­زند.

بررسی فیلم:

“همه چی عادیه” نامی است که مدام مانند سوالی بر زبان صفا جاری است و در پی این است که آیا اطرافیانش بطور عادی و معمول رفتار می­کنند و یا او؟

فیلم بر دو پایه قابل تامل است. یکی “عدم شناخت” است که پیامدهای بی­شماری را برای صفا و اطرافیانش رقم می­زند. او پا به دنیایی گذاشته که برایش نا آشناست و در این غربت خود و زندگی­اش را تباه می­کند و دیگر آنکه همانگونه که از نام فیلم مشخص است “چیزهایی که در تاریخ و فرهنگ و دوران، دیگر عادی و طبیعی بنظر می­رسد”.

این دو هدف و نگاه مرا به تامل در مورد آنچه در دنیای کنونی طبیعی جلوه می­کند فرو می­برد. دنیایی که اگر نگاه سطحی حتی به آن بیاندازیم می­بینیم که نسبت به گذشته بسیار چیزهایی عادی جلوه می­کند که عادی نبوده­اند؛ در روابط، در انتخاب­ها، در هدف­ها و حتی در احقاق حق به روش­های خود.

اما بیایید کمی به عقب­تر برگردیم، به نقشه خدا در آفرینش انسان. آیا به راستی هدف خدا از خلق من و شما این بوده است؟ در چنین دنیایی که خود با ذات گناهی که در ما ریشه گرفت، عصر و دوران بد و بدتری را می­سازیم.

فروتنی، که حال دست­خوش غرور و خود بینی شده و این نیز عادی جلوه می­کند. قضاوت­ها که هر روز عادی و عادی­تر به پیش می­آیند تا رابطه انسان­ها با یکدیگر و حتی با خدای خود را دورتر و دورتر کند.

قضاوت و داوری، غیبت و بدگویی چنین دستخوش طبیعی­گری شده است که انگار قسمتی از وعده­های غذایی­مان شده است. آیا براستی این در آفرینش و اراده خداوند عادی و طبیعی بوده است؟

حتی از بین بردن زمین و محیط زیست­مان دست­خوش این عادی­گری شده است و هر روز با تولیدات، زباله­ها و… دنیای خود را به قحطی و مرگ نزدیک­تر می­کنیم در حالی که اراده خداوند این بود که آدم کار باغ را انجام دهد و به امور مراقبت از آن بپردازد.

محبت­هایی که اکنون عادی جلوه می­کنند و یکدیگر را در پی چند صباحی لذت به قعر زخم­های چرکین روح و روان پرتاب می­کنیم. حتی پرستش­ها که اکنون پرستش پول و مذهب و ریا و فریب عادی جلوه می­کند در حالی که نقشه خدا برای پرستش او بود.

در هنگام تماشای این فیلم تامل شما بر این مسائل که شاید عادی شده­اند جلب می­کنم، تا شاید با مکاشفه خداوند نقشه او را دریابیم و در جاده او رهرو باشیم، آمین.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

نابودی
پرستش پادشاه حقیقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست