هنر در شهر

سلام به تک تک شما همراهان مجله اسمیرنا و صفحه هنر در شهر
در این شماره به چند نقاشی دیواری در کلیسای «سیستین» واقع در شهر واتیکان ایتالیا می‌پردازیم.
شهرت این کلیسا نیز به خاطر مجموعه‌ای از نقاشی‌های دیواری موجود در آن است. در کشور ما نیز در نقالی‌ها برای شرح داستان‌های حماسی و اساطیری شاهنامه از نقاشی‌هایی این چنین استفاده می‌شد که البته در دوره رنسانس جدای روایت داستان، سال‌ها تفکر و تامل هم پشت این نقاشی‌ها بوده است. در ادامه نگاهی به سه نمونه از اینگونه نقاشی‌ها می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

عبور از دریای سرخ
این نقاشی دیواری اثری از «کوزیمو روسلی» نقاش ایتالیایی است که در دوره‌ی رنسانس می‌زیسته است.
او این تابلوی بی‌نظیر را بر اساس کتاب خروج باب ۱۴ در ابعاد 350 در 572 سانتیمتر بین سال‌های 1481 تا 1482 به تصویر کشیده است.
این تابلو یادآوری کار خدا در زمانی است که قوم خود را از سرزمین مصر بیرون آورد و از بردگی رهایی بخشید. اما مصریان و دشمنانی که در پی آنان بودند را در دریا غرق کرد. این تابلو در مورد قضاوت خدا صحبت می‌کند که هیچ چیز حتی اسب، شمشیر و کلاهخود، قصر و قایق‌های پوشالی در این دنیا نمی‌تواند ما را نجات دهد.
رنگین‌کمانی که در تصویر می‌بینیم نشان از عهد خداوند می باشد، قوم خدا که زیر این عهد هستند و روی صخره ایستاده‌اند اما دشمنان آن‌ها در زیر قضاوت و یا همان ابرهای تیره‌اند. امروز تصمیم ما چیست؟ می‌خواهیم زیر فیض خداوند و در عهد با او زندگی کنیم یا قضاوتش؟ خداوند همراه با قوم اسرائیل بود و امروز نیز با ما همراه می‌باشد و ما را از شرایطی که فکر می‌کنیم امیدی در آن نیست عبور می‌دهد.

زندگی موسی
این تابلو اثری از»ساندرو بوتیچلی» نقاش و دیوارنگار اهل ایتالیاست.
او این نقاشی دیواری را بین سال‌های 1481- 1482 و در ابعاد 348 × 558 سانتیمتر بر اساس کتاب خروج به تصویر کشیده است. این نقاشی بخشی از زندگی موسی در دوره‌های مختلف را روایت می‌کند. در گوشه سمت راست تصویر، زمانی را به تصویر کشیده که موسی یک مصری را می‌کشد و زمانی که فرعون این خبر را می‌شنود موسی پا به فرار می‌گذارد. گله‌ای را در مرکز تصویر می‌بینیم که در زمان فرارش به آنها کمک می‌کند و در گوشه سمت چپ ملاقات او با خدا را مشاهده می‌کنیم و این‌که سرانجام موسی آماده برای خدمتش می‌شود. زندگی موسی برای ما نشانگر این است که مهم نیست چقدر در گذشته اشتباه کرده‌ایم یا چقدر استعداد داریم. امروز خداوند قادر است تا مانند موسی با ما نیز ملاقات کند و زندگی جدیدی به ما ببخشد.

مجازات قورح، داتان و ابیرام
این نقاشی دیواری هم یکی دیگر از آثار «ساندرو بوتیچلی» در ابعاد 348 در 570 سانتیمتر در سال 1482 و براساس کتاب اعداد باب 16 به تصویر درآمده است. این تابلو زمانی را نشان می‌دهد که این 3 نفر علیه موسی و خداوند قیام می‌کنند زیرا بر این باور بودند که همه جماعت مقدس می‌باشند و می‌توانند به حضور خدا بیایند درصورتیکه اینطور نبود و گناهان و نافرمانی‌های آنان مانعی بود برای به حضور خداوند حاضر شدن؛ پس بدین ترتیب خشم خدا بر آنان برافروخته گردید. زمین دهان گشود و تمام اموال و اهل خانه و خودشان را فرو بلعید.
در تصویر سه صحنه را می‌بینیم که در حال اتفاق افتادن است. در گوشه سمت راست عده‌ای را می‌بینیم که می‌خواهند موسی را سنگسار کنند اما یوشع جلوی آنان را می‌گیرد، در مرکز تصویر هارون را می‌بینیم که عده‌ای علیه او شورش کرده و سمت چپ نیز مجازاتی که از جانب خداوند بود به تصویر کشیده شده است. اما امروز ما بواسطه صلیب و خون عیسی مسیح در حضور خداوند پارسا و مقدسین خوانده شدیم.آمین که هویتمان را درک کنیم و در هویت قدم برداریم.

عیسی و زن گناهکار زناکار
این تابلو اثر «واسیلی پولنوف» در موزه روسی واقع در سن پطرزبورگ می‌باشد که در ابعاد 325 در 611 سانتیمتر با رنگ روغن روی بوم بین سال‌های 1886 تا 1887 بر اساس انجیل یوحنا باب 8 کشیده شده است. فریسیان زنی را هنگام زنا گرفته و برای سنگسار نزد عیسی آوردند. اما عیسی به آنان گفت هرکسی که گناه نکرده اولین سنگ را بزند. آنها هم سنگ‌هایشان را رها کرده و رفتند و عیسی نیز آن زن را بخشید. دقت نقاش روی کشیدن سنگ‌ها بسیار مملوس است چون نشان از گناهان ما می‌باشد. این‌که مهم نیست گناهان-مان چقدر کوچک و بزرگ است. گاهی اوقات ما به گناهان خود حتی تکیه می‌کنیم، اما عیسی قادر به بخشش گناهان ما می‌باشد.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

دعا برای مبشران و خادمان در ایران
زن سامری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست