هنر در شهر

سلام و درود به شما علاقمندان صفحه هنر در شهر
عید قیام و رستاخیز خداوندمان عیسی مسیح بر همه شما مبارک؛ آمین که با خواندن این صفحه به شناخت و درک بیشتری از محبت خدا دست پیدا کنیم و هر لحظه در پیروزی او ساکن باشیم.
در این شماره بر آن شدیم تا به سه تابلوی زیبا و قابل تامل در رابطه با صلیب و رنج‌های مسیح که در موزه‌های مختلفی نگهداری می‌شوند نگاهی بیاندازیم تا بیشتر با کاری که نجات دهنده‌مان برای ما به انجام رساند آشنا شویم.

عیسی در باغ جتسیمانی
این تابلو اثری از «جیووانی بلینی» اهل ونیز است که در نگارخانه موزه ملی لندن، معروف‌ترین موزه هنر جهان در زمینه نقاشی نگهداری می‌شود. جیووانی این اثر را با تکنیک چسب رنگ در سال ۱۴۶۵ در ابعاد ۸۱×۱۲۷ سانتیمتر بر اساس انجیل متی باب ۲۶ به تصویر در آورده است. عیسی با شاگردان خود به مکانی به نام جتسیمانی می‌رود و به آنان می‌گوید وقت کار اصلی من روی زمین فرا رسیده است پس بیدار باشید و دعا کنید تا در آزمایش نیفتید. پس خودش کمی دورتر رفته و روی زانوهای خود می‌نشیند و دعا می‌کند تا اراده پدر انجام شود اما زمانی که برمی‌گردد شاگردانش را در خواب می‌بیند. آنگاه به آنها می‌گوید آیا نمی‌توانید با من بیدار بمانید؟ روح مشتاق است اما جسم ناتوان.
کمی دورتر در تابلو سربازان را به همراه یهودا می‌بینیم که برای دستگیری عیسی می‌آیند تا او را به صلیب کشند. او بخاطر ما بر روی صلیب رفت، کشته شد و بعد از ۳ روز قیام کرد و قدرت مرگ را درهم شکست؛ عیسی برای ما پل شد تا از طریق آن وارد رابطه‌ای عمیق با خداوند شویم؛ اما پل‌هایی که ما می‌سازیم و رابطه‌های ما چگونه‌اند؟ رابطه‌های سالم؟ یا شکستن عهد و پیمانی که با عیسی داریم و خیانت به او؟
همینطور سه شاگرد را می‌بینیم که در این جنگ روحانی و در این پلی که ساخته شده در خواب هستند و عیسی از آنان دعوت می‌کند تا در جنگ‌های روحانی به وسیله دعا بایستند. امروز ما هم اگر مانند شاگردان در خواب هستیم و یا درگیر جنگ‌های روحانی می‌باشیم با اقتداری که عیسی به ما بخشیده بلند شویم و در دعا بایستیم. همچنین جیوانی با راه‌های پر پیچ و خمی که در تصویر کشیده نشان می‌دهد بیراهه‌ها زیاد هستند که ما با گام زدن در آنها به هیچ کجا نمی‌رسیم؛ حتی حصار فرو ریخته شده در نقاشی نداشتن امنیت را به زیبایی بتصویر درآورده است. مراقب باشیم که در زندگی‌های خود به بیراهه‌ها کشیده نشویم و بدانیم راه و راستی و حیات فقط عیسی مسیح می‌باشد که امنیت ما نیز از جانب اوست.

مرد رنج دیده و درد آشنا
این تابلو و تبلوی بعدی نیز آثار زیبای «گریتین تات» از معروفترین نقاشان اولیه هلندی می‌باشد که یادآور کار و محبت عظیم خداوند برای ماست. او در کشیدن صورت‌های بیضی شکل و کشیدن رنگ‌های جسورانه تبحر داشت.
تابلوی «مرد رنج دیده و درد آشنا» در سال ۱۴۸۶ بر اساس کتاب اشعیای نبی باب ۵۳ در ابعاد ۲۴ در ۲۵ سانتیمتر با رنگ روغن روی بوم خلق شد. گریتین با استفاده از رنگ و زمینه طلایی درخششی گرم را به تصویر کشیده است. این اثر در موزه هنری مذهبی صومعه سنت کاترین در هلند نگهداری می‌شود. در باب ۵۳ کتاب اشعیا نوید آمدن عیسی مسیح به ما داده شده است. مردی درد آشنا و رنج دیده‌ای که تمام درد‌ها و گناهان ما را بر خود گرفت و به سبب نافرمانی‌های ما بدنش سوراخ شد و ما از زخم‌های او شفا یافتیم.
در تصویر یوحنا، مریم مجدلیه و مادر عیسی را می‌بینیم و تصویر مسیح نیز در مرکز تابلو قرار دارد، اما مسیحی که تاج خار بر سر دارد و بدنش پر از زخم‌هاست. کف دست‌های او سوراخ شده و صلیبی که روی دوشش است نمادی از درد و رنجی‌ است که مسیح برای ما کشید. همینطور فرشته‌ها را در پس زمینه می‌بینیم میخ‌ها را در دست دارند و آن نشانگر این است که خداوند نجات ما را مهیا کرد.
اگر در دردها و مشکلات و سختی‌های زندگی هستیم به یاد بیاوریم که خداوند ما عیسی مسیح تمام بیماری‌ها و لعنت‌های ما را برداشت و ما بخاطر کار او برکت یافته هستیم و می‌توانیم به حضور خدای پدر برویم.
عید قیام برای ما یادآور کار خداوند می‌باشد. بیایید در این ایام قلب‌های خودمان را تسلیم او کنیم و قدم به قدم در زندگی‌های خود با او جلو برویم؛ آمین.

سوگواری برای مسیح
و این تابلو نیز که اثری دیگر از گریتین می‌باشد و در سال ۱۴۸۴ با رنگ روغن روی صفحه در ابعاد ۱۳۹ در ۱۷۲ سانتیمتر نقش بسته است در یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های جهان به نام «تاریخ و هنر وین» نگهداری می‌شود.
گریتین در این اثر مرگ مسیح را به تصویر کشیده و افرادی که در اینجا حضور دارند زن و مرد، یهودی و غیر یهودی نشان از آن است که همه می‌توانند نجات را دریافت کنند. مردی که جامه قرمزی بر تن دارد احتمال می‌رود یوحنا باشد. شاگردی که تا پای صلیب عیسی هم کنار او بود و حتی زنانی که کنار مسیح نشسته‌اند تاکید بر این موضوع دارد که‌ او برای زنان نیز بسیار ارزش قائل بود. در پشت و بالای جسد بی‌جان مسیح مردی دیده می‌شود که سربازان با نیزه و دیگر ادوات به جان او افتاده‌اند و مردی دیگر نیز بر روی صلیب است. امروز تمام رنج‌ها و ناعدالتی‌ها را مسیح به خود گرفت و او به جای ما مُرد. او به همه ما زندگی و حیات تازه‌ای بخشید زیرا که بجای ما درد و رنج‌ها و گناهان را برخود گرفت. فقط کافیست درِ قلب‌مان را برای او بگشاییم و او را بعنوان خداوند و نجات دهنده خود وارد زندگی‌هایمان کنیم.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

اعلام شفا و سلامتی به جهان
پینوکیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست