هدر ندادن مواد غذایی و استفاده صحیح از آنها

هدر ندادن مواد غذایی و استفاده صحیح از آنها

در کشورهای در حال توسعه، دلیل دورریز مواد غذایی، اغلب به‌خاطر مشکلاتی در فرایند تولید یا کمبود تسهیلات نگهداری می‌باشد.

نحوه فرهنگ سازی در رابطه با هدر رفتن مواد، یکی از مسائلی است که سال‌های اخیر به آن توجه زیادی شده و طبق آمار، بیش از یک سوم غذایی که در جهان تولید می‌شود به هدر می‌رود و میزان قابل توجهی را شامل می‌شود. زیاده روی در مصرف و تولید مواد غذایی عواقب بسیاری دارد که تاثیرات آن به خود انسان باز می‌گردد، میزان هدر رفتن مواد غذایی در جهان به اندازه‌ای است که می‌توان با صرفه‌جویی در آن مشکل سوء‌تغذیه را در بسیاری از کشورها برطرف کرد و نیز به اقتصاد خانواده و جامعه کمک بسزایی کرد. همچنین به تاثیرات ناسازگاری که بر محیط زیست می‌گذارد و موجب تخریب در آن می‌شود باید توجه کرد، چون تجزیه این مواد زائد گاز متان زیادی تولید می‌کند که این گازهای مخـرب و برای محیـط زیست خــطر بــزرگی مـحسوب می‌شوند.

یکی دیگر از تاثیرات، هدر رفتن آب مصرفی می‌باشد که برای کشاورزی و زندگی حائز اهمیت است.

فرهنگ جداسازی زباله‌ها هم به طبیعت کمک شایانی می‌کند و این می‌تواند به طور شخصی و حتی در ساختمان‌ها و… انجام شود.

  راهکارهایی برای استفاده بهینه از مواد غذایی

 در حد احتیاج و به میزان مناسب خرید کردن.

 دقت و صرفه‌جویی در مصرف آب.

 یادگیری طرز صحیح نگهداری مواد غذایی و منجمدکردن برای مواقع لزوم.

 تهیه کمپوت و مربا با میوه‌های مانده.

 خشک کردن میوه و سبزیجات اضافی.

 تهیه ماسک صورت از میوه‌های دور ریختنی.

  تهیه کود مناسب گیاهی از تفاله قهوه، چای، پوست میوه‌جات و سبزیجات.

 تهیه کیک و شیرینی با زرده‌های تخم مرغ که گاهی به‌خاطر کلسترول و تری‌گلیسیرید بالا دور ریخته می‌شود.

 تهیه غذای جدید از اضافه غذاها، به طور مثال: «از‌ گوشت کوبیده یا خورشت قیمه با اضافه کردن تخم مرغ به آن می‌توان کوکو و شامی درست کرد» و «از خوراک لوبیا و عدس نیز در آش استفاده کرد.»

 تهیه غذا با نان بیات شده «می‌توان آن را قطعه قطعه و با کره سرخ کرده و روی آن تخم‌مرغ و پنیرریخت».

 بعضی از دانه میوه‌ها قابل استفاده می‌باشد مثل «هسته زردآلو»، «دانه به» که لعاب فراوانی دارد و برای گلودرد و سرماخوردگی مفید می‌باشد و همچنین «تخم کدو تنبل»، «هندوانه» و «خربزه» را نیزمی‌توان خشک کرد و تفت داد.

 تهیه ترشی با سبزیجاتی که در یخچال مصرف نشده.

 تهیه غذای کودک، سوپ، آش از آب ماکارونی پخته شده، چون دارای نشاسته، اسیدهای آمینه، فسفر، منگنز، پتاسیم، سلنیوم، ویتامینA و بعضی از گروههای ویتامینB را دارا می‌باشد که بهتر است آن را دور نریزید. و همچنین می‌توانید آب برنج یا ماکارانی را سرد کرده و در آبیاری گل‌ها و گیاهان استفاده کنید.

 تهیه مربا با پوست پرتقال و یا خلال و خشک کردن آنها. (برای عطر خوش انواع غذاها مثل شیرین‌پلو و مرصع‌پلو)

 پیاز و سیب زمینی را کنار هم قرار ندهید، پیازگازی به نام «اتیلن» تولید می‌کند که می‌تواند باعث جوانه زدن و خراب شدن سیب زمینی شود. بنابراین در سبدهای جداگانه و با فاصله نگهداری کنید.

 مواد غذایی در یخچال را طوری بچینید که بتوانید به راحتی آنها را ببینید و استفاده کنید که از فاسد شدن و دورریز آنها جلوگیری شود.

 طریقه نگهداری صحیح خوراکی، درون یا بیرون یخچال می‌تواند در عمر آنها موثر باشد، موادی مانند رشته، آرد، نشاسته، بلغور، برنج و حبوبات را باید در جای خشک و تاریک نگهداری کرد.گوجه فرنگی و مرکبات در برابر سرما آسیب‌پذیر هستند، کاهو و سبزی را باید در پارچه مرطوب بپیچید. میوه و لبنیات را باید همیشه در یخچال جای داد.

 میزان دورریز غذایی خود را زیر نظر بگیرید برای کمک به کاهش هدر رفتن مواد غذایی دقت کنید که هر هفته چه میزان دورریز دارید به این ترتیب از دیدن حجم بالای دورریز متحیر می‌شوید و سعی خواهید کرد الگوهای خریدتان را مدیریت کنید و تغییر دهید. اینها روش‌هایی هستند که می‌توانید با بکارگرفتن آنها تولید زباله را کاهش دهید و در عین حال به اقتصاد خانواده نیز کمک کنید.

خوشحال می‌شویم که راهکار‌های شما را هم در این خصوص بشنویم، شما می‌توانید ایده‌های خود را با ماهنامه اسمیرنا در میان بگذارید.

بیایید به زمین با دیدی مهربانانه نگاه کنیم، از خداوند برای برکاتش شکرگزار باشیم و در هدر ندادن آنها دقت بیشتری داشته باشیم.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

به کجا چنین شتابان….
 محصول را درو کن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست