۱۲ مرد خشمگین

شناسنامه فیلم:
فیلم «۱۲ مرد خشمگین» به کارگردانی سیدنی لومت در سال ۱۹۵۷ در سبک درام ساخته شده است. این فیلم سیاه و سفید با توجه به اینکه سه بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد اما در کمال ناباوری به این جایزه دست نیافت؛ هر چند جزو برترین فیلم‌های تاریخ سینمایی بشمار می‌رود و در آن بازیگرانی چون هنری فوندا، لی جی کاب، اد بیگلی، جونیور، ای‌جی مارشال و جک واردن به هنرمندی پرداخته‌اند.

خلاصه فیلم:
نوجوانی ۱۸ ساله متهم به قتل پدرش با ضربات چاقو است که البته این اتهام را قبول ندارد. هیات منصفه‌ای متشکل از ۱۲ نفر برگزار می‌گردد تا با بررسی نهایی در اتاقی به این اتحاد نظر برسند که آیا وی گناهکار است یا بی‌گناه. در ابتدا با توجه به مدارک و شواهد موجود اینگونه به نظر می‌رسد که با رای متحد این ۱۲ نفر حکم گناهکار بودن وی به سرعت به تصویب برسد ولی با مخالفت یکی از این ۱۲ نفر داستان و ماجرا وارد مرحله‌ای دیگر می‌شود تا اینکه…

بررسی فیلم:
فیلم ۱۲ مرد خشمگین که عمدتاً در یک اکشن و اتاقی ساخته شده موضوع گناه و داوری را به تصویر می‌کشد و مسیر محکومیت و یا نجات پسری که متهم به قتل پدرش است می‌باشد و خود او نیز راه به جایی برای نجات ندارد. در ابتدا ۱۱ نفر از این ۱۲ شخص هیات منصفه حکم بر گناهکار بودن وی می‌دهند ولی نقطه عطفی برای نجات وی با مخالفت آقای شماره ۸ برای جوان شکل می‌گیرد؛‌ با مخالفت آقای شماره ۸ برای به سرعت گناهکار شناختن جوان، امید و شروعی دوباره برای نجات جان وی رقم می‌خورد. ۱۲ نفر حاضر در این اتاق یادآور ۱۲ قبیله اسرائیل است که همانطور خدا وعده داده بود نجات دهنده از یکی از آن قبایل ظهور خواهد کرد و برای نجات جان‌ها برافراشته خواهد شد و به پا خواستن ومخالفت آقای شماره ۸ نوری است در تاریکی‌های این قضاوت‌های عجولانه…
این فیلم مملو از شخصیت‌هایی است که رفتار و تصمیم‌گیری آنها نشانی از گذشته‌شان و یا اسارت‌ها و افکاری است که باعث می‌شود عجولانه و بدون تامل بیشتر بر روی مسئله‌ای به این مهمی یعنی نجات جان یک انسان تصمیم بر گناهکار بودن جوان گرفته و حکم خود را صادر کنند. یکی با هیجان برای اولین شرکت خود در جلسه هیات منصفه حضور دارد و بالعکس دیگری به خاطر شراکت بسیاری در این خصوص، خسته از تفکر و تامل بیشتر در اصل موضوع؛ اشخاصی که تمام فکر و دل‌شان تجارت و حرفه و کارشان می‌باشد. یکی در نقش‌های کاذب مدلینگ خود غرق گشته، یکی برای فرار از کار و با نگاهی استراحت گونه به این دادگاه وارد شده و دیگری که برای رسیدن به مسابقه‌ای که برای آن از پیش بلیط تهیه کرده عجولانه رای بر گناهکار بودن جوان می‌دهد؛ رفتارها کاملاً مخالف کلام خداوند که به ما مي‌آموزد دیگران را با بی‌انصافی و عجولانه مورد داوری قرار ندهید و هر کس که بی‌گناه است اولین سنگ را به او بزند (یوحنا ۸: ۷). اشخاصی که پر از درد و رنج و خشم از زندگی و کار و مشکلات و گرفتاری‌های خود هستند و با پیش داوری و تصمیمی از پیش گرفته شده پا به اتاق هیات منصفه می‌گذارند، اتاقی که تنها نامش هیات منصفه است و اثری از انصاف در آن دیده نمی‌شود جز یکی که نه برای محکومیت ما بلکه برای فرصت و حیات بخشیدن به ما پا به این جهان گذاشت.
این اتاق را گرمایی فرا گرفته که با وجود اینکه در آن پنکه‌ای نصب است اعضا نمی‌توانند از آن بهره ببرند تا اینکه پس از فرا گرفتن تاریکی زمانی که چراغ اتاق را روشن می‌کنند مدار برق به پنکه وصل شده و پنکه با حرکت خود اتاق را خنک کرده و آرامشی برای آنان فراهم می‌سازد؛ درست به مانند ما که در این زمین زمانی که در تاریکی‌های خود غرق بودیم نور به این جهان پا گذاشت و این نور که نجات دهنده ماست برای ما روح‌القدس را که وعده‌ای است محقق شده برای هدایت، قوت، تسلی و آرامش بخشیدن به ارمغان آورد.
این فیلم پر از دیالوگ‌های زیبا و قابل تامل می‌باشد و از شما دعوت می‌کنیم به همراه دوستان و خانواده خود به تماشای این فیلم نشسته و نقطه نظرات و برکات خود را با ما در میان بگذارید.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

کانون شادی
زیر نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست