تاثیرات مثبت و منفی اینترنت و شبکه‌های مجازی در زندگی

تاثیرات مثبت و منفی اینترنت و شبکه‌های مجازی در زندگی

در این شماره به طریق استفاده از اینترنت و شبکه‌های مجازی می‌پردازیم که امروزه خیلی موضوع پُررنگی در جامعه و خانواده‌ها می‌باشد. امروزه استفاده از گوشی تلفن همراه و شبکه‌های مجازی و روش‌های ارتباطی با دیگران از طریق اینترنت بسیار افزایش یافته است. شبکه‌های اجتماعی و مجازی در ابعاد مختلف در زندگی افراد تاثیرگذارند. شبکه‌های اجتماعی راه و روش مختلفی می‌ماند که مردم از طریق آن می‌توانند در مورد مسائل مختلفی با یکدیگر ارتباط و گفتگو داشته باشند و اطلاعاتی از قبیل ویدیو، عکس، متن، دلنوشته و… با دیگران اشتراک بگذارند.

این شبکه‌های اجتماعی در واقع کمک به سازمان‌ها و موسسات تجاری، پزشکی و همچنین مباحث آموزشی نیز محسوب می‌شود و برای پرداختن قبوض و حتی خرید کردن نیز از اینترنت و این شبکه‌ها می‌توان بهره برد.

اپلیکیشن‌ها با اهداف متفاوتی طراحی می‌شوند. در بیشتر موارد یک اپلیکیشن کاری که برای آن نیاز به هزینه و یا صرف وقت است را برای ما بسیار راحت می‌کند و به صورت رایگان و یا هزینه کمی آن را انجام می‌دهیم. امروزه افراد بدون نیاز به مراجعه‌های حضوری و پرداخت‌های هزینه برای معاملات خودرو، مسکن و… می‌توانند با استفاده از اینترنت و شبکه‌های مجازی و یا اپلیکیشن‌ها کار خود را به راحتی به انجام برسانند.

چقدر بهتر می‌شود که ما با آگاهی و استفاده درست از اینترنت و این شبکه‌ها نهایت بهره را ببریم و مراقب مضرات و آسیب‌های آن باشیم. برخی از افراد با هدف مشخص و خاصی به اینترنت وصل شده، وارد اپلیکیشن مورد نظر شده و به محض انجام دادن کارهایشان از آن خارج می‌شوند و طبق برنامه از تلفن همراه، شبکه‌های مجازی، رایانه استفاده می‌کنند، اما گروه دیگری هم هستند که بدون هیچ هدف خاصی به اینترنت رجوع می‌کنند و ساعت‌ها بی‌هدف در شبکه‌های اجتماعی سرگردان هستند. این روش تاثیر منفی به جای می‌گذارد و باعث می‌شود که رابطه فرد با اطرافیان کم و کمتر شود.

البته می‌توان گفت که اینترنت ابزاری برای توسعه افکار و اندیشه‌های بشر محسوب می‌شود ولی به شرط آنکه در راه صحیح و درست استفاده شود. اما استفاده بیش از حد از اینترنت و شبکه‌های مجازی وابستگی روانی و فکری به ارمغان می‌آورد و در نتیجه آن در ارتباطات، رفتار و زندگی افراد اختلال به وجود می‌آورد.

درسال “1995” روانشناسی به نام گلدبرگ اعتیاد جدیدی به نام اعتیاد به اینترنت را کشف کرد. این اعتیاد به سرعت رو به گسترش است و  هر روز افراد جدیدی را به کام خود می‌کشد.

والدین باید این آگاهی را در اختیار کودکان و فرزندانشان قرار دهند تا از وابستگی‌های بیش از حد اینترنتی تا حدی پیشگیری کنند.

دکتر شمسیان متخصص اطفال معتقد است که کودکان به دلیل قرار داشتن در سن رشد و با توجه به ارگانیسم بدن، هنگام نزدیک بودن به تلفن همراه در معرض خطر بیشتری نسبت به سایر افراد هستند. وی می‌گوید: از آنجایی که کودکان در حال رشد هستند به امواج رادیویی واکنش بیشتری نشان می‌دهند.

استفاده نادرست و بیش از حد از رایانه آثاری از قبیل: تیک‌ها، چشم درد، کم شدن فعالیت بدن، فشارهای عصبی را به دنبال دارد. تحقیقات بر این مبنا می‌باشد که تنها ۱۵ درجه خم کردن سر در زمان پیام دادن برابر است با ۲۷ پوند بار بر روی گردن و تکرار بیش از اندازه آن باعث خمیدگی و گاهی غیرقابل بازگشت ستون فقرات می‌شود.

تلفن همراه یک وسیله ارتباطی و مفید می‌باشد. با توجه به اهمیت تلفن همراه در زندگی‌های روزمره، تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده بیش از حد از تلفن همراه “استرس زا” می‌باشد. استفاده بی‌رویه از تبلت و تلفن همراه و رایانه باعث کم تحرکی شده و در مقابل باعث افزایش چاقی و در برخی موارد بیماری نیز می‌شود. استفاده بی‌رویه تاثیرات خوبی به جا نمی‌گذارند. حتی بر ماهیچه‌های چشم نیز تاثیرگذار است. وقتی بر روی صفحه گوشی و یا رایانه متمرکز می‌شویم باعث سردرد می‌شود و یا مثال فیلمی را در یوتیوب دنبال می‌کنیم باعث کمتر پلک زدن چشم می‌شود و در نتیجه خشکی چشم را به جای می‌گذارد.

اگر به دنبال سرگرمی در اینترنت و یا شبکه‌های مجازی هستید می‌توانید این سرگرمی‌ها را با نوعی آموزش‌ها همراه کنید به طور مثال سایت‌های آموزشی خطاطی، آموزش نقاشی، تایپ و حتی سایت‌هایی برای آموزش کامپیوتر منابعی مانند آموزشword ، آموزش فتوشاپ و…. می‌توانید بهره ببرید. حتی در اینترنت سایت‌هایی هستند که شامل کتابخانه‌هایی می‌باشند، حتی کتاب‌هایی برای دانش آموزان و دانشجویان در رشته‌های تحصیلی می‌توان بهره برد.

همچنین می‌توانیم برنامه bible را در گوشی‌های اندرویدی خود نصب کنیم و کلام خداوند را مطالعه کنیم و برای مشورت در کارها و رفتارهایمان از مسیح الگو بگیریم، اگر در بیراهه‌های دنیا گم شده‌ایم تنها دَر و تنها راه مسیحِ خداوند است. باشد که از راه و روشی که خداوند در کلام مقدس برای ما بیان کرده است استفاده کنیم و سکان کشتی زندگی‌مان را به دستان پر محبت او بسپاریم.

کلام تو برای پاهای من چراغ و برای راه من نور است، آمین.

در دستان مسیح باشید.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

حصار شهر
مشکی نو ذهنی نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست