دوربین دیجیتال یا تلفن همراه

دوربین دیجیتال یا تلفن همراه، برابر یا متفاوت (بخش 2)

سلامی دوباره به شما مشتاقان بخش تکنولوژی.در این شماره و در دنباله مبحث تفاوت­های دوربین دیجیتال و تلفن همراه، به ادامه بررسی نقاط قوت و ضعف این دو وسیله خواهیم پرداخت.

Pi c 1                                                                  

حسگر تصویر

حسگرها بر اساس اندازه­ای که دارند دارای تعداد پیکسل­های مختلفی هستند و به همان اندازه می­توانند جزئیات تصویر را ثبت نمایند. اندازه سنسورها عموماً در مقایسه با اندازه یک قطعه فیلم  35mmکه به نام “تمام کادر(Full Frame) ” معروف است، در نظر گرفته می­شود. اندازه بقیه سنسورها معمولا نسبتی از آن را تشکیل می­دهد.

                                                                              Pic 2                                 

با وجود اینکه گوشی­های هوشمند جدیدتر پیشرفت زیادی در زمینه ثبت تصاویر در نور کم را داشته­اند اما هنوز اندازه حسگر (سنسور) تصویرکوچکتری نسبت به دوربین دیجیتال دارند و این ضعف باعث می­شود که ثبت تصاویر در نور کم به خوبی انجام نشود. بطور ساده می­توان گفت که هرچه اندازه حسگر بزرگ­تر باشد توانایی جذب نور حتی در تاریک­ترین موقعیت نیز بیشتر می­شود.

ایزو چیست؟

ایزو، مقدارحساسیت سنسور تصویر نسبت به نور می­باشد. مقدار ایزوی کمتر به این معنی است که حساسیت به نور، کمتر و ایزوی بالاتر بدین معنی است که حساسیت به نور، بیشتر است. با افزایش ایزو، سنسور تصویر دوربین شما می­تواند در محیط­هایی با نور پایین بدون استفاده از فلاش، عکس را ثبت نماید. البته نکته مهم این است که با افزایش ایزو مقدار نویز (Noise) تصویر نیز افزایش می­یابد.

                                                                                        Pic 3    

مقدار پایین­تر ISO در دوربین تلفن­های هوشمند ضعف دیگری است که امکان ثبت تصاویر واضح و روشن در محیط­های تاریک را محدود می­کند. گوشی‌های هوشمند خیلی خوب را در نظر بگیرید، اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارند که به شما این امکان را می‌دهند که سرعت ISO و تراز سفیدی دوربین گوشی خود را تنظیم نمایید. با این وجود هنوز در یک دوربین دیجیتال انعطاف پذیری بسیار بیشتری را در اختیار خواهید داشت به خصوص این که می‌توانید لنز را تعویض نمایید.

سرعت شاتر، دیافراگم و سرعت ISO پارامترهایی هستند که باید به صورت یکجا کار کنند تا میزان نوری که باید به حسگر برسد به درستی کنترل شود. گزینه‌هایی که برای تنظیم این پارامترها در دوربین گوشی‌ها وجود دارد بسیار محدودتر از انتخاب‌های موجود در دوربین‌های دیجیتال است. بعلاوه گزینه‌های بیشتری برای تنظیم رنگ آمیزی، تعیین میزان روشنایی سایه‌ها و غیره وجود دارد که با استفاده از دوربین دیجیتال می‌توانید آنها را تنظیم نمایید.

فلاش

همانطور که می­دانید نورپردازی از مهمترین نکات عکاسی می­باشد. گوشی‌های هوشمند نور مورد نیاز عکاسی را از طریق LED ها تأمین می­کنند در حالی که دوربین‌های عکاسی فلاش مجزا و با لامپ زنون دارند. فلاش گوشی­های هوشمند قدرت و وضوح کمتری نسبت به دوربین عکاسی داشته و محدوده پوشش دهی کمتری دارند و به همین علت در شب برای عکاسی در محیط‌های وسیع و باز، چندان مناسب نیستند.

Pic4

زاویه دید

تلفن‌ هوشمند به دلیل کوچک­تر بودن لنز دوربینش زاویه دید محدودتری دارد و به همین علت کیفیت عکس­برداری پایین­تر می­آید. اما دوربین دیجیتال به خاطر لنزهای قدرتمندش انعطاف‌پذیری بالایی داشته و زاویه‌ گسترده‌­تری را پوشش می‌دهد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، دوربین­های دیجیتال با زاویه دید 360 درجه نیز وجود دارند.

فضای ذخیره سازی

عملکرد تلفن‌های هوشمند بر پایه حافظه داخلی آنها می­تواند متغیر باشد. از آنجایی که حافظه داخلی محدود بوده و بصورت مشترک در تمام عملکردهای تلفن در حال استفاده است ممکن است ناگهان پر شده و در هنگام ذخیره­سازی اطلاعات (مثل تصویر دوربین) دچار اختلال شود. اما دوربین عکاسی بدلیل تک منظوره بودن عملکردش و با امکان استفاده از کارت حافظه می­تواند تصاویر را با اطمینان بیشتری در خود ذخیره ‌کند.

برتری­های دیگر دوربین دیجیتال

گوشی‌های هوشمند به دلیل داشتن قطعات بیشتر و همچنین ریزتر بطور متوسط محدوده عمری 3 تا 5 ساله دارند و در طول این مدت و پس از آن دچار زوال از قسمت‌های مختلف مانند باتری و سیستم‌عامل می‌شوند و رفته ‌رفته با قطع پشتیبانی نرم‌افزاری، کاربر به فکر خرید مدل جدیدتر می­افتد. در مقابل، طراحی و ساخت دوربین‌های دیجیتال به گونه­ای می­باشد که دوام و ماندگاری بالایی داشته باشند. به همین جهت است که دوربین دیجیتال با قدمت ۱۰ ساله، همچنان می‌تواند عکس‌های باکیفیتی بگیرد. اگر به عکاسی علاقه دارید، روی دستگاهی سرمایه‌گذاری کنید که بتوانید برای دراز مدت از آن بهره ببرید.

به دلیل تک منظوره بودن دوربین دیجیتال (تصویر برداری)، باتری آن دارای توان بیشتری برای انجام وظایف خود است. همچنین به دلیل اینکه دوربین‌های عکاسی دیجیتال مختص عکاسی و فیلم­برداری هستند بنابراین دارای پردازشگرهای قوی و تخصصی‌تری هستند. در حالی که عکاسی در گوشی‌های هوشمند تنها یکی از امکانات آنها درکنار کاربردهای مختلف شان است.

اگر بصورت حرفه­ای عکاسی می­کنید تراکم تصویر برای شما بسیار مهم می­باشد. امکان دارد که زمان زیادی را برای ثبت بهترین تصویر صرف کرده باشید ولی هنگام رندر کردن تصویر می­بینید که زمان صرف شده بیهوده بوده، در صورتیکه در دوربین­های دیجیتال حرفه­ای امکان بارگذاری تصاویر را با استفاده از فرمت RAW دارید. البته در یک دوربین دیجیتال شما از مزایای فیزیکی از جمله دستگیره‌ها و دکمه‌های چرخان نیز بهره‌مند هستید که به شما این امکان را می‌دهند که به سادگی حالت عکس­برداری را تغییر دهید و تنظیمات لازم را با استفاده از آن‌ها انجام دهید در حالی که در تلفن همراه، شما باید این تنظیمات را از میان انبوهی از منوها پیدا کرده و اعمال نمایید تا بتوانید با استفاده از تلفن خود عکس­برداری نمایید.Top of Form

برتری­های تلفن همراه

تلفن هوشمند همیشه همراه شماست و در کنار امکان عکاسی تقریبا بیشتر نیازهای روزمره شما را برآورده می­کند و نیازی به دستگاهی دیگر ندارید. وزن و اندازه تلفن هوشمند بسیار کمتر از دوربین دیجیتال بوده و امکان حمل و نقل آسان­تری دارد.Bottom of Form

نکته: دیدن تصویر گرفته شده در صفحه نمایش گوشی به علت کوچک بودن آن می­تواند شما را گمراه کرده و عکسی با کیفیت به نظر برسد در حالیکه کیفیت اصلی تصویر را می­بایست در صفحه­ای بزرگ­تر مشاهده کرد.

برای مقایسه کیفیت عکس گرفته شده بوسیله دوربین دیجیتال و تلفن هوشمند می­توانید بعد از انجام تنظیمات یکسان در هر دو دستگاه، از یک سوژه در زمان، موقعیت و شرایط نوری یکسان عکس بگیرید (سوژه­ای ثابت مثل درخت، دیوار، ماشین) و سپس عکس­ها را در کامپیوتر و یا در تلویزیون ال ای دی در کنار هم مشاهده کنید.

Pic 5 

نتیجه­ گیری

انتخاب بین گوشی هوشمند و دوربین دیجیتال به عهده خود شما می­باشد چراکه هدف عکس گرفتن (چاپ کردن و یا به نمایش گذاشتن)، انتظار شما از کیفیت عکس­ها، بودجه مورد نظر برای خرید دستگاه و همچنین کنترل تاثیر عوامل محیطی مانند نور، حرکت اجسام و نویز را بهتر از هرکسی می­دانید و در انتخاب شما موثر می­باشد. امیدواریم که این مبحث نیز برای شما خواننده عزیز مفید بوده باشد.
در انتها می­طلبیم که نور مسیح بر زندگی شما بتابد تا بتوانید با وضوحی بیشتر تصویر کارهای خدا را در ذهن خود ثبت کنید، آمین.

گروه تکنولوژی اسمیرنا

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

اخراج میسیونرهای خارجی از ترکیه
مرقس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست