نظم در خانواده

زیرا روحی که خدا به ما بخشیده، نه روح ترس، بلکه روح قوّت و محبت و انضباط است. (دوم تیموتائوس ۱: ۷)

با سلام خدمت خوانندگان مجله اسمیرنا

 این بار در این صفحه در نظر داریم گپی در مورد نظم و بی­نظمی در زندگی روزمره­مان بزنیم. در آنچه درست عمل کرده­ایم شکرگزاری و برای آن چه ضعف داریم قلب‌مان را با خدا یکی کرده و قوت او را دریافت کنیم.

همانطور که در جهان پیرامونمون می­نگریم همه چیز در طبیعت، نظم خدا را فریاد می­زند. آری نظم خدا در خلقتش آشکار است؛ نظمی که دارای یک چرخه است و از منبع حیات شروع شده و به او ختم می­شود و این سلامتی‌ست. چرخه شب و روز، روند رشد یک گیاه، از تولد تا مرگ موجودات زنده، و غیره.

خداوند خدای نظم و سلامتی است. در او حیات جاودان است و ثمره بودن در نظم او جاری شدن نهر آب حیات درون ماست که همان ثمرات روح‌القدس می‌باشد.

بیماری نتیجه یک بی‌نظمی سلولی و ژنتیکی و… می­باشد؛ همانطور که سلامت ثمره نظم می­باشد و این می‌تواند تمام جنبه­های زندگی ما را در بر گیرد. نظم سلامتی همچون رودی است که در مسیر درست در حرکت است، و بی­نظمی­ها، طغیان و آشفتگی رود را به همراه دارد.

الگوی ما برای نظم چیست؟ همانطور که بارها چشیده­اید پافشاری بر کلمه­ای خاص می­تواند بلافاصله جمله­ای را به حکم و قانون تبدیل سازد؛ آری نوشته می­کشد اما روح زنده می­کند.

نظم خداوند در کتاب مقدس یکی از مشخصه­ها و دست خط­های اوست که گواهی می­دهد تمام آن به قوت روح‌القدس نوشته شده است.

نحوه دعا کردن تمام انبیا از عهد عتیق تا عهد جدید، همگی در حالی که متفاوت هستند اما دارای یک ساختمان بندی می­باشند. تمام نظمی که برای یک هدف در کار است.

از شما دعوت می­کنم قبل از مطالعه ادامه مطالب در انضباط به خود نمره­ای بدهید و پس از آن خود را مجدد باز بینی کنید و در هر بی­نظمی که نسبت به آن بیداری پیدا کردید با دعا و تمرین در نظم آن قدم بردارید.

می­دانیم که نظم دارای شاخه‌های بسیاری است و آن را در هر شغل، تفریح و به عبارتی در هر گوشه از حیات می­توانیم بررسی کنیم. آنچه که در این صفحه در مورد آن صحبت کردیم نتیجه مشارکت گروهی بانوان اسمیرناست.

وقتی از نظم صحبت می‌شود اطاعت نیز خودنمایی می­کند، چرا که نظم حاصل اطاعتی است در اعتماد به خداوند؛ قلب پادشاهان در دستان خداست.

می‌دانیم در حق آنان که خدا را دوست می‌دارند و بر طبق اراده‌ی او فرا خوانده شده‌اند، همه‌ی چیزها با هم برای خیریت درکاراست. (رومیان ۸: ۲۸)

در زندگی روزمره خود با چه بی­نظمی­هایی روبرو هستید؟!!! بی­نظمی در رهبری، بی‌نظمی روحانی، بی‌نظمی خوراکی، خواب، مدیریت و برنامه‌ریزی، مشارکت و…

بیایید به خانه­هایمان سفر کنیم و مشکلات یک زن را در جامعه ایرانی درک کنیم؛ اما تنها درک مختصر از حقیقت کافی نیست، بلکه باید حقیقت آن را در کلام خدا بیابیم و با شناخت حقیقت آزاد شویم.

مادرِ خانواده‌ای را در نظر داریم که بار زیادی را بر روی دوش‌های خود حمل می‌کند، چرا که در خصوص نظم خانه تمرین کرده؛ شاید از کودکی و به هر علتی این نظم در او شکل گرفته که هر چیز را در جای مناسب قرار دهد.

آری، او روزهای بسیاری را به این تمرین پرداخته و هر چیزی خارج از انضباطی که او بدان عادت دارد برای او سخت است. او هر روزه در حال خدمت به اعضای خانواده است؛ خود را وقف این انضباط کرده، اما گویی هیچ­کس اهمیت این کار را نمی­بیند.

تجربه او می­داند چگونه باید در نظم خود شکل گرفته و لوازم برای دسترسی بهتر، باید کجا قرار بگیرد؛ اما هر کاری را که در خانه انجام می­دهد هیچ کس قادر به انجام دقیق آن نیست و ثمره­اش خستگی، انتظار و توقع است.

آری او با تمام توان خود در حال خدمت به خانواده است، اما این تنها یک زاویه از نگاه ما به نظم در این خانه بود.

آیا افراد خانواده نیز در سر جای خود مرتب در حال عملکرد هستند؟ آیا نظمِ مشارکت بین اعضا وجود دارد؟ چه چیز مانع این مشارکت است؟

بیایید رو راست باشیم؛ چند بار افراد خانواده درصدد بوده‌اند تا کمک کنند، اما ما با جملاتی نظیر بده به من، تو بلد نیستی، تو نمی­توانی، ببین باز که کار خودت را کردی، اصلاً هر موقع تو کمک می­کنی کار من بیشتر می‌شه، چرا این کار نکردی؟ یه غذا خواستی بپزی زحمت مرا بیشتر کردی؟ اصلاً تو کار نکنی سنگین‌تری، من سن تو بودم بچه بزرگ می­کردم، تو یه لباست رو نمی‌تونی بشوری، تو بدرد نخوری؛ محکومیت و محکومیت…

و شاید به روش­های دیگر حتی با سکوت یا تشویق نکردن افراد خانواده مانع حرکت کردن آنها شده‌ایم و نتوانستیم که در نظم روحانی، رهبریِ خانه را به دستان مسیح بسپاریم و بگذاریم محبت در مرتب کردن خانه و تمیز کاری نیز جاری شود.

آری درس­های بسیاری در همین کارهاست که ما با گرفتن این حق از افراد خانواده آنها را از این موضوع بی­نصیب می‌گذاریم و همچنین خودمان را نیز خسته می­کنیم. در هویتی که از تکرار و تکرار آن خسته می­شویم خودمان را پنهان می­کنیم، در حالی که خدا از ما می­خواهد در همان کارهای روزانه هدفمند، در روح رفتارکرده و از خداوند تعلیم بگیریم و محبت را بین اعضا ایجاد کنیم.

آیا تنها آماده سازی غذا کافیست؟ غذایی که پخته می­شود با چاشنی محبت، محبت را در دل اعضا ایجاد می­کند. اگر کمی پایمان را فراتر از نگاه­های روزمره بگذاریم، می­توانیم درک کنیم که در یک عملی که ساده و روزمره تلقی می­شود چقدر می­توانیم همه کلام خدا را بکار بگیریم و آن را از یک نگاه سطحیِ جسمانی به یک خوراک عمیق روحانی تبدیل کنیم؛ و این میسر نمی­شود مگر با مشورت از خداوند.

در اعمال رسولان از زندگی مشترک ایمانداران می‌خوانیم که یک دلی آنها چه ثمراتی را در برداشت. آنها با خوشی و صفای دل، با هم خوراک می­خوردند و خدا را حمد می­گفتند.

شاید در ابتدا سپردن و اعتماد کردن سخت باشد، اما با تمرین وقتی اعتمادمان را بر خدا می‌نهیم از ثمرات شیرین این مشارکت بهره­مند خواهیم شد. البته که این موضوع تنها به محیط خانه­ی‌مان محدود نمی­شود. ما در کلیسا، در خدمت­مان و یا در محل کارمان نیز ممکن است با چنین مشکلاتی روبه‌رو باشیم. خانه‌ی ما یک کلیسای کوچک می‌باشد که ممکن است میهمانان زیادی را پذیرا باشد؛ آیا همچون خمیر مایه فعال در خانه عمل می­کنیم تا اعضای خانه و خانواده‌ی ما نور و نمک باشند؟ آیا در گروه‌مان خمیر مایه فعال هستیم و در بنا، تشویق و تسلی افراد خانواده سهمی داریم؟

نظم­ها همچون رشته‌های متصل، به هم مرتبط هستند. صرفاً داشتن یک نظم در شخصیت ما، نمی­تواند به ما لقب انسانی منظم بدهد چرا که تمامی این رشته‌ها به هم متصل است.

 اگر بخواهیم در نظم مدیریت خانه، رهبری، اطاعت و… در خانه عمل کنیم باید همه روزه در نظم روحانی رشد کنیم؛ باید از خداوند که سر چشمه‌ی تمامی این نظم­ها و سلامتی است بشنویم و قوت یابیم تا به طور موثر بتوانیم عمل کنیم.

نظم روحانی نیز شامل قسمت‌های مختلفی می­باشد. به طور مثال، در مدیریت نظم مالی در خانه نیز به مشارکت نیاز داریم. شخصی که خرید را به بهترین نحو بررسی کند، شخصی که خرید را انجام دهد و با توجه به اولویت­ها و نیاز اعضای خانه اقدام نماید. و اما در این­جا نیز نظم روحانی بسیار مهم است؛ اینکه سرِ این خانه مسیح باشد و در ابتدا آنچه را که مال خداوند است به او بدهیم. گرچه تمامی زندگی ما به او تعلق دارد اما باید ده­یک و هدایا را کنار بگذاریم تا اعلام کنیم که قدرت خداوند و برکت اوست که نیازهای ما را برآورده می­کند. در این اطاعت عمل کنیم و ایمان ما به خداوند باشد نه به پول.

وقتی که مسئولیت خانواده و مالی آن با شوهر خانواده می­باشد ما به عنوان همسر می­توانیم برای این امر او را نیز تشویق کنیم، تسلی بدهیم و برای انجام این مهم در دعا باشیم تا در فیض خداوند از برکات لبریز شویم. بهترین مدیر خداوند است و وقتی در او باشیم او ما و خانه‌ی ما را اداره خواهد کرد و پیروزی را خواهیم چشید.

در اینجا ما به گوشه­ای از نظم در خانواده و در کلیسای محلی خودمان اشاره کردیم؛ و اما نظم در معبد خودمان هم بسیار مهم می‌باشد. چه بسا که اگر این نظم در ما جاری نباشد نمی‌توانیم آن را وارد خانواده خود نیز بکنیم. پس در ابتدا باید بر روی نظم شخصی خودمان دقیق شویم.

داشتن نظم روحانی اولویت می­باشد. همانطورکه چندی قبل اشاره کردیم باید در گفتگو و مشارکت با خداوند پیش رویم تا قادر به اجرای این نظم در زندگی­مان باشیم. اوست که ما را نیرو می­بخشد؛ چقدر نیازمند او هستیم؟؟؟ در هر امری نیازمند قوّت او هستیم. اوست که بهتر از هر کس و بهتر از خودِ ما، ما را می­شناسد و می­تواند ما را در سلامت فکری جسمی و رهبری کند.

در سلامت جسمانی به اهمیت داشتن نظم در ساعت خواب و نحوه تغذیه صحیح می‌بایست دقت کنیم. چقدر برای بدنمان ارزش قائل هستیم. چقدر در باشگاه روحانی و جسمانیْ وجودمان را در تمرین­ها قرار می­دهیم؟ گاهی با بهانه­های مختلف از این مهم در سلامت فردی‌ِمان می­گذریم، گاهی بهانه­های مالی یا کمبود زمان، یا سن و یا تنبلی…

بیایید هر چه که مانع می­شود به بدنمان، جان­مان و فکرمان محبت کنیم را به خدا تسلیم کنیم. چون خداوند در سخت‌ترین  شرایط زندگی نیز به یاری ما می­آید تا از موهبت سلامتی برخوردار باشیم. شرایط زندگی نباید کنترل­گر ما باشند، بلکه خداوند میبایست کنترل امور را در دست گیرد. وقتی از او یاری بگیریم در هر وضعی شکرگزار و شاد خواهیم بود.

نظم شخصی و گروهی، بخش­های بسیارِ دیگری نیز دارد که می‌توانیم با این دید و زاویه که امروز خداوند برایمان روشن ساخت آنها را نیز بررسی کنیم. شما نیز می­توانید نظرات، تجربیات و شهادت­هایتان را با مجله اسمیرنا از طریق آدرس­هایی که در انتهای مجله درج شده است در میان بگذارید و همه با هم نام خداوند را جلال دهیم و او را به خاطر نیکویی و این­همه نظم حمد بگوییم.

در شماره بعدی نیز به نظم و برنامه‌ریزی­های شخصی و گروهی می­پردازیم؛ اینکه باید در مقابل نظم خداوند انعطاف پذیر باشیم و با مواردی که خارج از کنترل ماست چطور برخورد کنیم.

قوت و انضباط روح‌القدس با شما.

بانوان اسمیرنا

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

تنگه هرمز
دل قوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست