هنر در شهر

درود به تمام خوانندگان مجله اسمیرنا؛ فیض و سلامتی خدا با شما.
خوشحالیم که بار دیگر در خدمت شما عزیزان هستیم. در این سری صفحه هنر در شهر با هم سری به یکی از موزه‌های آلمان می‌زنیم.
آلته‌پیناکوتک موزه‌ی هنری واقع در کونستاریال مونیخ در آلمان است که در سال 1836 توسط دووک ویلهم چهارم تاسیس شد. این موزه یکی از قدیمی‌ترین نگارخانه‌ها و مهمترین گالری‌های جهان است که بیش از 800 شاهکار توسط هنرمندان اروپایی و مجموعه فوق‌العاده‌ای از آثار استادان قدیم نقاشی را در برگرفته است. این مجموعه شامل بسیاری از آثار مهم استادان قدیمی در سراسر قاره از جمله قطعات هلندی، فلم، آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی و اسپانیایی توسط هنرمندانی همچون مایکل پاچر، آلبرشت‌آلتدورفر، آلبرشت‌دورر، رافائل، دیگو ولاوزکز و پیتر پاول روبنس است. نیو پیناکوتک در سال 1981 ساخته شد و آثار سده نوزدهم را در خود جای داده و پیناکوتک مدرن در سال ۲۰۰۲ افتتاح شد و هنر مدرن را به نمایش می‌گذارد. این سه نگارخانه به مجموعه نقاشی ایالت باواریا که بنیادی وابسته به ایالت باواریاست تعلق دارد.
با هم سری به چند تابلو در این موزه می‌زنیم.

بیرون آوردن یونس از دهان نهنگ
این تابلو اثر جان بروژل نقاش هلندی است که در کشیدن نقاشی‌های تاریخی و طبیعت زنده و همینطور مناظر دریا مبتکر و معروف است، همچنین بیشتر تابلوهای او طبیعت (گیاهان و حیوانات) را در برمی‌گیرد.
تابلو فوق در سال 1598 در ابعاد 38 در 56 سانتیمتر با رنگ روغن روی بوم شکل گرفت. جان این تابلو را براساس کتاب یونس باب 2 به تصویر درآورده است؛ زمانی که خدا ماموریتی به یونس می‌دهد تا برود و به مردم نینوا برای نجات هشدار دهد، یونس با قضاوت خودش از ماموریت خدا دور شد و نااطاعتی کرد و خدا اجازه داد تا 3 روز و 3 شب در دهن ماهی بزرگی بیافتد. یونس آنجا اهمیت نجات را درک کرد برای همین است که او سالم و تمیز کشیده شده، چون اهمیت نجات را متوجه شده است. ما مردم نینوا و دیگر مردمان را نمی‌توانیم قضاوت و رها کنیم، همه آنها به نجات نیاز دارند.
در این تابلو طوفان، قایق شکسته و همینطور صخره نشانگر آن است که شناخت نجات با درد و رنج اجین است (دور نیست). سر نهنگ شبیه به سگی کشیده شده است؛ به منظور و نشان قوم غیر یهود (مردم نینوا). دو کبوتر در تصویر به سمت یونس می‌آیند که نشانه‌ی روح‌القدس می‌باشد. آیا امروز ما هم از دستور خداوند نااطاعتی می‌کنیم؟ خداوند به یونس نشان داد که از حضور او نمی‌تواند فرار کند؛ آمین که ما هم از افکار خود دست بکشیم و قلب خداوند را بیشتر بشناسیم و از دستورات او پیروی کنیم.

برج بابل
این اثر زیبا و قابل تامل از لوكاس ون والكنبورك بر اساس باب یازدهم کتاب پیدایش با رنگ روغن روی بوم در سال 1568 به تصویر درآمده است. مردم تصمیم گرفتند شهری را برای خود بسازند و برجی در آن بنا کنند تا بدین‌صورت نام خود را مشهور سازند و به آسمان برسند، اما خداوند وحدت زبان آنها را از بین برد و از آن زمان به بعد زبان‌های مختلف شکل گرفت. در این تابلو می‌بینیم که برج بر روی ماسه‌ها ساخته شده است، جایی که هیچ استحکامی ندارد! در صورتی که خداوند می‌گوید خانه‌هایتان را در صخره بنا کنید تا در هنگام باد و طوفان از بین نرود. درهای زیادی در این برج به چشم می‌خورد که نشانه گمراهی‌ست، در صورتی که عیسی می‌گوید من تنها در هستم. شاید با بدو ورود به این برج زیبایی ظاهری آن را ببینیم اما با وارد شدن به آن و بالا رفتن متوجه می‌شویم که انتهایی ندارد جز پوچی و خرابی…
در این دهکده آدم‌هایی هستند که در این محل زندگی می‌کنند و آدم‌هایی که با قایق از جاهای دیگری می‌آیند. کارلوس در این اثر زیبا توجه ما را به این جلب می‌کند که این مردم با افکار مسموم خود می‌خواستند به خدا برسند و نام خودشان را بزرگ جلوه دهند! دعا کنیم تا خداوند افکار مسموم‌مان را به ما نشان دهد و از روش‌های خودمان دست کشیده و طریق‌های خدا را پیش‌رو راهمان سازیم و هرکاری می‌کنیم برای جلال نام خداوند انجام دهیم.

قتل عام مردم ساده
این تابلو اثری از پیترپاول روبنس نقاش و پیش‌نویس هلند جنوبی است. عمده تابلوهایی که او کشیده است از تابلوهای کتاب مقدس و اساطیر می‌باشد. وی این تابلو را در ابعاد 198 در 302 سانتیمتر با رنگ روغن روی بوم بر اساس انجیل متی باب 2 در سال 1638 کشیده است. زمان تولد عیسی بخاطر اینکه پادشاهی هیرودیس بخطر نیافتد و پادشاهی آسمان جای او را نگیرد هیرودیس تصمیم به حمله گرفته و تمام نوزادان پسر را در بیت لحم قتل عام می‌کند؛ اما کنترل همه امور در دستان خداوند است و پدر است که فرزند خودش را فدیه و به روش خودش قربانی می‌کند. در مرکز تصویر، زنی پارچه خونین در دست گرفته و از ظلم پادشاه این دنیا به خداوند التماس می‌کند… پارچه سفید نماد صلح می‌باشد، ولی چون این پارچه سفید آغشته به خون است نشان از خون بره بی‌گناه می‌باشد که نیاز است بیاید. داد مردم از بیداد پادشاهی این دنیا و دعوت خدا به صلح با خودشان در این تصویر به وضوح دیده می‌شود.
در تصویر زنانی را می‌بینیم که جلوی سربازان را می‌گیرند تا به کودکانشان آسیب نرسانند، اما بی‌فایده است. ناامیدی در چهره آنان موج می‌زند. مادرانی که در سوگ کودکانشان روی زمین افتاده‌اند. زنی که در سمت راست تصویر دستانش را به آسمان دراز کرده و دعا می‌کند و فرشتگانی که در بالای تصویر هستند، و گروهی که کودکانشان را پنهان کرده‌اند. کودک در این تابلو نماد آینده‌ای نجات یافته می‌باشد که می‌تواند رشد کند، اما دنیا آمده است تا جلوی رشد و آینده را بگيرد و تنها کسی که می‌تواند این وضعیت را درست کند یگانه فرزند خداوند یعنی مسیح می‌باشد.

فرشته از قربانی کردن اسحاق جلوگیری می‌کند
این اثر زیبا کاری از رامبراند هارمنسون است. این نقاشی ابتدا توسط شاگرد او شروع شد اما بعدها استاد آنرا تمام کرد. او این تابلو را در سال 1636 با رنگ روغن بر اساس پیدایش باب 22 به تصویر درآورده است. خداوند برای آزمایش ابراهیم از او می‌خواهد که پسرش اسحاق را قربانی کند و ابراهیم با ایمانی که به خداوند داشت اسحاق را بعنوان قربانی تمام‌سوز برای اینکار آماده کرد، اما لحظه آخر خداوند به او گفت دست نگه دارد و بره‌ای را بجای اسحاق برای قربانی فرستاد و آن بره نماد کسی نیست جز عیسی مسیح که بعنوان بره قربانی شناخته می‌شود و در راه بسیاری قربانی گردید. در این تصویر تفاوت نور و تاریکی را می‌بینیم که فرشته آمده و می‌گوید خبر خوش، بره آمده است دیگر در تاریکی نمان!
لباس اسحاق در این تصویر شبیه به کفن عیسی می‌باشد و چوب زیر دست او نیز مانند صلیب است. خداوند در این تصویر دست ابراهیم را نگه می‌دارد اما بعدها پسر خودش را برای قربانی ما می‌فرستد. این منطقه‌ای است بنام موریا که سال‌ها بعد مسیح هم در همین مکان قربانی شد. اسحاق در این تصویر مطیع فرمان پدرش و خداوند است؛ عیسی هم مطیع پدر آسمانی شد و تا مرگ بر صلیب مطیع گردید تا بواسطه خون او امروز ما در صلح و آشتی با پدر آسمانی‌مان زندگی کنیم و حیات جاودان داشته باشیم.

پایین آمدن عیسی از صلیب
این تابلو هم یکی دیگر از آثار رامبراند می‌باشد که با رنگ روغن به ابعاد 65 در 90 سانتیمتر مابین سال‌های 1632-1633 بر اساس کتاب یوحنا باب 19 به تصویر درآمده است.
همانطور که در تابلو قبل دیدیم خداوند دست ابراهیم را نگاه داشت اما پسر یگانه خودش را فرستاد. مرکز نور روی عیسی می‌باشد و پایین تصویر تاریکی؛ جایی که عیسی در زندگی ما نباشد در تاریکی می‌مانیم. عیسی در عهد جدید بره بی‌گناه شناخته می‌شود. در دو تابلو قبل خواندیم که مردم از ظلم پادشاهی این دنیا خسته شده بودند و حال مسیح پادشاه ما بر صلیب قربانی شد تا ما را به صلح با خدا دعوت کند.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

مجله فرهنگ وهنر شماره 61
اگر می‌خواهید بر روی آب قدم بزنید، باید از قایق خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست