آزادی و مرگ یا آزادی و نجات ؟

قومی که در تاریکی روان می‌بودند، نور بزرگی خواهند دید و بر ساکنان سرزمین ظلمت غلیظ، نور خواهد تابید… زیرا که برای ما کودکی زاده و پسری به ما بخشیده شد و سلطنت بر دوش او خواهد بود و اسم او «مشاور شگفت‌انگیز» و «خدای قدیر» و «پدر سرمدی» و «سرور صلح و سلامتی »خوانده خواهد شد. افزونی سلطنت و صلح او را بر تخت داوود و بر مملکت او انتها نخواهد بود تا آن را به انصاف و عدالت از الان تا ابد برقرار و استوار نماید. غیرت یهوه صبایوت این را بجا خواهد آورد. (اشعیا 9)

شالوم بر شما! کریسمسی دیگر و شکر برای این جشن عظیم…

خیابان‌ها آذین گردیده و درختان کاج تزئین شده است؛ هر ساله تولد منجی عالم را جشن می‌گیریم و یا شاید شاهد جشن او هستیم، هدایای بسیاری در کنار درخت تدارک می‌بینیم و با کارت‌های تبریک برکت را به هم اعلام کنیم. اینبار در کنار هم هستیم تا این آذین را درونمان ببینیم و اهمیت این تولد را در زندگیمان عمیق‌تر بیابیم. در صفحه من یک زن هستم شماره 66 به اهمیت تقدیس در خداوند برای نسل آینده‌مان در زندگی والدین شمشون تامل کردیم و در ماهی که گذشت یعنی شماره ۶۷ مجله اسمیرنا اهمیت شکرگزار بودن و نگاه به نور در هر شرایطی را از زندگی چند بانو در کتاب مقدس بررسی کردیم و این ماه برای دریافت نجاتی که مهیاست قدم‌هایی را با هم بیاد می‌آوریم؛ نجاتی که چند هزار سال پیش فراهم شد.

انتخاب: آزادی و مرگ یا آزادی و نجات؟

در زندگی حوا، مادرِ تمامی زندگان در وسوسه و انتخابی اشتباه درب مرگ را گشود، اما پدر آسمانی مسیر و نقشه بازگشت را با محبت عظیمش فراهم کرد. او آنقدر ما را دوست داشت که تنها پسرش را داد تا ما از موت به حیات بیاییم و به حضور او دوباره وارد شویم. چه باشکوه است عدالت خدا و چقدر از منطق و فکر انسانی ما دور می‌باشد. بله غیرت یهوه صبایوت این را بجا آورد.

کودکی از مریم زاده شد و با مرگ و قیام خود برای ما مشاور شگفت انگیز شد تا با نور او در تمام این زندگی بتوانیم انتخابی درست داشته و لحظه‌ای از حضور او دور نباشیم؛ امروز انتخاب با ماست همچون حوا در نااطاعتی باشیم یا در اطاعت همچون مریم (مادر عیسی) فروتن.

شاهد ثمرات انتخاب‌های این دو بانو در زندگی امروزمان هستیم و این می‌تواند برای امروز ما بیداری باشد که نسل آینده می‌تواند به خطر بیافتد… انتخاب ما به عنوان یک زن چیست؟ جدا از اینکه مادر باشیم در نسل آینده تاثیرگذار هستیم. خبر خوش در بین این خاصیت تاثیرگذاری وجود مشاور شگفت‌انگیز است که ما را رها نمی‌کند و هر زمان بخواهیم یافت می‌شود. او خدای زنده است تا ما را بیاموزاند چطور انتخابی درست داشته باشیم و چطور راه‌های کج ما را می‌تواند راست ‌کند.

شاید بارها خواسته‌ایم بی پروا آزاد باشیم و هر کاری را که دوست داریم انجام دهیم. عبارات «من یه زمان برای خودم می‌خوام» یا «لطفاً تنهام بزارید» آشناست و یا «می‌خوام خودم برای زندگیم تصمیم بگیرم، مرا رها کنید…»؛ شاید در روتین زندگی گم شده‌ایم و می‌خواهیم بی پروا باشیم. می‌خواهیم آزاد باشیم.

حوا آزادانه همین حال را داشت. خودش را در میان نعمت انتخاب دید. اینکه می‌تواند قوی‌تر و داناتر شود موقعیت خود را بیشتر از آنچه داشت تصور کرد و همان که داشت را از دست داد. دست پر قدرت خداوند را روی شانه‌هایش از دست داد و آگاهانه انتخابی از عدم شناخت برداشت. و اما مریم مادر عیسی هم انتخابی داشت. او هم این نعمت انتخاب را دید با توجه به شناختی که سالیان دراز یافته بود؛ کارهای خداوند را بیاد آورد و انتخاب کرد دست خداوند بر شانه‌هایش باشد و در اوج هجوم ترس‌ها و ناامنی‌ها راه نجات را دید و با شجاعت لبیک گفت.

شاید امروز ما هم در شرایط مختلف تصمیم‌گیری هستیم و وسوسه‌گر، ما را به بزرگ بینی می‌خواند تا حقیقت را پس بزنیم و در آزادی از زیر بال‌های خداوند بیرون آییم، اما آیا جای ما امن خواهد بود؟ نسل آینده‌مان چطور؟

شاید در افکارمان بشنویم «عدالت خدا کجاست؟ مگر کسی به فکر من بوده که من هم به فکر آینده باشم؟» ناملایمت‌های روزگار فشار‌های جامعه و بهتر بگوییم «گناه» ما را از هویت و جایگاه اصلی‌مان دور کرده و گم شده‌ایم و با خود می‌اندیشیم که تقصیر کیست؟ و این نقطه هم ما را باز از مسیر اصلی منحرف می‌کند. با نگاهي به زندگي شخصي خود شاهد هستیم که چقدر جامعه، خانواده و گذشتگان بر ما تاثير داشته‌اند. همچون بادي به هر سو حرکت کرده‌ايم. گاهي همشکل خانواده شده و در مسيرهاي تکراري شکست را تجربه کرده‌ايم و گاهي بر ضد آن ايستاده و در پس لجبازي‌ها، برکت‌ها را از دست داده‌ايم؛ به طور مثال فرزندي که در زندگي پدر و مادرش طلاق را تجربه کرده است شاید در بحران‌ها راحت‌تر از والدينش تصميم به طلاق بگيرد، چون آن را چشيده و راه حل بهتري از آن را نيز نيافته است و يا شايد بالعکس فرزند از ترس جدايي‌ها و شکست‌ها تصميم به ازدواج را يک اشتباه بپندارد و مسير خود را با روشي متفاوت تغيير دهد. در هر شرايط مي‌بينيم که انتخاب‌ها و عملکردهاي ما در زندگي آيندگان تاثير بسزايي دارد. همانطور که ما از گذشتگان خود تاثير يافته‌ايم. مطمئناً نمونه‌هاي بيشتري را شما بياد خواهيد آورد. بسيار خوشحال خواهیم شد که از شما نیز در این خصوص بشنويم.

بنابراین ما زنان در موقعیت‌ها و جایگاه‌های مختلف شاید با شغل و یا روابط خانوادگی که داریم روی نسل آینده تاثیرگذار هستیم و این را نمی‌توان نادیده گرفت. باید بدانیم می‌توانیم برای آیندگان نقطه عطف پذیرفتن نجات باشیم. آن را بچشیم و به دیگران انتقال دهیم؛ ما آزاد هستیم اما آیا به بیراهه‌ها رفتن به آزاد زیستن ما کمکی می‌کند؟

قومی که در تاریکی روان بودند، نوری عظیم دیدند…

در طوفان‌های زندگی و شاید مشاجره‌های خانوادگی، در ازدواج‌ها یا عملکرد فرزندان یا مشکلات شغلی و غیره امروز با انتخابی مواجه هستیم. راه و تجربیات خودم را در پیش می‌گیرم یا کلام خدا و مشورت با این مشاور که جنبشی در آن نیست؟ در پس انتخاب امروزِ من و شما چه انگيزه‌اي نهفته است؟ خودخواهي‌ها، نگراني‌ها، فرار از مشکلات، خود را ثابت کردن‌ها و بسياری موارد ديگر که خودمان هم از آن غافليم. کلمات نقش خود را از دست داده و دستخوش فرهنگ‌ها شده و شکل جديدي به خود گرفته‌اند. با تمام توان مي‌خواهيم بي‌عيب و نقص باشيم و از هر آنچه داريم مي‌گذريم تا براي نسل آینده بهترين را انجام داده باشيم؛ اما غافل از آنکه بدون الگو و رهبري خداوند از خودگذشتگي‌هاي ما هم ثمري نخواهد داشت. امروزه شاید عملکردهاي ما در ظاهر بسيار فروتنانه و زيبا به نظر مي‌رسد، اما در بطن خود چيزي جز ريا و خودخواهي را به ثمر نمي‌نشاند. اينجاست که ما عجز خود را به آسمان بلند مي‌کنيم و دست ياري دهنده خداوند را مي‌طلبيم و او را پدر خطاب مي‌کنيم تا از او الگوي مناسب بگيريم بلکه تبعه آسمان باشيم و نه همشکل اين عصر تا ذهنمان نو شود و اراده او را تشخيص بدهيم؛ ارادهاي که نيکوست، کامل و پسنديده. (روميان ۱۲: ۲)

براستی راه‌کار او چیست! طلاق یا سازش، ترک کردن کار و یافتن شغلی جدید، یا سازش تلخی و نفرت و محکومیت…! هیچکدام؛ محبت و محبت و محبت تنها راه اوست که راه و راستی‌ست و این محبت را از آنجایی شناختیم که بر زمین آمد و وقتی دشمنش بودیم جانش را برای ما گناهکاران داد به اشتیاق رابطه… عیسی و محبت‌اش در صلیب و قیام کلیدی عمیق برای تمام درهای بسته است.

اگر فکر می‌کنیم راهی نداریم باید بدانیم که او برای ما راه شد؛ آن هم نه جدایی، بلکه شفا. اگر فکر می‌کنیم غیرممکن است باید باور داشته باشیم او خدای ممکن کردن غیر ممکن‌هاست. اگر به این می‌اندیشیم که ریشه این موضوع خراب می‌باشد و جای امیدی نیست باید به یاد آوریم او امید زنده شد تا ما و زندگی‌مان را تبدیل کند. او حقیقت است و اگر حقیقت را بیابیم آزاد خواهیم شد و این حقیقت نور عظیمی‌ست میان تاریکی…

حال سه قسمت مهم را با شما درمیان می‌گذاریم:

  • ارزش خداوند و کار او را بشناسیم.
  • ارزش خودمان و هویت و نقشه خدا را برای خودمان بیابیم.
  • ارزش دیگران و نقشه خداوند را برای دیگران ببینیم.

همچون عیسی زیست کن

پس نیاز است قبل از هر چیز اهمیت جایگاه و انتخاب‌هایمان را بدانیم و با زخم‌ها و دردها و افکار خودمان به پیش نرویم بلکه نور نجات را ببینیم و از هر تاریکی بیرون بیاییم. انتخاب کنیم؛ همچون مریم لبیک گوییم و حضور خدا را با تولد و مرگ و قیام عیسی بپذیریم. وقتي رابطه ما با خداوند اتفاق بيافتد و حضور شيرين و امن او را تجربه کنيم در برابر نسل آینده مي‌توانيم در هر موردي از عیسی مسیح الگو بگيريم و با او مشورت کرده و با این نسل نيز به طور شايسته و تاثيرگذار رفتار کنيم.

پدر آسماني فرزندانش را به ما امانت بخشيده است. به نظر شما ما در مراقبت از آنها در کجاي اين راه هستيم؟ اگر کودکی را در خانواده، کلیسا، محیط بیرون، اتوبوس یا مترو و… می‌بینیم با نگاه و کلمات‌مان چه چیزی را به او انتقال می‌دهیم! آیا ارزش این امانت را دریافته‌ایم؟ این مسئولیت والدین به تنهایی نیست؛ ما نیز به عنوان اجتماع در آینده این نسل تک به تک سهیم هستیم. عيسي مسيح به روي زمين آمد تا ما وارد رابطه با او شويم و همچنين ما را فرستاد تا با يکديگر رابطه و مشارکت داشته باشيم. ما نيز با فرزندانمان می‌بايست اینگونه رفتار کنيم؛ رابطه خصوصي با آنان و دعوت آنها به مشارکت با ديگران. در این رابطه عینکی را به او هدیه دهیم تا بتواند هویت خودش و ارزش دیگران را به درستی ببیند.

به یاد بیاوریم چطور انسان‌ها در کودکی‌مان بر انتخاب‌های ما تاثیر گذار بوده‌اند. شاید با دیدن موفقیت یک دکتر تصمیم گرفتیم دکتر شویم و با محبوبیت شخصیت سینمایی «سوپرمن» در دل‌مان بارها سوپرمن شدیم. میل به نجات دادن و کمک کردن در درون همه ما نهفته بود اما گاهی آنقدر خودمان را از الگوها دور و ناتوان دیدیم که به کلی ناامید شده و هدف را رها کرده‌ایم؛ گاهی هم الگو را چنان دنبال کردیم و وقتی رسیدیم دیدیم آنچه یافتیم اصلاً با رویاها و خواسته قلبی‌مان یکی نبوده.

پس تمام داستان‌ها، کارتون‌ها، فیلم‌ها و… در الگوبرداری بچه‌ها اثر بخش می‌باشند، اما بهترین اثرگذاری زندگی کردن به روش عیسی است. با او نسل آینده امید دارند تا بتوانند از افتادگی‌ها بلند شوند و هر لحظه در فرصت زندگی تازه شوند. با پذیرفتن این نجات به عیسی اجازه می‌دهیم تا از طریق ما زندگی دیگران و خودمان را تبدیل کند. تنها الگویی که محبت کامل است، اشتباه نمی‌کند و انتخاب او پشیمانی ندارد. حال کودکان نیاز دارند محبت مسیح را بشناسند و احترام را یاد بگیرند؛ کمک کردن و مشارکت درست را.

می‌توانیم هر روز سهمی از خداوند بطلبیم برای تبدیل نسل آینده‌مان. شاید در گروه‌های دعا برای کودکان جامعه بایستیم و یا در تعالیم کانون شادی سهمی داشته باشیم؛ شاید مادر، خواهر، خاله، عمه و مادر بزرگ باشیم و از طرق گوناگون بر روی کودکان تاثیرگذار هستیم! آمین در تمام این موقعیت‌ها بشارت خداوند برایشان باشیم و با زندگی در نور آنها را با ثمرات روشنایی آشنا کنیم. تا در انتخاب‌هایشان آزادی مسیح را بچشند و نقشه خدا را دنبال کنند.

اهمیت خدا ترسی

چقدر زيبا کلام خدا براي راه‌هاي ما نور و روشنايي‌ست. پس جدا از هر آنچه تلخ و شيرين و یا درست و نادرست انجام داده‌ايم بياييد با هم نگاه خدا را به مسائل بشناسيم و خانه‌مان را بر روي اطمينان به او بنا کنيم. خدا ترسي شايد به ظاهر معناي زيبايي را نشان ندهد اما کلام خدا اين را براي ما آشکار مي‌کند که عشق خدا به ما چنان زياد است که جان خود را براي ما فدا کرد و اين ترس بايد به احترام اين عشق در قلب ما شکل بگيرد تا بسنجيم خشنودي او در چيست؟ شايد تا به حال کوتاهي‌هاي بسياري در مورد نسل آینده مرتکب شده‌ايم و اين قلب ما را آزرده مي‌کند اما بايد بدانيم آنچه که در عقب است را رها کنيم و به سمت جلو حرکت کنيم. اگر نزد خدا به کوتاهي‌ها و جهالت خودمان اعتراف کنيم و خودمان و ديگران را ببخشيم، در روابط و عجز ما معجزه ترميم و شفاي خداوند اتفاق مي‌افتد. اگر مشتاق رابطه‌اي تازه در خانواده با نسل آینده هستيد بياييد با هم دعا کنيم و اين راه را به خداوند بسپاريم تا او ما را رهبري کند.

خداوندا شکر براي جامعه و خانوادهاي که به من بخشيدي، خداوندا تو بر همه چيز متعالي و از گذشته و حال من با خبري، هيچ چيز از تو پوشيده نيست. اينک به حضور تو آمدهام تا از تو حيات را براي شروعي تازه دريافت کنم. هر آنچه در زندگي من در دشمني با تو بوده را ببخش و مرا هدايت کن تا با حکمت آسمانيات، امانتدار فرزندان تو باشم. خداوندم رابطههاي مرده را تو احيا کن و مرا در طريق خود رهبري و هدايت نما. خداوندم ايمان دارم براي آناني که تو را دوست دارند و بر طبق اراده تو فرا خوانده شدهاند همه چيزها با هم براي خيريت در کار است. خداوندا خودم، زندگيام و نسل آینده را به تو ميسپارم تا از ما خانوادهاي نو بسازي. مرا یاری برسان تا ارزش کار تو بر صلیب را بیاد داشته باشم و همچنین نقشه تو را خداوند برای همه ببینم و بتوانم آنها را تشویق کنم تا با تو راه روند. در نام عيسي مسيح؛ آمين.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

ارتشی برای دعا کریسمس
لقمه روحانی در تلفن همراه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست