اخبار تکنولوژی در آغاز سال 2019

درود به تمام خوانندگان عزیز بخش تکنولوژی و عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن سال نو میلادی.

در این شماره به اخبار تکنولوژی در آغاز سال 2019 خواهیم پرداخت. اخباری شامل برخی از تکنولوژی‌ها و ابزارهایی که در این سال به بازار خواهند آمد.

اولین تکنولوژی که امسال بصورت گسترده روانه بازار خواهد شد و در تلویزیون‌های LED شاهد آن خواهیم بود نسل جدید وضوح تصویر به نام “8K” است که نسبت به نسل قبلی خود یعنی “4K” دارای وضوحی چهار برابر بیشتر می‌باشد که می‌تواند تصاویر را بسیار دقیق‌تر و با وضوح بیشتری نمایش و همچنین فضای بیشتری از تصویر را در قاب صفحه نمایش جای دهد. البته ناگفته نماند که برای استفاده از این تکنولوژی حتماً باید تصویر پخش شده شما (فیلم، عکس) از دستگاه‌هایی که قابلیت ضبط و یا پخش تصاویر با وضوح “8K” را دارند انجام شود.

تکنولوژی بعدی مربوط به تلفن‌های همراه یعنی نسل پنجم ارتباطات سیار “5G” می‌باشد. در این نسل از ارتباط که در فرکانس‌های پایین‌تر (از 600 مگاهرتز تا 6 گیگاهرتز) برقرار می‌شود شاهد سرعت بسیار بالاتری در نقل و انتقال اطلاعات خواهیم بود که نسبت به نسل قبلی خود یعنی “4G” در حدود 15 تا 60 درصد سریع‌تر می‌باشد.

این سرعت اتصال بیشتر چیزی در حدود 100 گیگابایت بر ثانیه می‌باشد و به ما این امکان را می‌دهد که تصاویر با وضوح بسیار بالا (4k)، ویدیوهای زنده و مستقیم با وضوح بسیار بالا، اینترنت با سرعت دانلود خیلی بالا و بدون وقفه در ارسال و دریافت اطلاعات، انجام بازی‌های آنلاین بسیار راحت‌تر از گذشته را داشته باشیم. از دیگر مزیت‌های این تکنولوژی “وقفه بسیار کم” (Low Latency) می‌باشد که به فاصله زمانی ارسال اطلاعات از یک دستگاه تا زمان دریافت آن اطلاعات توسط گیرنده گفته می‌شود. شاید این زمان انتظار در شروع یک فیلم آنلاین زیاد مهم نباشد ولی برای کنترل دستگاه‌ها و یا ماشین آلاتی که حتی میلی ثانیه‌ها هم در ارتباط آنها دارای اهمیت می‌باشند بسیار مهم و حیاتی است. به عنوان مثال یک خودروی بدون راننده که می‌خواهد از شرایط راه و یا جاده‌ای که در آن در حال حرکت است به خودروی پشت سری خود اطلاع دهد و یا هنگام کاهش سرعت، این پیام را به آن خودرو انتقال دهد چقدر سرعت انتقال این پیام‌ها می‌تواند مهم و حتی در حفظ جان سرنشینان حیاتی باشد. در نسل قبلی این تکنولوژی (4G) برای ارسال این پیام حدود 15 تا 20 میلی ثانیه زمان نیاز است ولی با استفاده از تکنولوژی5G  مقدار زمان این ارتباط به 1 میلی ثانیه کاهش پیدا می‌کند.

از کمپانی‌های سازنده تلفن همراه که اعلام آمادگی برای تولید گوشی‌های موبایل سازگار با این تکنولوژی را کرده‌اند می‌توان به موتورولا، هوآووی، شیائومی، وان پلاس، سامسونگ و کمپانی ژاپنی سونی اشاره کرد.

البته ناگفته نماند که برای دسترسی عمومی به این تکنولوژی نیاز به صرف زمان و هزینه‌های بسیار زیادی بابت آماده سازی تجهیزات مخابراتی (آنتن‌ها، دکل‌ها، گیرنده و فرستنده‌ها) می‌باشد و همچنین ابزارهایی با قابلیت پشتیبانی از این تکنولوژی نیز باید در اختیار کاربران قرار بگیرند که به گفته برخی از مسئولین کمپانی‌های ارتباطاتی ممکن است در سال 2020 و حتی 2022 شاهد فراگیر شدن این تکنولوژی باشیم.

تکنولوژی بعدی که از سال 2013 مردم در مورد آن صحبت می‌کنند مربوط به تلفن‌های همراه با صفحه نمایش “تا شو” (Foldable) می‌باشد.

صفحه‌های نمایش تاشو قابلیت باز و بسته شدن از طول و یا عرض را دارند که به مانند کتاب می‌توان آنها را از وسط باز کرده و بصورت گسترده استفاده کرد.

کمپانی‌هایی مانند: سامسونگ (مدلGalaxy X )، هوآووی (مدل Mate X)، موتورولا (مدلRazr V4) و ال جی آمادگی خود را برای تولید این مدل گوشی‌ها اعلام کرده‌اند.

جالبترین و پرکاربردترین تکنولوژی که امسال احتمالاً شاهد عرضه شدن آن خواهیم بود مربوط به انتقال جریال الکتریسیته از طریق بیسیم که به “WiTricity” یا همان “الکتریسیته بیسیم” شهرت یافته است می‌باشد.

با استفاده از این تکنولوژی می‌توان دستگاه و ابزارهایی (که دارای تکنولوژی WiTricity هستند) مانند لوازم خانگی، خودروهای برقی، دستگاه‌های صوتی و تصویری، گوشی‌های موبایل، تبلت، لپ تاپ و حتی ابزارک‌های پوشیدنی یا همان “گَجِت” (مانند ساعت‌های هوشمند، هدفون و غیره) را بدون نیاز به سیم برق و یا آداپتور و فقط با قرار دادن یک دستگاه فرستنده WiTricity  در آن مکان، شارژ و یا استفاده کرد.

نحوه کار این تکنولوژی شباهت بسیاری به تکنیک “القای مغناطیسی” دارد که در ترانسفورماتورهای الکتریکی که در آنها سیم پیچ‌ها برای انتقال الکتریسیته در میانشان در فاصله بسیار نزدیک به یکدیگر قرار گرفته اند، به کار می‌رود.

ناگفته نماند این تکنولوژی شبیه آزمایشی است که “نیکولا تِسلا” (Nikola Tesla) نابغه علم الکتریسیته بیش از 100 سال پیش (در سال 1899) در کولورادو اسپرینگز  (Colorado Springs)آنرا انجام داده و به نمایش گذاشته بود. نیکولا تسلا علاوه بر فعالیت‌های دیگرش مدتی نیز با توماس ادیسون  (Thomas Edison)همکاری داشته و همچنین مخترع “مبدل تسلا” هم است. یکی دیگر از موارد استفاده از این تکنولوژی جالب شارژ خودروهای برقی در مکان‌های مختلف مانند پارکینگ‌های منازل، مکان‌های عمومی و خیابانی (حتی روی سطح آسفالت) می‌باشد که بدون نیاز به هیچ اتصال، مبدل و کابلی و فقط با قرار گرفتن بر روی سطح و محل مشخص شده قابل انجام است.

امیدواریم که از مطالب و اخبار تکنولوژی این شماره از مجله نیز بهره‌مند شده و برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. تا شماره بعدی تکنولوژی همه شما را به دستان محافظ و پر مهر خداوند می‌سپاریم.

محمد روح بخش

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

سوپ قارچ و جو
کرمانشاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست