طرز استفاده صحیح از قهوه و نسکافه

طرز استفاده صحیح از قهوه و نسکافه

درود به خوانندگان مجله اسمیرنا، در این شماره از مجله به نکاتی در مورد نوشیدن نسکافه و قهوه می­پردازیم.

امروزه محصولاتی همچون قهوه و مشتقاتی که از قهوه به دست آمده مانند نسکافه، محبوبیت زیادی در بین افراد به خود اختصاص داده است. در واقع واژه نسکافه ترکیبی از واژه cafe و nestle می­باشد. نِستله یک شرکت بزرگ سوئیسی می‌باشد که در زمینه تولید مختلف از قهوه و برند مخصوص نسکافه، شکلات و نیز نوشیدنی­های خاص، فعالیت­های بسیاری را انجام می­دهد.

می­توان گفت نسکافه و قهوه تقریباً خواص مشابه­ای دارند. تفاوت ناچیزی هم مانند ویتامین­ها، درصد کافئین و آنتی اکسیدان­ها نیز بین این دو یافت می­شود، اما در واقع تفاوت اصلی آن در میزان پتاسیم می­باشد. میزان پتاسیم موجود در قهوه را می­توان گفت که بیش از ۲ برابر نسکافه است.

قبل از هر فعالیت بدنی، تمرین و یا ورزشی که به انرژی نیاز دارد نوشیدن یک فنجان نسکافه به عملکرد بدن کمک خواهد کرد. سطح آدرنالین در خون با مصرف کافئین افزایش یافته و آدرنالین به هورمون­های بدن کمک بسزایی می‌کند تا برای فعالیت بدنی آماده شود.

یکی از خواص نسکافه در کاهش وزن است، این ماده حاوی منیزیم و پتاسیم است که باعث تنظیم شدن قند خون شده و میل به شیرینی­جات را کاهش می­دهد و این عمل باعث کاهش وزن می­شود. رفع افسردگی و خستگی از دیگر مزایای مصرف قهوه و نسکافه می­باشد، همچنین برای جلوگیری از خواب آلودگی هم نیز تاثیرگذار است.

تحقیقات بر این مبناست که نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه کاپوچینو در طول روز برای افزایش طول عمر، از بین بردن سلول­های سرطانی، جلوگیری از یبوست مفید می­باشد. یکی دیگر از مزیت­های نسکافه ایجاد تمرکز و هوشیاری در افراد می­باشد. نسکافه به علت اینکه از کافئین بالایی برخوردار است، در تمرکز کردن و هوشیاری ذهنی کمک می­کند و نیز این میزان کافئین در نسکافه خطر بیماری آلزایمر و خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را تا حدودی کاهش می­دهد.

همچنین از نسکافه می­توان برای ماسک صورت نیز استفاده کرد. می­توانید یک قاشق ماست را با یک قاشق پودر نسکافه مخلوط کنید و به صورت و دور چشم خود بمالید و پس از ۵ دقیقه صورت خود را ابتدا با آب گرم و سپس با آب سرد بشویید‌.

دکتر جولیا هانتر، متخصص پوست و مو در بورلی هیلز بر این معتقد است که وقتی پای خاصیت آنتی اکسیدانی قهوه و نسکافه بر روی پوست مطرح باشد، دو طرفه تاثیرگذار است. او می­گوید: نوشیدن قهوه یک تکه از این پازل است و دیگری قرار دادن آن بر روی پوستتان است. مالیدن قهوه بر روی صورت به عنوان اسکراب به روشن شدن پوست کمک کرده، از بسته شدن منافذ جلوگیری و به صاف شدن خطوط کمک می­کند.

نسکافه با خامه را می­توانید در وعده صبحانه خود جای دهید و به عنوان دسر سرو کنید. طرز تهیه آن به این شکل می‌باشد که شیر و نسکافه و خامه را با هم به خوبی مخلوط کرده و سپس مقداری آب جوش را به آن اضافه می­کنیم و در فنجان مورد نظر ریخته روی آن را با شکلات نیز می­توان تزئین کرد.

خوب است که بدانیم رعایت اعتدال در مصرف قهوه و یا نسکافه ضرورت دارد و مصرف بیش از حد آن باعث بروز مشکلاتی نیز می‌شود. مصرف بیش از حد نسکافه و قهوه کلسترول خون را افزایش می­دهد و در افرادی که روزانه بیش از پنج فنجان قهوه یا نسکافه مصرف می­کنند احتمال سکته قلبی در آنها افزایش می­یابد.

مصرف کافئین در برخی از افراد باعث بروز حساسیت بالا می­شود، طوری که مقدار مصرف اندکی از آن فرد را درگیر هیجان کرده و ضربان قلبش افزایش می­یابد و دچار بی­خوابی می­شود. کافئین ترشح اسید معده را بالا برده و میزان پپسین که نوعی آنزیم معده است را افزایش می­دهد. به زنان باردار و به مادرانی که فرزند شیرخوار دارند توصیه می­شود که از مصرف نسکافه و قهوه و یا موادی که دارای کافئین می­باشند اجتناب کنند.

برخی از تحقیقات بر این مبنا بوده است که کافئین قهوه در زنان باردار موجب رشد ناقص جنین شده و یا باعث سقط یا حتی زایمان زودرس می­گردد. مادرانی که فرزند شیرخوار دارند با نوشیدن یک فنجان قهوه موجب بروز بی­خوابی و عصبی شدن نوزاد شیرخوار خود می­شوند.

بهتر است به خاطر داشته باشیم که در هر شرایط و در هر موقعیتی بهتر است افراط و تفریط را رعایت کنیم؛ در دستان امن خداوند باشید…

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

تابو
مریم مجدلیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست