ورزش و تغذیه مناسب در سبک زندگی

ورزش و تغذیه مناسب در سبک زندگی
تغذیه سالم در کنار فعالیت ورزشی مطلوب موجب بهبود میزان سلامت در افراد مختلف می‌شود. یکی از بهترین روش‌های مناسب برای کسب سلامتی و رسیدن به شاخص زندگی سالم آگاهی در مورد علم تغذیه و علم ورزش با پیروی از یک برنامه‌ریزی روزانه می‌باشد.
متاسفانه هنوز در فرهنگ عمومی «ورزش کردن» به عنوان جزئی ضروری برای رسیدن به سلامت روح و جسم و یک زندگی سالم جایگاه خود را پیدا نکرده است و به همین علت است که عادات نامناسب غذایی هر روز بیشتر در جوامع شهری گسترش می‌یابد. همچون مشکل اضافه وزن که یکی از مشکلات در امر سلامت مردم بشمار می‌آید.
اگر چه پرداختن به ورزش و پیگیری یک رژیم غذایی مناسب از ارکان مهم در سلامت روح و جسم و حفظ وزن مناسب در افراد می‌شود، لذا باید توجه داشت که افراط در هر کدام از آنها می‌تواند مشکلاتی جدی برای سلامتی فرد ایجاد نماید. یک ورزشکار که دوست دارد وزن متناسب داشته باشد ممکن است برای رسیدن به این هدف تمرینات ورزشی خود را شدیدتر کرده و رژیم غذایی سخت‌تری را اعمال کند.
به عنوان مثال: یک ورزشکار ژیمناستیک یا یک ورزشکار در رشته اسکی روی برف ممکن است برای افزایش کارآیی ورزشی، وزن خود را به شدت پایین بیاورد و یا یک دونده استقامت ممکن است فشارهای جسمی زیادی را به خود وارد کند. ورزش بیش از حد و یا مصرف کم مواد غذایی موجب می‌شود بدن به اندازه کافی به مواد غذایی مورد نیاز دسترسی نداشته باشد که این امر می‌تواند موجب کم آبی بدن، خشکی عضلانی، ضعف، آسیب به کلیه‌ها و مشکلات جدی دیگری نیز شود.
کاهش مقدار دریافتی کلسیم می‌تواند موجب اختلال سوخت و ساز بدن و مشکلات استخوانی شود.
تغذیه نامناسب، کمبود کالری، استرس بدنی و روحی و کاهش مقدار چربی بدن موجب تغییرات هورمونی در بدن می‌شود و این اختلال هورمونی موجب پوکی استخوان شده و زمینه را برای ایجاد شکستگی فراهم می‌کند.
داشتن الگوی غذایی سالم به منظور دستیابی به عملکردی مطلوب ضروری است و ترکیب تغذیه همراه با فعالیت ورزشی به داشتن الگوی زندگی سالم‌تر کمک می‌کند.
باید سعی کرد ضمن مصرف انواع متنوعی از غذاهای مغذی مانند غلات سبوس‌دار، پروتئین، میوه‌ها و سبزیجات، لبنیات کم چرب نیاز بدن خود را به مواد غذایی مغذی تامین و مصرف غذاهای حاوی چربی‌های جامد، شکر و نمک را محدود کنید. پروتئین‌ها برای ساخت و ترمیم عضلات ضروری هستند. کربوهیدرات‌ها منبع سریع تامین انرژی هستند که با مصرف غذاهایی نظیر نان، ماکارونی، جوی دوسر و غلات می‌توان آن را تامین کرد. برای داشتن بدنی سالم و استخوان‌هایی محکم تر بهتر است به رژیم غذایی خود سبزیجات را اضافه کنید. سبزی‌هایی مانند اسفناج، کلم بروکلی حاوی مقدار زیادی کلسیم و به خاطر برگ‌های تیره سرشار از ویتامین D هستند که به طور شگفت‌انگیزی به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کنند. کنجد منبع بسیار خوبی از مس، کلسیم، منیزیم و روی است. سیر و پیاز نیز منبع غنی از عنصر سولفور هستند که مصرف آن نیز به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند.
مصرف کافئین را کاهش دهید و نوشیدن شیر را که غنی از کلسیم و سایر املاح تقویت کننده بافت استخوانی مانند ویتامین D، پروتئین مفید و پتاسیم است و به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند را جایگزین نوشیدنی‌های کافئین‌‌دار نمایید.
پنیر، ماست، بستنی و لبنیاتی از این دست بسیار اسیدی هستند اما بدن ما ترجیح می‌دهد کمی قلیایی باشد برای همین با خوردن غذاهای اسیدی بدن کلسیم را از استخوان‌ها خارج کرده و خاصیت اسیدی را تا حدی خنثی می‌کند.
پتاسیم به حفظ تعادل قلیایی استخوان کمک می‌کند همچنین مانع از دفع کلسیم بدن می‌شود و به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. در ساعت‌های اولیه و آخر روز آفتاب بگیرید. از مصرف نوشیدنی‌های گازدار جداً پرهیز کنید زیرا این نوشیدنی‌ها حاوی مقادیر بالای فسفر هستند. فسفر باعث از دست دادن کلسیم بدن می‌شود. با نوشیدن آب به جای نوشیدنی‌های گازدار و شیرین به هیدراته ماندن بدن کمک می‌کنید.
به هر شکلی که می‌توانید فعالیت بدنی و تحرک داشته باشید. انجام ورزش‌های هوازی، بالا رفتن از پله‌ها، دویدن، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و انجام تمرینات ورزشی شبیه وزنه‌برداری در تقویت استخوان‌ها موثر است.
بهتر است که قبل از هر چیز بدانیم که اصلاً برای چه ورزش می‌کنیم و اهمیت آن را در زندگی و هدفی که برای آن داریم بشناسیم.
دویدن و پیاده‌روی مادر تمام ورزش‌ها است که با کمترین امکانات می‌توان روزانه در کنار پیروی از الگوی تغذیه مناسب به آن پرداخت و بعد از مدتی اثراتش را در رسیدن به بدنی سالم و در زندگی مشاهده کرد.

اثرات ورزش در سبک زندگی:
– ورزش روحیه را تقویت می‌کند و روز را با قدرت بیشتری آغاز می‌کنید.
– بهترین راه برای مقابله با افسردگی است و اضطراب و نگرانی را کم می‌کند و باعث آرامش فکری می‌شود.
– چالش‌ها و ترس‌ها را از بین می‌برد و از چیزهایی که از آن وحشت داریم رها می‌شویم.
– به خاطر فعال شدن غُدد باعث شادی و تمرکز بیشتر می‌شود و خلق وخوی را عوض می‌کند.
– خود باوری پیدا می‌کنید و ارزش خود را بیشتر درک می‌کنید.
– خواب راحت و آرامش بیشتری دارید.
– با ورزش کردن ماده خاکستری مغز سلول‌های بیشتری تولید می‌کند و سرعت یادگیری بالا می‌رود و اطلاعات را سریع‌تر کسب و پردازش می‌کنیم.
– برای کنار گذاشتن عادات بد کمک کننده خواهد بود.
– احساس طراوت و جوانی و شادابی می بخشد.

آمین که بتوانیم با تغذیه سالم و ورزش، روح و جسم‌مان را تقویت نماییم تا در مسیر و هدفی که خدا برای ما دارد قدم برداشته از برکاتی که خدا برایمان مهیا کرده است استفاده کنیم و زندگی سالمی داشته باشیم.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

قرارداد 25 ساله
سقط جنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست