باغبانی در خانه

با سلام و درود به همراهان سبک زندگی.

قیام مسیح یادآور حیاتی دوباره است. آمین که با دیدن رشد دانه در خاک این حیات را به یاد بیاوریم. در این شماره از ماهنامه اسمیرنا در نظر داریم در ادامه شماره پیشین، درباره سبز کردن سبزیجات و کاشت گل در گلدان‌ها و باغچه و بالکن بپردازیم.

تنوع گیاهان آپارتمانی بسیار زیاد است که هرکدام شرایط خاص خود را برای نگهداری دارند، همچنین هوای تازه برای همه گیاهان لازم است.

نکاتی که در نگهداری انواع گیاهان آپارتمانی باید رعایت کرد:

 رسیدن اکسیژن کافی به گیاهان‌آپارتمانی سبب استحکام ساقه گیاهان شده و رنگ برگ‌های آنها شاداب می‌شود، پس نزدیک صبح پنجره را باز کنید تا هوای تازه وارد خانه شود.

 بدون نور، زندگی ممکن نیست. گیاهان هم به نور خورشید احتیاج دارند زیرا نور خورشید در ساخت سبزینه گیاهان نقش مهمی دارد، پس حتماً گیاهان را در مکانی بگذاریدکه نور کافی به آنها برسد.

 در آب دادن زیاده‌روی نکنید.

 برای رسیدگی به خاک گلدان، بهتر است خاکی سبک انتخاب شود که با مقداری ماسه نیز ترکیب شده باشد.

 دما را در سطح متعادل نگه دارید، دمای نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان یا تابستان باید در سطح ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتیگراد باشد، نگهداری در دمای پایین سبب پژمردگی و از دست دادن شادابی گیاه می‌شود.

 غذا رسانی کنید،گیاهان علاوه بر آب به غذا نیز احتیاج دارند برای این منظور هر شش بارکه به گلدان آب می‌دهید یکبار باید غذا ‌رسانی کنید. می‌توانید از آبی که سبزی را در آن شسته‌اید یا آبی که در آن تخم مرغی را آب پز کرده‌اید یا آبی که سیب زمینی و برنج را در آن پخته‌اید استفاده کنید چون به دلیل دارا بودن املاح معدنی بهترین آب برای گلدان می‌باشد.

می‌توان با کمی مراقبت و دانش انواع سبزیجات پر‌مصرف را در خانه خود پرورش داده و تفاوت سبزیجات ارگانیک خانگی را با محصولات بیرون مشاهده کرد. این کار علاوه بر تفریح، نیازهای روزمره را هم برآورده می‌سازد.

بهتر است از بذرهایی استفاده شود که رشد آنها آسان است مانند کاهو، گوجه فرنگی، نخود، لوبیا، تربچه، ریحان، آویشن، خرفه، نعنا، شوید، تره، سیر، شاهی، جعفری، گشنیز، فلفل. برخی از سبزیجات در تمام فصول قابل کشت است.

برای کاشت سبزیجات محل مناسبی مثل بالکن یا باغچه خانه را انتخاب کنید، گلدان‌های متوسط با خاک و کود مناسب تهیه کرده سپس بذر گیاهان را در گلدان بکارید و آبیاری کنید. برخی از سبزیجات که ساقه سخت و چوبی مانند دارند را می‌توان خریداری و پس از ریشه‌زایی درون گلدان منتقل کرد مثل ساقه پونه، نعنا، ریحان یا انتهای کاهو، اسفناج وکرفس.

اگر آپارتمانتان بالکن دارد بهترین مکان برای رشد گیاهان است. می‌توان از گل‌های بالارونده استفاده کرد تا فضای دیدِ تراس به خوبی پوشانده شود و می‌توانید این گل‌ها را به دیوار یا نرده تکیه دهید تا رشد کنند و طبیعت را به تراس منزلتان بیاورند. گل‌هایی نظیر پاپیتال، برچسب، عشقه و کاغذی برای کاشت در فضای تراس انتخاب‌های مناسبی به شمار می‌روند.

اگر بالکن کوچکی دارید می‌توانید از پنل‌های چوبی ایستاده روی دیوار استفاده کنید و گلدان‌ها را به آن نصب کنید، آویزان کردن گل‌ها روی پنل چوبی کاربردی برای خیره کردن چشم‌ها به یک نقطه از بالکن می‌باشد که برای صرفه‌جویی در فضا و تزیین خلاقانه بالکن استفاده می‌شود.

قلمه‌زدن گل‌ها:

برای قلمه‌زدن گل‌ها می‌توانید از ماسه استفاده کنید. ساقه گیاه را به اندازه ۲ تا ۳ سانتیمتر داخل ماسه بگذارید و هر روز به آن آب دهید تا ریشه کند؛ بعد از ریشه کردن به گلدان اصلی منتقل کنید. بهتر است روی ظرف قلمه را با پلاستیک فریزر بپوشانید تا زودتر ریشه کند.

اگر خواستید قلمه را درون آب قرار دهید یک حبه قند در آن بیاندازید تا غذای گیاه تامین شود.

برای قلمه‌زدن می‌توانید ازگل‌های کاغذی، یاس، شمعدانی و انواع کاکتوس‌ها استفاده کنید.

از بین بردن کرم‌های داخل خاک گلدان‌ها :

اگر در خاک گلدانتان کرم می‌بینید، برای از بین بردن آن تشتی را تا نیمه آب کنید، سپس گلدان را درون آب قرار دهید به صورتی که تا نیمه گلدان آب باشد، نصف روز همینطور بگذارید بماند؛ چون کرم‌ها، بخاطر وجود آب نمی‌توانند نفس بکشند از ته گلدان بیرون می‌آیند به این صورت کرم‌ها از بین می‌روند. باید توجه داشته باشید که بین کف گلدان و تشت آب چند سانتیمتر فاصله باشد.

برای جلوگیری از شته‌ها نیز یک عدد سیر را درون خاک گلدان فرو کنید یا اینکه مقداری دارچین روی خاک بپاشید.

چند نمونه از گیاهان که می‌توان در آپارتمان از آنها نگهداری کرد:

 گیاهانی مثل یاس، سانسوریا، پتوس، گندمی، اسپاتی فیلوم، انواع کاکتوس‌ها، بامبو، فیکوس،گل آمنوریوم، بگونیا، گل سیکلامن یا نگونسار ایرانی که در کریسمس شکوفا شده و از جمله گیاهان زمستانی و مقاوم به سرما هستند. آزالیا و بنفشه آفریقایی که در طول سال شکوفا می‌شوند و صدها نوع مختلف دارند مناسب برای بالکن‌ها هستند ولی باید توجه داشت که از اشعه زیاد خورشید دور بمانند.

گل‌کاری در خانه به بچه‌ها کمک می‌کند اهمیت گل را در بیرون از خانه نیز درک کنند و به فضای سبز و طبیعت بیشتر اهمیت دهند.

با مراقبت و نگهداری از گل‌ها می‌توان حس مسئولیت را در کودکان پرورش داد و همچنین با هدیه دادن گل‌هایی که خود پرورش داده‌اند، می‌توان به آنها سخاوت را آموخت.

آمین که زندگیتان همیشه همانند گل‌ها پر از طراوت و شادابی باشد.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

بربری
راهبی که عیسی را پیدا کرد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست