دفترچه راهنمای کاربر؛ ضروری یا اضافی؟

دفترچه راهنمای کاربر؛ ضروری یا اضافی؟

صلح و سلامتی خداوند بر شما خواننده عزیز مجله اسمیرنا!

در دنیای دیجیتال امروز و با توجه به تولید دستگاه‌ها و ابزارهای دیجیتال متنوع و بعضاً پیچیده بیشتر افراد هنگام شروع و یا در روزهای اول استفاده از دستگاه دیجیتال خود دچار مشکل می‌شوند. ممکن است عدم آگاهی و نداشتن شناخت نسبت به کارکرد دستگاه و امکانات آن بزرگترین دلیل بروز مشکلات هنگام استفاده از آن باشد. در این شماره قصد داریم تا اندکی درباره “دفترچه راهنمای کاربر” یا همان “User’s Manual” مطالبی را به شما عزیزان ارائه کنیم.

Pic 1

بله! دفترچه راهنمای کاربر که در بیشتر مواقع و هنگام باز کردن جعبه دستگاهی نو بدون توجه به آن کنار گذاشته و یا حتی دور انداخته می‌شود. سوالی که در اینجا به ذهن کمتر کسی می‌رسد این است که آیا برای آشنایی با امکانات و حتی نحوه استفاده از این دستگاه نیاز به مطالعه‌ای در مورد آن محصول دارم یا نه؟

برای پاسخ دادن به این سوال کافی است که نگاهی به جامعه و اطرافمان بیندازیم. در اغلب کشورها بخصوص کشور عزیزمان ایران افراد هنگام خرید دستگاه و یا وسیله‌ای نو بدون مطالعه دفترچه راهنمای کاربر شروع به استفاده از آن می‌کنند که اغلب دچار مشکل و یا محدود شدن در استفاده از تمامی امکانات آن دستگاه می‌شوند. به عنوان مثال هنگام خریدن تلویزیون و یا حتی لوازم الکترونیکی منزل مثل ماشین لباسشویی بدون داشتن آگاهی و آشنایی نسبت به نحوه استفاده از آن، دستگاه را به برق وصل کرده و با دستکاری کلیدها سعی بر راه‌اندازی و استفاده از آن را داریم.

حتی در بسیاری از مواقع دیده می‌شود که برای آشنایی با دستگاه شخصی خود نیاز پیدا می‌کنیم که از دوست، اقوام و یا شخصی دیگر کمک گرفته و برای استفاده از آن اطلاعات کسب کنیم. حتی با گذشت زمان هنوز هم خیلی از امکانات دستگاه و یا ابزار الکترونیکی خود را نمی‌دانیم.

ترکیب تصویر چند دفترچه کنار هم-Pic 2ساده‌ترین مثال برای درک این موضوع تلفن همراه می‌باشد که اغلب عادت داریم هنگام خرید آن بدون مطالعه دفترچه راهنما شروع به استفاده از آن کنیم که در بسیاری از مواقع دیده می‌شود برای استفاده از امکانات ساده آن نیز دچار سردرگمی می‌شویم. در واقع می‌توان گفت که “دفترچه راهنمای کاربر” همان “شناسنامه” دستگاه است که ضمن معرفی دستگاه بهترین راهنمای ما برای استفاده می‌باشد. محتوای دفترچه راهنمای هر دستگاه می‌تواند شامل مشخصات ظاهری، مشخصات فنی، نحوه شروع به کار(مثل شارژ اولیه)، شرایط نگهداری، نحوه استفاده از امکانات دستگاه به همراه تصویر، عیب‌یابی و در نهایت قسمت سوالات متداول باشد. در اینجا اهمیت مطالعه دفترچه راهنمای کاربر را تا حدودی درک کردیم.

بیایید با هم نگاهی به تاریخچه پیدایش دفترچه راهنمای کاربر بیاندازیم. وجود راهنماهای کاربر در کنار دستگاه‌های باستانی نیز یافت شده‌ است. نمونه عالی در مورد مکانیزم آنتیکیترا، یک کامپیوتر (ساعت و تقویم نجومی) آنالوگ یونانی با قدمت ۲۰۰۰ ساله است که در سال ۱۹۰۰ میلادی در ساحل جزیره یونانی “آنتیکیترا” پیدا شد. روی جلد این دستگاه متن‌هایی وجود دارد که ویژگی‌ها و عملکرد آن را توصیف می‌کند.

Pic 3
اهمیت وجود راهنمای کاربر در محصولات نرم افزاری نیز دیده می‌شود. به عنوان مثال برای آشنایی و استفاده از مجموعه نرم افزارهای شرکت Adobe، این کمپانی در وبسایت خود قسمت راهنمای کاربر را برای هر محصول خود قرار داده و همچنین کتاب‌هایی را نیز چاپ کرده است که نحوه استفاده و امکانات نرم افزارها را برای کاربران به زبانی ساده بیان می‌کند.

دفترچه راهنمای کاربر معمولاً هم به صورت چاپی و هم بصورت دیجیتال (فایل pdf) ارائه می‌شود. بیشتر دفترچه‌های راهنمای کاربر به زبان بین‌المللی (انگلیسی) و همچنین زبان محلی کشور تولید کننده آن محصول آماده و ارائه می‌شوند. در گذشته شرکت‌های بزرگی مثل سونی، ال‌جی، سامسونگ و برندهای دیگر به همراه محصول تولید شده خود دفترچه‌ای کامل و با تعداد صفحات زیاد به مشتری ارائه می‌کردند ولی با کم شدن تعداد درختان و آسیب دیدن طبیعت تولید کنندگان جهت حفظ محیط زیست دفترچه‌ای چند برگی برای معرفی محصول خود به همراه دستگاه ارائه می‌کنند و جهت داشتن دفترچه کامل راهنمای کاربر می‌توان از وبسایت شرکت تولید کننده و در صفحه مربوط به آن محصول دفترچه کامل راهنمای کاربر را به صورت دیجیتال دانلود و مطالعه کرد.

Pic 4(دو عکس بصورت یک فایل آماده شده، یا خودت موقع طراحی فایلهای مجزا رو کنار هم قرار بده)با توجه به افزایش مصرف کنندگان محصولات الکترونیکی در ایران شرکتهای تولید کننده نیز در کنار زبان‌های کشورهای صنعتی و بزرگ، زبان فارسی را نیز در دفترچه راهنمای کاربر محصولات خود قرار داده‌اند که این امر کمک بزرگی به هموطنان عزیزمان در جهت آشنایی و استفاده بهینه‌تر از دستگاه می‌کند.

برای پیدا کردن دفترچه راهنمای کاربر دستگاه خود می‌توانید به سادگی در گوگل جمله: “نام دستگاه و یا مدل آن (فاصله)User’s manual (فاصله)pdf ” را جستجو کرده و لیستی از وبسایت‌هایی که آن فایل را بصورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند را ببینید. حتی برای بیشتر دستگاه‌های جدید می‌توانید به فارسی جمله: “دفترچه راهنمای کاربر (فاصله) نام و یا مدل کالا (فاصله) pdf” را جستجو کرده و در صورت موجود بودن راهنما به زبان فارسی آن را دانلود و مطالعه کنید. امیدواریم که این مطلب نیز برای شما خواننده عزیز مفید بوده باشد.

دعا می‌کنیم که در جهت شناخت بیشتر قلب خدا و نجات دهنده‌مان عیسی مسیح کتاب مقدس را نیز در لیست مطالعه خود قرار داده تا با شناخت و درک بیشتر محبت خدا نسبت به خودمان بتوانیم از حضور خداوند در زندگی‌هایمان بهتر و بیشتر استفاده کنیم. آمین!
در انتها و با نزدیک شدن به روز کریسمس و همچنین سال نو میلادی تبریک و شادباش صمیمانه خود را با شما عزیزان به اشتراک می‌گذاریم.

تیم تکنولوژی مجله اسمیرنا.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

خبر
پولس رسول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست