ورود نوزاد و تغییر سبک زندگی

درود به شما همراهان عزيز

زندگي هر روز و هر ثانيه براي شروع تازه و آغازي نو به ما فرصت مي‌دهد تا در کنار فراز و نشيب‌هايش از آن لذت ببريم، درست مثل کودک تازه متولد شده که پر از حس حيات و تازگي است که زندگي‌مان را دستخوش تغيير، تحولات تازه، هيجان انگيز و گاهي چالش برانگيز خواهد کرد. در اين شماره به همراه هم به سبک زندگي در هنگام ورود نوزاد خواهيم پرداخت.

ورود يک عضو کوچک و دوست داشتني، طفلي با پوستي لطيف، با عطر و بويي خوش و نگاهي عميق که هديه خداوند است رويداد مهم و مسرت بخشي است که به همراه خود شادي به خانواده مي‌بخشد، اما ورود نوزاد براي زندگي مادر و پدر وظايف و مسئوليت‌هاي فراواني را نيز با خود به همراه مي‌آورد.

نياز هست والدين تدارکاتي را همچون پوشک، لباس، اتاق خواب، برنامه زايمان براي ورود نوزاد ببينند و البته خود را براي تغييراتي که در راه است نيز آماده کنند.

در اين آمادگي مادر نقش مهمي بر عهده دارد. جنين در رحم مادر تحت تاثير تمامي حالت‌هاي روحي و فيزيکي اوست بنابراين مادر نياز به مراقبت و توجه خاص دارد. از معاينه‌هاي پزشکي، آزمايش‌ها، سونوگرافي و غربالگري‌ها گرفته تا آموزش‌هاي دوران بارداري، شيردهي و آگاه بودن نسبت به شرايطي که هم از لحاظ جسمي، تغييرات هورموني و وزني و هم به لحاظ روحي و رواني به صورت طبيعي تغيير خواهند کرد.

پدران هم در کنار مادران وظايفي دارند که بايد خود را براي آن آماده کنند. اين وظايف قبل از تولد فرزند آغاز مي‌شود و در تمامي زندگي ادامه خواهد داشت. پدر سر خانواده است و با محبت به همسرش و مشارکت در رفع نيازها با او همراه است. همسفري که با عشق در اين مسير اعضاي خانواده را همراهي مي‌کند. در دوران بارداري همسر، نقش پدر در حال شکل گرفتن است. نقشي که بايد براي آن شکرگزاري کرد و حکمت لازم را از خداوند دريافت نمود و شروع کرد به يادگيري‌ها در زمينه مراقبت از همسر و نوزاد. پدر خانواده مي‌تواند در هنگام شير دادن، تعويض پوشک و لباس کودک کمک کننده باشد و يا خواباندن و لالايي خواندن، حمام دادن کودک و بازي کردن با او؛ همچنين براي آماده کردن غذاي مورد نياز همسر، همراه باشد.

مادران پس از زايمان به دليل تغييرات هورموني، درد‌ها، مشکلات بارداري، استرس و تحمل سختي‌هاي زايمان بسيار حساس و شکننده مي‌شوند و نياز به مراقبت و حمايت عاطفي بيشتري دارند.

والدين هر دو نياز هست براي امانتي که خدا به آنها سپرده با هم همراه و در هر مورد با هم مشورت کنند و رابطه خود را بيشتر از پيش تقويت نمايند و از خود گذشتگي را تمرين کنند. نقش و وظيفه والدين در آموزش و پرورش نوزاد بسيار مهم و اساسي است، زيرا ارتباط نوزاد با دنياي بيرون از طريق نگاه و آغوش خانواده شکل مي‌گيرد؛ به همين جهت والدين مي‌بايست بکوشند تا در سلامتي کامل روحي و جسمي قرار گيرد تا بتوانند فرزندي سالم را پرورش دهند. نياز هست تا سطح آگاهي خود را نسبت به رفتار با کودک و بازي‌ها و کارتون‌هايي که کودک مي‌بيند بالا ببرند تا بتواند او را در جهت صحيح تعليم دهند و او را تربيت کنند. در محيطي سالم، با محبت و توجه و تشويق، استعدادها و توانايي‌هاي فرزند شکوفا مي‌شود تا به کار گرفته شود.

اگر فرزند ديگري داريد او را هم از همان دوران بارداري آماده ورود عضو جديد خانواده سازيد، تا بتواند خود را با شرايط جديد به وجود آمده تطبيق دهد و آن را بپذيرد. رفتار شما بايد نسبت به شرايط سني در آماده سازي فرزندانتان براي حضور عضو جديد متفاوت باشد. اجازه دهيد تا شکم مادر را لمس و با کودک صحبت کند، براي او شعر بخواند، نقاشي بکشد و براي اين احساس و تجربه جديد آماده شود.

همه اعضاي خانواده مي‌توانند درآماده کردن فضاي خانه براي عضو جديد سهيم باشند، به دليل حساس بودن بدن نوزاد قبل از ورود شرايط و محيط خانه را براي او مساعد کنيد و خانه را از جانوران موذي و حشرات پاکسازي کنيد، بهتر است اتاق نوزاد پنجره داشته باشد تا نور لازم به او رسيده و هوا هم در آن جريان داشته باشد؛ قبل از ورود نوزاد براي رنگ، نقاشي و تميزکاري خانه اقدام کنيد، در فصل سرد وسايل گرمايشي اتاق را بررسي و مهيا کنيد.

مراقبت از کودک مي‌تواند طاقت فرسا باشد، داشتن زمان خالي تقريباً غير ممکن است، هزينه خانواده به طور مداوم افزايش مي‌يابد وشرايط زندگي زن و مرد که قبلا مهماني‌ها و دورهمي‌هاي شبانه داشتند و زمان بيشتري را با هم بودند با ورود نوزاد تغيير خواهد کرد.

ساعات خواب والدين به شدت کاهش مي‌يابد، ممکن است در اثر خستگي و بي‌خوابي‌هاي شبانه صحبت‌هاي عاشقانه تبديل به نداشتن و لبريز شدن صبر و حتي رفتارهاي تنش آميز بشود. زمان‌هايي مملو از شادي و گاهي در شک و خستگي که همه اين احساسات کاملاً طبيعي هستند و اين زماني است که بايد خود را با زندگي جديد وفق دهند. حضور خانواده يا دوستان براي دلگرمي و تقويت مي‌‌تواند کمک بزرگي باشد.

تعداد رويدادهاي اجتماعي که والدين مي‌توانند در آن شرکت کنند، به ويژه در چند ماه اول کاهش چشمگيري خواهد داشت. همه اينها مي‌توانند مشکلات غيرقابل پيش بيني را ايجاد کنند، اما مي‌توان راه‌حل‌هايي را با کمک خانواده بيابيد که باعث تحکيم زندگي شما شود، در مجموع با ورود نوزاد به خانه شرايط و سبک زندگي متحول خواهد شد.

قبلاً زمان زيادي براي کارهاي شخصي خود داشتيد، مثل مراقبت هاي بهداشتـي و پـوستي، ورزش،آرايشـگاه، رفـت و آمـد و معـاشـرت با دوستان واقوام،تفريح و مسافرت، خريد و… حتي دوش گرفتن شما نيز زمان کوتاه‌تري خواهد داشت، چون مراقبت از اين هديه گرانبها و دوست داشتني در الويت و بسيار جدي است، اما مي‌توان به همه اين کارها رسيد، فقط کافي است که زن و شوهر با هم مشارکت داشته باشند و با حکمت اين دوران را بگذرانند.

کنترل و برآورد هزينه‌ها براي رفاه و تامين نيازهاي خانواده و مهمتر از همه نوزاد بسيار مهم است. قبل از به دنيا آمدن فرزند دلبند، مي‌بايست براي انتخاب بيمارستان برنامه‌ريزي کرد و مسير را در نظر گرفت، چون ممکن است نوزاد در خارج از زماني که پزشک مشخص مي‌کند به دنيا بيايد. وسايل اوليه همچون پوشاک، وسايل بهداشتي، تخت، گهواره، کالسکه و… را تهيه کرد. بسيار مفيد است که در هزينه‌ها صرفه‌جويي کرده و مبلغي را براي موارد غيرقابل پيش بيني در نظر گرفت. لباس‌هاي سبک و نرم از جنس پنبه براي او تهيه کرده و مراقب باشيد پوشک زياد در خانه انبار نکنيد چون ممکن است با رشد نوزاد مناسب سايز او نباشد، در خريد لباس سايز کوچک يا خيلي گرم افراط نکنيد، زيرا نوزاد شما خيلي از آنها استفاده نخواهد کرد.

يادمان باشد با وجود نوزاد و کودکان کانون خانواده پر شور مي‌شود اما وقتي اين روياي زيبا تبديل به واقعيت مي‌شود که والدين قبل از تصميم‌گيري براي به وجود آمدن نوزاد برنامه‌ريزي، آموزش‌ها و تدابير لازم را در اين زمينه ديده باشند. در اين شرايط خانواده در محبت و با آرامش و صبر کنار هم مي‌توانند از اين شرايط با کمک خداوند با لذت عبور کنند.

آوردن يک زندگي جديد به دنيا، يکي از شگفت انگيزترين اتفاقاتيست که مي‌تواند عليرغم اينکه سبک زندگي ما تغيير مي‌کند بيفتد. با حضور نوزاد در خانه مي‌توان عشق و محبتي که از خداوند دريافت کرده‌ايم را به کودکان هديه دهيم تا شروع زندگي تازه او با عشق خداوند آغاز شود.

خداوند براي تک به تک فرزندهايش برنامه و آينده نيکو در نظر دارد و ما هم مي‌توانيم در هر عنواني که هستيم چه پدر و مادر چه افراد خانواده و يا معلم و دوست کنار اين امانت‌ها همکاران خداوند باشيم و هر روزه براي نسل آينده در اطرافمان قدمي تازه برداريم.

شروعي تازه، تولدي تازه از طريق نور و محبت خدا در زندگي تک به تک شما جاري شود. به نام مسيح آمين.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

نقطه امید
فروتنی و اقتدار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست