هنر در شهر

صلح و سلامتی خداوند ما با شما، با یک شماره دیگر از صفحه نقش و نگار با شما هستیم تا تاملی بر شناخت پدر آسمانی داشته و از این طریق عمق محبت او را عمیقتر شناخته و درک کنیم.
در اینجا ما دو اثر از کاراواجو نقاش ایتالیایی مشاهده می‌کنیم و از نقاش دیگر اطلاعاتی در دسترس نمی‌باشد.
قربانی کردن اسحاق
کاراواجو نقاش ایتالیایی در سال ۱۶۰۳ در ابعاد ۱۳۵ در ۲۰۴ سانتی‌متر بر اساس کتاب پیدایش باب ۲۲ این تابلو را با رنگ روغن روی بوم خلق کرد.
خداوند به ابراهیم وعده پسری را داد که هدیه‌ای برای او و تمامی بشر باشد و این وعده در سالخوردگی ابراهیم و سارا به تحقق پیوست.
اما سالهای بعد وقتی فرزند وعده یعنی اسحاق به سن نوجوانی رسید خداوند به ابراهیم گفت که فرزندش را برای خدا قربانی کند. ابراهیم بنا بر ایمان و اعتماد بر خدا از دستور او اطاعت کرد و همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنیم اسحاق را بر مذبحی در قربانگاه گذاشت تا برای خدای قادر مطلق قربانی شود.
اما در لحظه آخر فرشته خدا مانع قربانی کردن اسحاق شد و بجای او، بره‌ای را برای قربانی مهیا کرد.
نقاش با رنگ پردازی تصویر و سایه روشن‌ها نور اصلی را بر ابراهیم، قربانگاه و فرشته قرار داده است.
تیرگی‌ها و سایه‌های در تصویر نشانه دنیای سقوط کرده و گناهی می‌باشد که توسط نااطاعتی از خداوند در بین بشر شکل گرفت.
اما نور حقیقی همان قربانی اصلی یعنی بره بی عیب پسر خدا، عیسی مسیح می‌باشد که برای گناهان تمامی بشر بر روی صلیب رفت، قربانی شد، در قبر گذاشته شد و روز سوم از مرگان قیام کرد.
بله عیسی تنها نورو حقیقی‌ای می‌باشد که پدر آسمانی برای ما مهیا کرد تا گناهانمان را بر صلیب میخکوب کند و با خون عیسی رابطه شکسته شده ما با خود را دوباره پیوند زند.
مصلوب شدن عیسی
از نقاش این اثر اطلاعی در دسترس نیست، اما در ابعاد کوچک ۴۵ در ۵۸ سانتی متر با تکنیکهای ترکیبی روی پانل نقش بسته است.
بله این همان قربانی نهایی یعنی عیسی مسیح برای همه ما می‌باشد.
خداوند بارها وعده آمدن نجات دهنده‌ را در کتاب مقدس به ما داده است.
در مرکز تصویر ما شاهد کار عیسی و عمق محبت او در کوه جلجتا جایی که سالهای قبل اسحاق برای قربانی رفت، را بر روی صلیب می‌بینیم.
در انجیل یوحنا ۳ ایه ۱۶ می‌خوانیم که خدا آنقدر جهان را دوست می‌داشت که یگانه پسر خود را داد تا هرکه به او ایمان آورد هرگز هلاک نشود!
فرشتگان در تصویر گویی برای خدمت و قوت دادن به عیسی ترسیم شده‌اند، فرشته‌ای در پایین، خون عیسی که توسط نیزه سرباز بر پهلو او خورده است را مشاهده می‌کند خونی که برای نجات بشر ریخته شد.
در میان زنانی که پایین صلیب هستند مریم مادر عیسی را مشاهده می‌کنیم که با چهره‌ای غمگین کشیده شده است.
سربازانی که سوار بر اسب خود به نشانه قدرت نشسته‌اند قدرت اصلی یعنی عیسی را که بر صلیب کشیده‌اند مشاهده می‌کنند.
اما بعدها بعد از قیام، یکی از همین سواران بر اسب که بر قدرت خودش تکیه داشت و به آزار پیروان و شاگردان عیسی می‌پرداخت یعنی سولس را، عیسی از اسب قدرتش پایین انداخت و قدرت حقیقی را به او نشان داد.
امروز خون عیسی این اقتدار را دارد تا شما را از گذشته جدا سازد و زندگی جدیدی به شما ببخشد.
عیسی بر روی صلیب ندا داد که تمام شد.
اگر در افسردگی و ناامیدی هستی صدای عیسی را بشنو که «تمام شد» را در اوج ناامیدی‌ات اعلام می‌کند.

ایمان آوردن سولس
اثری دیگر از کاراواجو که در ابعاد ۱۸۹ در ۲۳۷ سانتی‌متر در سال ۱۶۰۱ با رنگ روغن روی بوم بر اساس کتاب اعمال رسولان باب ۹ شکل گرفته است.
سولس که یک نظامی‌ رومی بود بعد از قیام عیسی به شکنجه و آزار مسیحیان ادامه می‌دهد همانطور که در تصویر نظاره‌گر هستیم او سوار بر اسب و تکیه بر قدرت خودش برای جفا و قتل به مسیحیان در حرکت بود که ناگاه نوری از آسمان به دورش تابید و بر زمین افتاد و صدایی از آسمان شنید که چرا من را آزار می‌رسانی؟
آنجا بود که سولس چشمانش نابینا شد و بعد از سه روز توسط شخصی بنام حنانیا که عیسی به وی نشان داده بود سلامتی خود را بازیافت‌.
و دیگر نه سولس، بلکه پولس خوانده شد، رسولی که عیسی را به یهود و غیر یهود معرفی کرد و با غیرت و شهامت در تمامی سفرهایش صلیب، قیام و محبت عیسی را به همگان شناساند.
همه ما امروز فرا خوانده شده‌ایم تا همانند پولس این رسالت را ادامه دهیم و مژده نجات بخش صلیب را به مردمی که در این دنیای تاریک گم شده‌اند برسانیم.
در تصویر، توجه ما با استفاده به رنگ پردازی و روشنایی که نقاش پرداخته است به پولسی می‌باشد که از اسبش به پایین افتاده اما دور تا دور تابلو سیاه و تاریک می‌باشد.
ملاقات با عیسی می‌تواند به زندگی ما روشنایی بخشد و ما را به مسیر خود هدایت کند. درغیر این صورت در تاریکی این دنیا گم خواهیم شد.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

کلبه
رهبران بزرگ سوال می‌پرسند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست