اهمیت و شناخت آب

“خدا گفت، فلکی باشد میان آب‌ها و آب‌ها را جدا کند پس خدا فلک را ساخت و آب‌های زیر فلک را از آب‌های بالای فلک جدا کرد و چنین شد.” (پیدایش 1: 6-7)

سلام و درود به خوانندگان بخش سبک زندگی، زندگی سالم

در این قسمت در مورد آب این مایع حیاتی و نقش آن در تندرستی و سبک زندگی با هم هستیم .انواع آب این اکسیر بی‌رنگ و بی‌مزه انواع مختلفی دارد. آب بر اساس منشاء قوام، ترکیب و تصفیه آن متمایز است.

آب لوله­کشی شهری

آب لوله­کشی شهری آبی است که شما مستقیم از شیر آب دریافت می‌کنید. ممکن است برای اهداف آشامیدنی مناسب باشد یا نباشد ولی برای کارهای خانگی نظیر نظافت، پخت و پز، باغبانی، شستن لباس و حمام استفاده می‌شود .

آب معدنی

آبی است که به طور طبیعی حاوی مواد مغذی است و از منابع زیر زمینی به دست می‌آید و این باعث می‌شود سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و منگنز باشد. هیچ ماده معدنی دیگری را نمی‌توان به آب اضافه کرد. آب به جز موارد محدودی از جمله کربن زدایی، حذف آهن یا منگنه نیز قابل درمان نیست و مواد معدنی اساسی به آن شهرت آب آشامیدنی سالم می‌بخشد.

آب چشمه

در بعضی از مکان­ها آب باران زیر زمینی انباشته به عنوان چشمه‌های طبیعی می‌باشد و از آنجا که از زیر زمین به دست می‌آید برای آب آشامیدنی در نظر گرفته شده است.

آب چاه

 هنگامی که باران می‌بارد آب پایین می‌آید و از طریق شکاف‌های داخلی خاک، زیر زمین حرکت می‌کند تا دریاچه‌های زیر زمینی را تشکیل دهند. این اتفاق در یک دوره زمانی اتفاق می‌افتد. در مناطق روستایی یکی از منابع اصلی آب است که از چاه‌های عمیق حفر می‌شود، چاه‌های عمیق مستقیماً به آب‌های زیر زمینی ضربه می‌زند و آن را به سطحی می‌رساند که از آن مردم می‌توانند آب دریافت کنند.

آب خالص و تصفیه شده

آب تصفیه ‌شده آبی است که پس از به دست آوردن از منبع آن تصفیه شده این عمل پاکسازی مستلزم از بین بردن کلیه باکتری‌ها، آلاینده‌ها و مواد جامد محلول در ساخت آن برای نوشیدن و اهداف دیگر است که می‌توان از بازار خریداری کرده و یا یک دستگاه تصفیه آب در خانه نصب و آب خالص را مصرف کنید.

آب مقطر

آب مقطر آبی است که برای درمان استفاده می‌شود و با فرایند اسمز معکوس و تقطیر تمام املاح معدنی و نمک آن را از بین می‌برد. این نوع آب کاملا خالص است اما معمولاً برای نوشیدن توصیه نمی‌شود، چون بدن باعث کمبود مواد معدنی می‌گردد، زیرا فاقد تمام نمک‌هاست و بیشتر مواد معدنی طبیعی موجود در آب در نتیجه این فرآیند از بین می‌رود. نوشیدن این آب ممکن است باعث از بین رفتن سریع سدیم، پتاسیم و کلرید منیزیم در بدن شود.

آب شیرین

آب شیرین آبی است که تحت گاز کربنات قرار گرفته و ممکن است از آب چشمه آب خالص یا حتی آب معدنی باشد و با افزودن دی‌اکسیدکربن به آب گاز دار تبدیل می‌شود.

چگونه بدن را به نوشیدن آب عادت دهیم: با نوشیدن حداقل دو لیوان‌ها را شروع کنید به محض بیدار شدن روز خود را با ۲ لیوان آب شروع کنید بسیار مهم است که مطمئن شوید حداقل ۳۰ دقیقه پس از نوشیدن آب چیزی نخوریم این زمان برای تمیز کردن انرژی و هیدرات کردن هر سلول و از بین بردن سموم است .

فواید نوشیدن آب با معده خالی: اولین بار آب گرم بدن را تمیز می‌کند مثل حمام کردن از داخل است، این به بدن کمک می‌کند تا غذا را هضم و از بین ببرد همچنین به مبارزه با یبوست که یک بیماری امروزی است و منجر به سایر بیماری‌های مزمن می‌شود و به حرکات روده نیز کمک می‌کند. یک قاشق چای خوری تخم شنبلیله در یک لیوان آب با معده خالی برای فشار خون بالا و افراد دیابتی بسیار مفید است. بگذارید یک شب بماند، دانه­ها را دور بریزید و حداقل ۲ تا ۳ ماه از این آب درمانی داروئی بنوشید تا فشار خون و قند خون به طور موثر کنترل شود.

آب جریان زندگی است، بدون آب زندگی غیرممکن است و حیات انسانی، جانوران، گیاهان و کلیه موجودات بستگی به آن دارد. خداوند خشکی را زمین، و اجتماع آب‌ها را دریا نامید. زمین خشک را آبیاری و نباتات و گیاهان و درختانی برحسب گونه خود که دانه و میوه تولید می‌کردند و همچنین حیوانات، پرندگان و وحوش بر حسب گونه‌های مختلف و دریاها را از انبوه جانوران و موجودات بزرگ دریایی پر ساخت. سپس انسان را آفرید و گفت بخورید و بنوشید و بارور و کثیر شوید و زمین را پر سازید و بر آن تسلط یابید .شکر برای عظمت بیکران خداوند پس برای حیوانات و نباتات و گیاهان و انسان‌ها در چرخه زندگی آب مایه حیاتی است .آب بعد از اکسیژن مهمترین عامل ادامه حیات می‌باشد، شاید هفته‌ها بدون غذا بمانیم اما بدون آب فقط چند روز دوام خواهیم آورد .60 تا ۷۰ درصد وزن بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد. نیاز آب به بدن بسته به ساختار بدن، سن، فعالیت و عادات غذایی و آب و هوا متغیر می‌باشد. به همین دلیل متخصصان تغذیه آبرسانی به بدن را در هر زمان تاكید می‌كنند چون بخش اعظم آن از طریق ادرار و عرق از بین می‌رود؛ آب بسیاری از باكتری‌ها را از طریق مثانه شستشو داده و كمك به هضم غذا انتقال مواد مغذی و اکسیژن به سلول‌ها، جلوگیری از یبوست، حفظ تعادل الكترولیت  سدیم و غیره را انجام می‌دهد.

 اصولاً سالمندان با افزایش سن تا حدی در مکانیسم تشنگی دچار اختلال می‌شوند و کمتر احساس تشنگی می‌کنند که منجر به کم آبی بدنشان می­شود، پس باید به مقدار آب دریافتی کودکان و سالمندان بیشتر توجه شود .آب در بدن باعث جذب ویتامین‌ها و مواد غذایی می‌شود، آب موجود در سبزی‌جات و میوه‌جات، گوشت و غلات کمک بسزایی می‌کند ولی مصرف حداقل ۲ لیتر آب یا حدود هشت لیوان آب در طی روز لازم و ضروری است.

حتی­الامکان باید مصرف آن نیم ساعت قبل از غذا و ۲ تا ۳ ساعت بعد از غذا میل گردد. طبق تحقیقات به عمل آمده مصرف آب در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر می‌باشد، بیماری‌هایی مانند: صرع، آسم، سل، درد بدن، مننژیت، استفراغ و اسهال، هموروئید، بیماری‌های چشم و گوش، حلق و بینی، برونشیت، بیماری‌های قلبی، میگرن، فشار خون بالا، کلسترول بالا، افسردگی، خستگی مزمن، چربی خون و همچنین در حفظ شادابی پوست و مو نقش مهمی دارد. در شماره بعدی مجله با ادامه این موضوع با شما هستیم.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

برگر لوبیا
پایان درس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست