استفاده صحیح از ادویه جات

درودی دیگر به اسمیرنایی­های عزیز. در این شماره از مجله و سبک زندگی با شما هستیم تا در مورد ادویه­جات و خواص و مضرات و استفاده صحیح از آن صحبت کنیم. همانطور که می­دانیم به طور معمول از ادویه­ها با طعم­ها و عطرهای مختلف در غذا استفاده می­شود. به علت گستردگی مطالب در دو شماره بعدی با موضوع ادویه جات با شما هستیم.

از ادویه­جات و گیاهان به طور معمول بعنوان طعم دهنده، حفظ مواد غذایی، رنگ غذا یا سالاد استفاده می­شود و ممکن است شامل فلفل، دارچین، پودرکاری، فلفل قرمز، خردل، پیاز سبز باشد. تحقیقات بر این مبناست که ادویه­جات و گیاهان حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان ضد بیماری نسبت به بیشتر میوه‌ها و سبزیجات هستند. ادویه­جات به غیر از آنتی اکسیدان­ها که در مبارزه با آسیب رادیکال آزاد که ممکن است به سلول‌های بدن ما آسیب برساند مفید است. اخیراً محققین به فواید بیشتری در ادویه­جات و گیاهان پی برده‌اند که در اینجا به چند مورد از آنها بطور مختصر و مفید اشاره می­کنیم.

زردچوبه

* زردچوبه ادویه­ای‌ست که زردی آن به غذا رنگ می­دهد و معمولاً در اکثر غذاها از آن استفاده می­کنیم. هزاران سال است که در هند به عنوان ادویه و گیاه دارویی مورد استفاده قرار می­گیرد. به تازگی، علم شروع به پشتیبان‌گیری از آنچه هندوها مدت‌هاست می‌شناسند کرده است. زردچوبه شامل ترکیباتی با خواص دارویی است؛ این ترکیبات کورکومینوئیدها نامیده می‌شوند که مهمترین آنها کورکومین است. کورکومین ماده اصلی فعال زردچوبه است و دارای اثرات ضد التهابی قدرتمند و یک آنتی اکسیدان بسیار قوی می‌باشد؛ با این حال، محتوای کورکومین زردچوبه آنقدر زیاد نیست. بیشتر مطالعات انجام شده در مورد این گیاهان از عصاره زردچوبه استفاده می‌شود که بیشتر خود کورکومین را شامل می شود، با دوزهایی که معمولاً بیشتر از 1 گرم در روز است.

این ادویه دارای خواص زیادی می­باشد. ضد نفخ، تصفیه کننده خون و همچنین در مواردی مانند ناراحتی­های کیسه صفرا، سرطان معده، یرقان و بیماری کبد نیز استفاده می­شود. لازم به ذکر است که مصرف زیاد و زیاده روی در این ادویه باعث خارش پوست و تلخی دهان می­شود.

دارچین

نگهدارنده مواد غذایی طبیعی و در کاهش فشار خون نیز مفید می­باشد. همچنین برای بیماران دیابتی و قند خون انتخابی عالی بوده است. با این حال، دارچین حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان پلی فنول بسیارقوی است و برای تنظیم کلسترول نیز مفید می‌باشد. مطالعات نشان می­دهد که سطح کلسترول LDL، که کلسترول مضر در بدن ماست را کاهش داده و پایین می­آورد. این امر به کاهش خطر بیماری­های قلبی و عروقی کمک می­کند. حاوی ترکیبات ضد عفونی طبیعی است و مطالعات نشان داده است که با مهار اقدامات آنها در مبارزه با زخم ایجادکننده و سایر عوامل بیماری­زا موثر است. ممکن است به دلیل اثرات طبیعی آنتی اکسیدان­ها، تکثیر سلول­های سرطانی را کاهش دهد.

مطالعه انجام شده در دانشگاه تگزاس نشان داده که دارچین وعده جلوگیری از سرطان و کاهش مبتلایان به این بیماری را می­دهد. همچنین حاوی مواد معدنی ضروری مانند فیبر، کلسیم، آهن و منگنز که برای سلامتی ما مفید است نیز می‌باشد. در درد قاعدگی و ناباروری نیز این ادویه مؤثر است. از آنجا که حاوی ماده شیمیایی طبیعی به نام سینامالدهید است، می­تواند با افزایش هورمون پروژسترون و کاهش تولید تستوسترون در زنان به تعادل هورمون کمک کند؛ با این حال دارچین حاوی مقادیر زیادی از ترکیبی به نام کومارین است که ممکن است در دوزهای زیاد مضر باشد.

پیاز سبز

* برای سلامت استخوان مفید است. حاوی ویتامین C و K است. این مهم در حفظ استخوان­های قوی ما و همچنین در رشد و نمو استخوان­ها به منظور جلوگیری از پوکی استخوان یا شکستگی استخوان در سنین بالاتر اهمیت دارد. برای سلامتی چشم نیز مفید می­باشد، زیرا حاوی ویتامین A است که برای حفظ دید خوب ما لازم است. بدون  ویتامینA ، رودوپسین که پروتئین موجود در چشم می‌باشد و باعث می­گردد گیرنده­های شبکه نور را جذب کنند، تولید نمی­شود و باعث کوری شب و سایر اختلالات بینایی می­شود. بر طبق گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، به دلیل خاصیت طبیعی ویتامین C و A که آنتی اکسیدان است و در پیاز سبز موجود می‌باشد، ممکن است در جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال آزاد کمک کرده و برای سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیمار‌های قلبی و فشار خون بالا مفید واقع شود.

همچنین برای سلامتی سیستم ایمنی بدن، همانطور که توسط انستیتوی تحقیقات سرطان و موسسه لینوس پائولینگ بیان شده است، پیازهای سبز دارای فیتوشیمیایی هستند که یک ماده شیمیایی گیاهی طبیعی می‌باشد و برای پشتیبانی از عملکرد سیستم ایمنی بدن ما هستند. این فیتوشیمیایی همچنین با مهار گزانتین اکسیداز می­تواند از بروز سرطان جلوگیری کرده و در نتیجه از تولید رادیکال آزاد که می­تواند به DNA آسیب برساند جلوگیری می‌کند.

در شماره بعدی با ادامه این مبحث با شما خواهیم بود.

در دستان امن مسیح باشید.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

سالاد انار
مفهوم ازدواج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست