تقویت سیستم ایمنی بدن

پس ترسان مباش زیرا من با تو هستم، و هراسان مباش زیرا من خدای تو هستم. تو را تقویت خواهم کرد و یاری خواهم داد، و به دست راست عدالت خویش از تو حمایت خواهم نمود. (اشعیا ۴۱: ۱۰)

درود به همه عزیزان، شالوم و سلامتی خداوند را برای همگی می‌طلبیم. در این شماره با شما هستیم درباره اینکه چه تغذیه‌ها و یا ویتامین‌هایی استفاده کنیم تا در مقابل بیماری و یا ویروس‌ها سیستم ایمنی بدن‌مان قوی‌تر شود.

محیط زندگی با وجود پیشرفت‌های علمی، هیچ‌گاه بطور کامل عاری از عوامل بیماری‌زا نمی‌شود و نمی‌توان آن را کاملاً ایزوله نمود بنابراین تقویت سیستم ایمنی بدن مورد نیاز ماست برای یک زندگی سالم.

بسیاری از عوامل مانند رژیم غذایی، ورزش و خواب می‌توانند سطح ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار دهند. هیچ رابطه مستقیم بین شیوه زندگی و سطح ایمنی بدن مشخص نشده است اما محققان تاثیر عواملی مانند ورزش، رژیم غذایی و استرس را مورد بررسی قرار داده است. برای بالا بردن و حفظ سیستم ایمنی بدن زندگی سالمی باید داشت. رژیم غذایی غنی از میوه و سبزی، و ورزش به صورت مستمر و حفظ وزن مناسب، استعمال نکردن سیگار، خواب کافی و کاهش استرس از عوامل مهم در حفظ سیستم ایمنی بدن می‌باشد. بخصوص داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی بسیار حائز اهمیت است.

ویتامین‌های C, E, A, D و مواد معدنی نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارند.

افراد مبتلا به سوء تغذیه بیشتر به عفونت مبتلا هستند و همچنین در افراد مسن نیز ویتامین D نیز به کاهش عفونت تنفسی کمک می‌کند. سبزیجات و مرکبات نقش مهمی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بیماری‌های مختلف دارد؛ اکنون به چند منبع ویتامین‌ها و املاح معدنی که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند اشاره می‌کنیم.

* مرکبات

به دلیل اینکه بدن ما توانایی تولید و ذخیره ویتامین c را ندارد ما بطور روزانه با مصرف میوه‌ها و سبزیجات دارای ویتامین C احتیاج داریم، با این همه تنوع در مرکبات کار سختی نیست که هر روز کمی آبلیمو به غذا اضافه کنیم یا مقداری پرتقال بخوریم.

* فلفل دلمه‌ای قرمز

فلفل دلمه‌ای قرمز دو برابر در هر گرم مرکبات ویتامین C دارد. فلفل دلمه‌ای قرمز همچنین از منابع غنی بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین A) می‌باشد .

* کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی است، ویتامین A و ویتامین C ویتامین E به همراه آنتی و فیبر می‌باشد. برای حفظ خواص بهتر است بروکلی تا جای ممکن کم پخته شود و چه بهتر که آن را به صورت خام مصرف کرد.

* سیر

سیر غذا را علاوه بر اینکه عطر و بو می‌دهد برای سلامتی نیز لازم است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است، همچنین دارای مقادیر زیادی ترکیبات حاوی گوگرد می‌باشد.

* زنجبیل

زنجبیل می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند و مصرف آن باعث کاهش گلو درد و کاهش تهوع و استفراغ می‌شود، این گیاه می‌تواند به کاهش دردهای مزمن و همچنین کاهش کلسترول نیز کمک کند.

* اسفناج

اسفناج نه تنها میزان زیادی ویتامین C دارد بلکه سرشار از آنتی اکسیدان و مواد معدنی است که می‌تواند قدرت مبارزه با عفونت را در سیستم ایمنی بدن تقویت کند؛ بهتر است مانند بروکلی با کمترین میزان پخت و یا به صورت خام مصرف کرد.

* بادام

وقتی قرار به مبارزه و جلوگیری از سرماخوردگی باشد ویتامین  Eبعد از ویتامین C قرار می‌گیرد. ویتامین E کلید سیستم ایمنی سالم است. این ویتامین جزء ویتامین‌های قابل حل در چربی است به این معنی که برای جذب نیاز به چربی دارد. مغز بادام شیرین سرشار از ویتامین و چربی‌های مفید می‌باشد. نصف فنجان بادام شیرین برابر با ۴۶ عدد بادام کامل تقریباً ۱۰۰ درصد نیاز روزانه بدن را به ویتامین  Eبرآورده می‌کند.

* مغز تخمه آفتابگردان

مغز تخمه آفتابگردان از مواد مغذی شامل فسفر، منیزیم و ویتامین B6 است. این دانه‌ها به طرز شگفت‌انگیزی از ویتامین E سرشارند و می‌توانند تا ۸۲ درصد از نیاز روزانه بدن را تنها با مصرف یک چهارم فنجان در روز تامین کرد.

آمین که در دستان محافظ خداوند باشید.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

نان بربری
پینوکیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست