مبارزه با چاقی در قرنطینه

چون خداوند را پناهگاه خویش گردانیده‌ای، و آن متعال را ماوای خود ساخته‌ای، هیچ بدی بر تو واقع نخواهد شد و هیچ بلا نزدیک خیمه تو نخواهد آمد. زیرا فرشتگانش را درباره تو فرمان خواهد داد تا در همه راه‌هایت، نگاهبان تو باشند. (مزامیر ۹۱: ۹-۱۱)

درود به همه همراهان عزیز، عید قیام را به همگی تبریک می‌گوییم. در این شماره با شما هستیم با موضوع چاقی و اینکه در این روزها که همه قرنطینه هستیم چطور عمل کنیم تا با مشکلاتی از قبیل اضافه وزن روبرو نشویم؛ و یا اینطور بگوییم چگونه با اضافه وزن در دوران قرنطينه كوويد١٩ مبارزه كنيم؟

در سال‌های اخیر زندگی بشر به صورت تجمل‌گرایی و بیش از حد مصرف کردن و پرسه زدن در فضاهای مجازی خلاصه گردیده؛‌ انسان‌ها بازیچه تبلیغات، توهم و لذت‌های آنی و سطحی بودند و نمی‌دانستند به کدام سو باید حرکت کنند و هدف‌ها و ارزش‌های معنوی و اخلاقی خود را از دست داده بودند که یک‌باره تحت قانون غافلگیرانه قرار گرفته و همگی در تیررس بیماری ساکت و ساکن کورنا در وجود بشر قرار گرفتند و تمامی انسان‌های کره زمین را در حالت بهت و نگرانی در خانه محصور نمود و اندیشه در خانه ماندن، افراد را به تفکر مجدد در حالت‌های گوناگون از قبیل ذهنی، عاطفی، فکری و غیره دگرگون کرد.

در این میان ممکن است با هوشیار نبودن، زیان‌هایی به جسم و روح خود بزنیم. مثلاً با خوردن تنقلات اضافی و غذاهای مضر و چاق کننده و همچنین خوراک‌های مسمومی از صفحات مجازی یا دیدن فیلم‌های نامناسب و اخبار و شایعات، روح خود را خسته و فرسوده کنیم. نکته‌ای که قابل توجه است مواظب غذاهایی که می‌خوریم باشیم و غذاهایی مصرف کنیم که به سیستم دفاعی بدن کمک کند. حدالامکان از غذاهای کم کالری استفاده کنیم تا از چاقی جلوگیری شود.

متخصصان كاهش وزن پيشنهاداتى براى جلوگيرى از اضافه وزن در دوران قرنطينه خانگى براى كسانى كه مجبور به ادامه‌ی كار در منزل شده‌اند دارند. مردم و كارمندان در اين روزها بيشتر از گذشته در خانه هستند، چرا كه شركت‌ها شروع به كار در منزل و از راه دور كرده‌اند و همين طور به دليل تأخير افتادن در كارهاى ادارى و يا برگزار نشدن و يا تعطيلى تقريباً بيشتر ادارات و مراكز تجارى و تفريحى، باشگاه‌هاى ورزشى، مدارس و كليساها مجبور به گذر زمان در خانه‌هاى خود هستند.

مارسيا جانسون و ليويا يكى از مراكز كنترل وزن اینطور می‌گویند: تنها رمز موفقيت سلامت بدن و كاهش وزن در اين روزها انتخاب هوشمندانه براى آشپزى و غذا پختن است. زمانى شما خوراك سالمى داريد كه مطمئن باشيد پروتئين مورد نياز بدن را دريافت كرده‌ايد، مطمئن باشيد سبزي‌جات و ميوه‌ى مورد نياز بدن را دريافت كرده‌اید، نوشيدني‌هاى با شكر فراوان را محدود كرده‌ايد و خوردن الكل و تنقلات را به كمترين حد خود رسانده‌ايد؛ به اين صورت به تقويت سيستم ايمنى بدن خود كمك كرده‌ايد. او می‌گويد: تنها و مهم‌ترين چيزى كه همه براى جلوگيرى از مريضى و كنترل وزن خود به آن دسترسى دارند آب است، آب ارزان است و براى همه مفيد است، براى سيستم دفاعى بدن و همچنین سم‌زدايى بدن نیز مفيد می‌باشد. آب شما را سير نگه مى‌دارد و تمايل شما را براى زياد غذا خوردن از بين مى‌برد.

مارسيا همچنين اضافه می‌کند: كه بعضى از تمرينات ورزشى و بيرون رفتن از خانه ضرورى است؛ و پيشنهاد مى‌كنيم كه اگر اين امكان وجود دارد گاهى از خانه بيرون برويد. همه ما مى‌دانيم كه راه رفتن براى ما مفيد است، اگر بتوانيد هر روز تنها ٣٠ دقيقه (با دقت و در نظر گرفتن تمام نكات ايمنى و بهداشتى) پیاده روی کرده و هوای تازه استشمام کنید، اما اگر امکان بیرون رفتن ندارید از پله‌هاى خانه‌ى خود بالا و پايين برويد و يا زمانى كه دندان‌هاى خود را مسواك مى‌زنيد همان جايى كه ايستاده‌ايد با زانوى خود بنشينيد و بلند شويد (حركت squat)؛ منظور اين است كه راهى براى فعال بودن و حركت كردن بيابيد. متخصصان مواد غذايى همچنين مى‌گويند خوردن ميزان كمى از غذاى سالم هر ٢ تا ٣ ساعت در روز باعث افزايش متابوليسم بدن مى‌شود. مارسیا عقیده دارد که پیدا کردن روش صحیح و سالم برای زندگی امروزه ضرورت دارد.

قرنطینه در خانه به این معنا نیست که ما نتوانیم به زندگی ادامه دهیم، بلکه با قرنطینه شدن به خاطر کرونا امروزه فرصتی به وجود آمد تا بدانیم کیستیم، چیستیم و به کجا می‌رویم و چه می‌کنیم و هویت خودمان را در خداوند پیدا کنیم .باید به این فکر کنیم که فرصتی به وجود آمده تا مسالمت‌آمیز در کنار هم زندگی کنیم و به فکر دیگران نیز باشیم و سلامتی آنها نیز برایمان حائز اهمیت باشد و همچنین شکرگزار باشیم. گرچه نمی‌توانیم از بمباران اطلاعاتی جلوگیری کنیم، ولی می‌توانیم با ایمانی که خدا به ما داده نگرانی و استرس را از خود دور کنیم و با صبر و شکیبایی روحیه خود را بالا برده و محیطی برای رشد علمی، فرهنگی و اعتقادی برای اعضای خانواده مهیا کنیم. همچنین به کارهایی که همیشه فکر می‌کردیم فرصتی برایش نداشتیم بپردازیم و دیگران را نیز تشویق کنیم.

بطور مثال می‌توانیم با خیاطی، بافتنی، آشپزی، پخت نان، شیرینی، گل‌کاری، باغبانی، تعمیرات وسایل، مرتب کردن کمدها، کتاب خواندن، دیدن فیلم، دیدن آلبوم‌های قدیمی و فیلم‌های خانوادگی، وقت گذاشتن و تماس با کسانی که شاید مدت‌ها فرصت آن را نداشتیم، رقص، گوش کردن به موزیک، بازی و سرگرمی‌هایی که با فعالیت بدنی نیز همراه باشد مثل صندلی بازی، پانتومیم یا استپ‌رقص، ورزش و نرمش و خواب و استراحت کافی را در برنامه روزانه بگنجانیم. طبق تحقیقاتی که به عمل آمده برای یک گرم سوزاندن گلیکوژن چهار گرم آب لازم است، پس آب به اندازه کافی مصرف کنیم و از مصرف مواد قندی و چربی زیاد اجتناب کنیم؛ حداقل یک ساعت خود را وقت نرمش و ورزش‌های هوازی و کششی اختصاص دهیم. هوشیار باشیم و با برنامه‌ریزی دقیق توجه کنیم که چه خوراک‌هایی به جسم و روح‌مان می‌دهیم .از خداوند حکمت و ایده می‌طلبیم تا در خانه ماندن‌مان در مسیر سلامتی پیش رود و رابطه‌هایمان را شفا داده و سبکی نو در زندگی به ما بیاموزد.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

گریشیا بورنهام
سفری به سوی بخشش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست