هنر در شهر

سلام و درود به همراهان عزیز اسمیرنا، در شماره پیشین صفحه هنر در شهر، به بزرگ­ترین و معروف­ترین موزه جهان یعنی موزه لوور و ۳ تابلو در آن پرداختیم در این شماره نیز قصد داریم تا نگاهی به چند تابلو دیگر این موزه بی­اندازیم.

عروسی در قانای جلیل

این تابلو اثر پائولو وروئونز نقاش ایتالیایی در دوره رونسانس است که جزو سه هنرمند ونیز می­باشد که در شماره­های پیشین بیشتر راجع به این نقاش صحبت شده است. او این تابلو را با رنگ روغن روی بوم در ابعاد 677 × 994 سانتیمتر در سال 1563 براساس انجیل یوحنا باب 2 بتصویر کشیده است.

تابلو فوق یکی از اصلی‌ترین جاذبه­های موزه لوور می­باشد و در اتاقی که تابلو مونالیزا در آنجا می­باشد نگهداری می‌شود.

چون شراب در عروسی تمام شد پس مادر عیسی به او گفت تا آب را تبدیل به شراب کند، این اولین آیت و نشانه عیسی بود، این تابلو نمادی از کار عیسی روی صلیب و خون او می­باشد، خدمتکاران در این تصویر مطیع فرمان عیسی می‌باشند. معنی خادم یعنی اطاعت کردن. عروس و داماد را در سمت چپ تصویر می‌بینیم اما مرکز تصویر روی عیسی می­باشد، نه عروس و داماد! چون داماد حقیقی عیسی می­باشد و همه در این جشن می­توانند شرکت کنند حتی کارگرها، ملیت‌های مختلف با رنگ پوست‌های مختلف، بشرطی که با پذیرفتن کار عیسی در صلیب و قیام او در عیسی شریک شده باشند.

ملاقات

این تابلو اثر جان لیونز نقاش هلندی با رنگ روغن روی بوم در ابعاد 198 در 280 سانتیمتر بین سال­های 1638 تا 1640 بر اساس انجیل لوقا باب 1 نقش بست، وی این تابلو را برای یکی از کلیساهای بروکسل نقاشی کرد.

زمانی که فرشته خداوند به مریم می­گوید که او از روح­القدس حامله است، و نیز خبر بارداری الیزابت یکی از خویشاوندانش را که در سن پیری آبستن شده بود را می­دهد، مریم بی­درنگ نزد الیزابت رفته و چون الیزابت صدا مریم را شنید کودک داخل شکمش بوجد آمد و گفت مبارک است ثمره رحم تو. در تصویر فوق گشادی آستین الیزابت سنبلی از میزبانی و خوش آمدگویی و خوشحالی او از دیدار مریم می­باشد. عیسی مسیح جسم پوشید، و به این دنیا آمد تا با نور خودش دنیا و مسیر زندگی ما را روشن کند.

لباس زکریا نشان از کاهن اعظم بودن او دارد که حالا او در این مقام و موقعیت به دیدار مریم و کودک داخل شکمش آمده است، آیا ما هم در هر موقعیت و مقام اجتماعی به استقبال مسیح می­رویم و نزد او فروتن می­شویم؟

الیزابت و شوهرش زکریا را در تصویر می­بینیم که پیرو و سالخورده هستند ولی خدا به آنها فرزندی هدیه داده است. و آن فرزند بعدها نیز هموار کننده راه خود مسیح بود. زیرا که نزد خدا هیچ امری غیرممکن نیست خدا قادر است فرسودگی­های زندگی شما را نیز ترمیم کند‌. مریم در جواب فرشته گفت کنیز خداوندم هر چه او می­گوید بشود. آیا ما هم در شرایط­های مختلف به او اعتماد داریم؟

تابستان (بوعز و روت)

تابلو فوق اثری از نیکولاس پوسین می­باشد که در شماره­های قبل به بیوگرافی او پرداختیم. او این تابلو را با رنگ روغن روی بوم در ابعاد ۱۱۸ در ۱۶۰ سانتیمتر بین سال­های ۱۶۶۰ تا ۱۶۶۴ براساس کتاب تاریخی و زیبا، روت باب ۲ بتصویر کشید.

روت به سرزمین همسر متوفا خود به همراه مادر شوهرش پا می­گذارد و بعد برای جمع­آوری محصولات باقی مانده روی زمین برای امرار معاش زندگی­شان به مزرعه بوعز می­رود، بوعز صاحب مزرعه را می­بینیم که فردی فروتن، مهربان و نیکوکار است که صاحب آن ملک می­باشد و کلاهی بر سر دارد و روت در مقابل او زانو زده است، این نمادی است از عیسی که پادشاه ما می­باشد و هر کدام از ما باید درمقابل عظمت و محبت او زانو زنیم، روت سنبلی از ما هست که وارد پادشاهی خداوند می­شویم و این پادشاهی مملو از برکات هست و درخت حیات را می­بینیم که حیات در اینجاست، همکاری و مشارکت و یکدلی را در این تصویر می­بینیم. شخصی را که روی بافه­های گندم نشسته است و خدا را می­پرستد، عده­ای با اسب­ها و استعدادهای خودشان در این زمین که نمادی از زمین خداست کار می­کنند، و شخم می­زنند عده­ای بافه­ها را می­چینند عده­ای جمع­آوری می­کنند، تابلو فوق سنبلی از بدن می­باشد که ما همه بدن مسیح هستیم که نه تنها او را می­پرستیم بلکه زمین را آماده می­کنیم و سربازهای خداوند می­باشیم که در کمال فروتنی در مقابل پادشاه­مان سر فرود می­آوریم و وقتی که به پادشاهی خدا وارد می­شویم باید با توانایی­های خود زمین قلب­ها را شخم بزنیم تا آماده بذر خدا و کلام او شوند، روت در مقابل صاحب ملک زانو زده و از او درخواست می­کند تا از برکاتش به او هم بدهد و بوعز صاحب ملک به فروتنی قلب او نگاه می­کند و بیشتر از درخواست روت حتی به او می­دهد و در نهایت آن دو باهم ازدواج می­کنند. ما در مسیح همه یک خانواده هستیم و نیز عروس مسیح می­باشیم. درختی که یک تکه او قطع شده است نمادی از حیاتی می­باشد که نسل اول یعنی آدم و حوا آن را خراب کردند و در مقابل آن درخت حیات دیگری را می­بینیم که خود مسیح می­باشد و چتری که ما را جزو یک خانواده می­کند. مردی که آب می­نوشد نمادی از آب حیات است که هر کدام از ما می­توانیم به رایگان دریافت کنیم گوشه سمت راست چند تکه نان می­بینیم که نمادی از خود مسیح می­باشد که گفت من نان حقیقی هستم، ردای نارنجی که می­بینیم نماد قدرت و نیکی می­باشد. مسیح پادشاه ما ردا پادشاهی خود را کنار گذاشت و روی زمین برای نجات ما آمد، بیاد داشته باشیم در فصل­های مختلف زندگی از مزرعه و راه عیسی بیرون نرویم. چرا که بیرون از مزرعه خداوند، زخم­ها و ناامیدی­های دنیا ما را در برمی­گیرد، اما در مزرعه خداوند جا برای استراحت می­باشد.

لوط و دخترانش

تابلو فوق در سال ۱۵۲۱ با رنگ روغن روی صفحه در ابعاد ۳۴ در ۴۸ سانتیمتر بر اساس کتاب پیدایش باب ۱۹ توسط لوکاس ون لیدن نقش بست. زمانی که فریاد مردم سدوم بر ضد هم و شکایت از هم بلند شد خداوند آن را شنید، و دو فرشته فرستاد تا آن شهر را نابود کنند. اما لوط و خانواده­اش را که خداوند به آنها رحمت کرده بود گفتند تا به شهری دیگر بگریزند مبادا صدمه­ای ببینند، و حتی پشت سرشان را هم نگاه نکنند، اما زن لوط برگشت و پشت سرش را نگاه کرد و همان لحظه تبدیل به تکه سنگی شد، زیرا که از خداوند اطاعت نکرد. در تصویر فوق برج­ها و ساختمان­هایی را می­بینیم که با داوری خدا و باران گوگرد پایین آمده و خراب می­شوند، ما هم برای گناه کردن­های خود برنامه­ریزی می­کنیم و حالا همه چیز نابود می­شود اما پروسه نجاتی هم هست و به نجات ختم می­شود. پلی که در تصویر می­بینیم ما را از مرگ و داوری خدا عبور می­دهد مسیح نیز گفت از در تنگ وارد شوید زیرا دری که بزرگ و راهی که وسیع است به هلاکت منتهی می­شود اما دری که به حیات منتهی می­شود تنگ و راهش دشوار است.

لوط و دو دخترش نجات یافتند و از کوه رد شدند. کوه نماد ملاقات با خداست؛ ما نمی­توانیم بحضور خدا برویم جز بواسطه مسیح و صلیب مسیح و دستان سوراخ شده او. مسیح نه تنها پلی بود که ما را به مسیر خدا و نجات وارد کرد بلکه طریقی برای ملاقات با خدا هم می­باشد. مراقب باشیم وقتی از این پل رد شدیم و به ملاقات با خدا رفتیم بجای او تصمیم نگیریم و وارد گناه نشویم. دختران لوط گناه کردند و جای خدا تصمیم گرفتند و نتیجه آن ثمره خوبی برای زندگی آنها و حتی آیندگان نیاورد.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

(همه چیز از دست رفت) All is lost
انتخاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست