هنر در شهر

درود بر هنرمندان و هنردوستان اسمیرنا. بسیار خوشحالیم که بار دیگر این فرصت هست تا با شما عزیزان همراه شده و سفری به هنر در قرون گذشته داشته باشیم.

نقاش محبوب روسی “ایلیا یفیمویچ رپین” در اوکراین متولد شد. او در سال 1844 چشم به جهان گشود و در سبک رئالیسم در ردیف نقاشان برجسته قرار دارد. خانواده فقیر این کودک را در مسیری گذاشت تا با نقاشی از چهره‌ها در خیابان امرار معاش کند. در بیست سالگی وارد مدرسه هنر سن‌پترزبورگ شد و پس از سفرش به اروپا به درجات بالایی در سبک نقاشی خود رسید.

به چند اثر از وی در زیر پرداخته‌ایم که امیدوارم در این سفر پیام خداوند را از یادآوری این آیات دریافت کنید:

برخاستن دختر یایروس: در سال 1871 این اثر بر تابلویی بوسیله رنگ و روغن نقش بست. در انجیل لوقا باب 8  روایتی از شفای دختر یایروس مکتوب شده است. عیسی در راه و مسیر خانه یایروس است تا دختر او را شفا دهد که خبر مرگ دختر به او می‌رسد. اما جای ناامیدی نیست و عیسی باز هم برای دیدار دختر می‌رود. همه در حال ناله و گریه هستند ولی عیسی از کار و معجزه و قدرت خود آگاه است و دخترک زنده می‌شود. یاد آوری این اثر نقطه و نور امیدی در قلب تماشاچیان خود می‌نگارد که در هر شرایط و وضعیتی عیسی نور و امید ماست و با ایمان او را به زندگی‌مان دعوت کنیم.

در این تابلو اسبابِ خانه و لباس‌ها و حتی پوشش‌ها نمادی از ثروت و قدرت است که نمی‌تواند مرگ روحانی را شفا دهد و عیسی تنها راه و قیام و حیات است.

این اثر در موزه سن‌پترزبورگ یعنی در محلی تحت پوشش مدرسه جوانی ایلیا نگهداری می‌شود.

ایوب و دوستانش: در سال 1869 بوسیله رنگ و روغن اثری ماندگار از نظر نور و رنگ‌بندی توسط ایلیا نقش بست که مبنا و سرچشمه آن برگرفته شده از کتاب ایوب می‌باشد.

دوستان ایوب از راه‌های بسیار دور برای ملاقات ایوب می‌آیند و مصیبت او را می‌بینند و هفت شبانه روز با او مویه کرده و سپس با او شروع به سخن گفتن می‌کنند.

پوشش‌های متفاوت و رنگ بندی‌های کم نظیر این تابلو حکایت از قدرت و حکمت و ثروت دارد که هر کدام از دوستان را پوشانده است، ولی هیچکدام از آنها بدون خداوند و هدایت و رهبری او موفق و بنا کننده نخواهد بود.

در مقابل ایوب عریان و رنجور و ناتوان در تاریکی نشسته است و زاویه نور دهی از پشت به ایوب است که سمبلی از خداوند و حضور او در شرایط ایوب است و کوه در پس زمینه تصویر نور را بر خود دارد که نمادی از حضور خداوند و ملاقات با اوست.

چقدر در مشورت‌ها و محبت‌های زمینی خود از کوه خداوند بالا می‌رویم تا با اراده و حکمت او سخن بگوییم و از او بشنویم؟

این اثر در موزه سن‌پترزبورگ نگهداری و مراقبت می‌شود.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

نان لواش
من یک زن هستم-زن سامری (۱)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست