پیاده‌‌‌‌‌روی و تاثیرات آن

پیاده‌‌‌‌‌روی و تاثیرات آن

در اين شماره به پياده‌‌‌‌‌روي و تاثيرات و فوايد آن در زندگي مي‌‌‌‌‌پردازيم و اينکه اصلاً چرا بايد پياده‌‌‌‌‌روي کنيم و يا تحرک و فعاليت بدني و ورزش داشته باشيم. مي‌‌‌‌‌توان‌‌‌‌‌ از پياده‌‌‌‌‌روي به عنوان بهترين ورزش براي بدن انسان نام برد چرا که پياده‌‌‌‌‌روي فوايد زيادي را دارا مي‌‌‌‌‌باشد و بسياري از بيماري‌‌‌‌‌ها از جمله استرس را مي‌‌‌‌‌توان با پياده‌‌‌‌‌روي مستمر درمان کرد. از جمله آسانترين تمرينات ورزشي پياده‌‌‌‌‌روي مي‌‌‌‌‌باشد. در هنگام پياده‌‌‌‌‌روي اندام‌‌‌‌‌هاي بدن سوخت و ساز را بهتر و به خوبي انجام مي‌‌‌‌‌دهند و منظم کار مي‌‌‌‌‌کنند. براي سالم بودن بدن پياده‌‌‌‌‌روي حداقل روزي نيم ساعت توصيه مي‌‌‌‌‌شود.

در اين دنيايي که امروزه اکثر مردم وابسته به تکنولوژي و يا فعاليت در شبکه‌‌‌‌‌هاي اجتماعي هستند شايد باعث شده که کمتر به سلامت بدن و ورزش يا پياده‌‌‌‌‌روي توجه کنند.

کارشناس ارشد تربيت بدني و علوم ورزشي اين چنين مي‌‌‌‌‌گويد: «که ما روزانه از مواد غذايي مختلف کالري‌‌‌‌‌هاي بسيار زيادي را دريافت مي‌‌‌‌‌کنيم، بخصوص اينکه متاسفانه در فرهنگ غذايي ما استفاده از نان، برنج، شيريني‌‌‌‌‌جات و غذاهاي چرب بسيار مرسوم است و بسياري از ما روزانه از همين غذاها استفاده مي‌‌‌‌‌کنيم که سرشار از نشاسته هستند و هم نوعي قند را دارا مي‌باشند و داراي کالري بسيار بالايي است. ما براي سوزاندن اين کالري‌‌‌‌‌هاي بيش از حد نياز به فعاليت‌‌‌‌‌هاي بدني زيادي داريم.» وي افزود: «در صورتي که فعاليت ورزشي و بدني ما با توجه به زندگي‌‌‌‌‌هاي شهري و آپارتماني کم باشد اين قندها تبديل به چربي شده و در بدن ذخيره مي‌‌‌‌‌شوند و با زياد شدن چربي در بدن ما، احساس خستگي مي‌‌‌‌‌کنيم و روز به روز باعث افزايش وزن ما مي‌‌‌‌‌شود.»

پياده‌‌‌‌‌روي ورزشي است که اگر فوايد آن را بدانيد مطمئناً آن را در برنامه‌‌‌‌‌هايتان خواهيد گنجانيد. پياده‌روي را مي‌‌‌‌‌توان به همه افراد توصيه کرد. پياده‌‌‌‌‌روي در صبحگاه به بدن انرژي مي‌‌‌‌‌دهد و موجب خلق و خوي بهتري در ما مي‌‌‌‌‌شود. پياده‌‌‌‌‌روي براي بسياري از بيماري‌‌‌‌‌ها و يا پيشگيري از بيماري نيز موثر مي‌‌‌‌‌باشد. اين ورزش مفيد براي پيشگيري از سکته قلبي پيشنهاد مي‌‌‌‌‌شود، کساني که به طور مرتب و منظم پياده‌‌‌‌‌روي صبحگاهي را در برنامه روزانه خود مي‌‌‌‌‌گنجانند به ميزان قابل توجهي درصد سکته قلبي خود را کاهش مي‌‌‌‌‌دهند. پياده‌روي باعث نيرومندتر شدن قلب مي‌‌‌‌‌شود. 30 دقيقه پياده‌‌‌‌‌روي سريع، 11 درصد شما را از بيماري‌‌‌‌‌هاي قلبي دور مي‌‌‌‌‌کند.

پياده‌‌‌‌‌روي براي استخوان‌‌‌‌‌ها بسيار مفيد است، براي کاهش از دست رفتن استخوان‌‌‌‌‌هاي پا بسيار موثر است و احتمال ابتلا به پوکي استخوان را نيز کاهش مي‌‌‌‌‌دهد و باعث افزايش تراکم استخوان‌‌‌‌‌ها مي‌‌‌‌‌شود. همچنين از ابتلا به درد کمر و اختلالات اسکلتي و عضلاني پيشگيري مي‌‌‌‌‌کند. اگر به طور مدام پياده‌‌‌‌‌روي در برنامه روزانه ما باشد باعث تقويت هيپوکامپوس مي‌‌‌‌‌شود، هيپوکامپوس بر يادگيري و حافظه تاثير دارد و از کاهش حافظه بر اثر بالا رفتن سن پيشگيري خواهد کرد.

بسياري از مطالعات و تحقيقات بر اين مبنا بوده است که ورزش براي بهبود بخشيدن به روحيه مرتبط بوده و استرس را کاهش مي‌‌‌‌‌دهد و چقدر موثرتر مي‌‌‌‌‌شود که اين پياده‌‌‌‌‌روي در طبيعت باشد.

مطالعات در دانشگاه «شفيلد هالام» نشان داده است که 30 دقيقه پياده‌‌‌‌‌روي سريع، براي بدن معجزه مي‌‌‌‌‌کند و شما را براي کاهش وزن و سلامت اندام‌‌‌‌‌ها آماده مي‌‌‌‌‌کند. پياده‌‌‌‌‌روي از دچار شدن به ديابت، سرطان، بيماري‌‌‌‌‌هاي قلبي، استرس و… پيشگيري مي‌‌‌‌‌کند و باعث کاهش وزن و کاهش فشارخون نيز مي‌گردد. پياده‌‌‌‌‌روي ورزشي مي‌‌‌‌‌باشد که در سوخت وساز بدن تاثير بسزايي دارد و باعث راحت‌‌‌‌‌تر سوزاندن کالري و چربي مي‌‌‌‌‌شود و کاهش وزن خطر بيماري مانند ديابت (نوع2) را بسيار کم مي‌‌‌‌‌کند. 30 دقيقه پياده‌‌‌‌‌روي در برنامه روزانه 13 درصد خطر بيماري ديابت را مي‌‌‌‌‌کاهد.

جالب است بدانيم واقعاً اين 30 دقيقه پياده‌‌‌‌‌روي‌‌‌‌‌ها در برنامه روزانه معجزه مي‌‌‌‌‌کند، خطر ابتلا به سرطان پستان را تا 18 درصد و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 19 درصد کاهش مي‌‌‌‌‌دهد. ورزش براي چهره و براي پوست نيز تاثيرات زيادي دارد. کساني که فعاليت بدني ندارند بعد از چند سال زيبايي پوستشان را از دست مي‌‌‌‌‌دهند و پوست افتاده‌‌‌‌‌اي پيدا مي‌‌‌‌‌کنند و چين و چروک‌‌‌‌‌ها و انباشته شدن چربي‌‌‌‌‌ها در گردن و يا اطراف چشم و قسمت‌‌‌‌‌هاي ديگر صورت تاثيرات منفي بر ظاهر مي‌‌‌‌‌گذارد. امروزه پزشکان بر اين باورند که ورزش کردن علاوه بر تمام اين مزايا، نقش مفيدي در سلامت پوست بدن افراد نيز دارد. ورزش باعث مي‌‌‌‌‌شود پوست شاداب‌‌‌‌‌تر و جوان‌‌‌‌‌تر به نظر برسد. کساني که به طور منظم ورزش مي‌‌‌‌‌کنند به افزايش تعريق پوستشان کمک مي‌‌‌‌‌شود و تاثيرات خوبي در نرمي پوست دارد. افرادي که پياده روي طولاني مي‌‌‌‌‌کنند از پوست روشن‌‌‌‌‌تر و چهره شاداب‌‌‌‌‌تري برخوردارند.

پي برديم که پياده‌‌‌‌‌روي فوايد زيادي در سبک زندگي ما دارد.

1- خطر ابتلا به بيماري‌‌‌‌‌ها را کاهش مي‌‌‌‌‌دهد.

2- سطح انرژي بدن را افزايش مي‌‌‌‌‌دهد.

3- براي سلامت پوست مفيد است.

4- استخوان‌‌‌‌‌ها و پاها را قوي‌‌‌‌‌تر مي‌‌‌‌‌کند و ميتواند به کاهش درد مفاصل کمک کند و حتي شروع واريس را به تاخير بياندازد.

5- در رسيدن به وزني سالم کمک مي‌‌‌‌‌کند.

6- به سلامت و قدرت ذهن و تقويت حافظه وشادابي کمک مي‌‌‌‌‌کند.

7-خواب را بهبود ميبخشد.

8-سيستم گوارش را تحريک ميکند.

9-سيستم ايمني بدن را تقويت ميکند.

و…

توجه داشته باشيد که نوشيدن آب قبل از پياده‌‌‌‌‌روي توصيه مي‌‌‌‌‌شود. سعي کنيد 30 دقيقه قبل از شروع پياده‌‌‌‌‌روي يک ليوان آب بنوشيد و نيز بعد از اتمام فعاليت مقدار زيادي مايعات مصرف کنيد، مخصوصاً اگر هوا گرم باشد. همچنين پوشش مناسبي براي پاهايتان انتخاب کنيد. در مواقعي که راه مي‌‌‌‌‌رويد سعي کنيد به جز پاها از ساير اعضاي بدن در حد توان استفاده کنيد، مانند قفسه سينه، شانه‌‌‌‌‌ها، دست‌‌‌‌‌ها و بازوها را متناسب با حرکت بدن به حرکت درآوريد، با اين کار کالري بيشتري مي‌‌‌‌‌سوزانيد.

مي‌‌‌‌‌توانيد پياده‌‌‌‌‌روي را جزئي از تفريحات خود کنيد و حتي با بچه‌‌‌‌‌ها و فرزندانتان همراه باشيد، بطور مثال فرزندانتان را پياده به مهد يا مدرسه يا باشگاه ببريد. يکي ديگر از گردش و يا تفريح‌‌‌‌‌هاي هفتگي پياده‌‌‌‌‌روي در پارک و فضاي سبز نيز مي‌‌‌‌‌باشد و مي‌توانيد از آن لذت و بهره ببريد.

پس بياييد با اراده و قوتي که از خداوند مي‌‌‌‌‌گيريم مراقب بدن‌‌‌‌‌هايمان که معبد خداوند است باشيم و ورزش و پياده‌‌‌‌‌روي را در برنامه روزانه خود بگنجانيم و با قوت و اقتدار خداوندمان عيسي مسيح و با هدايت او جلو برويم و از خداوند مکاشفه بگيريم که نقشه او براي ما چيست و اراده‌‌‌‌‌ي او را بجوييم.

خداوندِ صلح و سلامت همراه همگي شما باشد، آمين.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

پيراشکي گوشت
فائق آمدن بر چالش‌های بعد از بمب‌گذاری در روز عید پاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست