استفاده صحیح نمک

با سلام به همه خوانندگان و همراهان اسمیرنا

در این شماره با شما هستیم تا درباره استفاده صحیح نمک در برنامه روزانه صحبت کنیم. استفاده درست و صحیح از نمک برای بدن لازم است ولی اگر استفاده بیش از حد نمک یکی از عادت­های ما بشود باعث بروز مشکلات در بدن می­شود. می­توان گفت که سدیم یکی از مواد ضروری برای عملکرد درست بدن انسان می­باشد نمک در حفظ تعادل به مایعات بدن کمک می­کند، همچنین برای پشتیبانی انتقال پیام­های عصبی و انبساط و انقباض عضلات می­پردازد. مقدار کافی و به اندازه مصرف کردن سدیم برای سلامت سیستم عصبی ضروری می­باشد. در نتیجه باید نیاز سدیم در بدن را از طریق غذاها و نوشیدنی‌ها برطرف سازیم اما در حقیقت روزانه به مقدار زیاد سدیمی که در غذاها وجود دارد نیاز نداریم. استفاده بیش از اندازه نمک باعث می­شود که کلیه­ها دچار اختلال گردد. با استفاده بیش از حد نمک در بدن، سیستم­های دفع کننده نمک اضافی بدن انسان مانند کلیه­ها دچار اختلال خواهند شد و نمک اضافی در بدن باقی خواهد ماند، این نمک اضافی موجود در بدن باعث تجمع آب در بدن خواهد شد و ایجاد ورم در قسمت­هایی از بدن یا تمام بدن می‌شود. همچنین می­توان گفت که استفاده بیش از حد نمک افزایش فشار خون و بیماری­های قلبی و عروقی را به همراه خواهد داشت.

اکثر مردم از تاثیر سدیم بر افزایش میزان فشارخون آگاه هستند و می‌دانند که رژیم غذایی با میزان مصرف زیادی از نمک در غذا باعث تشدید مشکلات و خطرات جدی­تری خواهد شد.

دکتر رانیا نقش سدیم را در عملکرد صحیح سیستم عصبی حیاتی می­داند. ارسال اطلاعات از مغز انسان به سایر اندام­ها وابسته به سدیم می‌باشد و میزان متعادل پتاسیم و سدیم در بدن ضرورت دارد اما سدیم اضافی منجر اختلال در عملکرد سیستم عصبی خواهد شد. وجود سدیم بیش از حد در بدن می­تواند برای سیستم اعصاب خطراتی جدی به همراه داشته باشد. دکتر آلیسون مسی متخصص تغذیه در مرکز پزشکی مرسی در بالتیمور می‌گوید یک قاشق چای خوری نمک حاوی ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم می‌باشد. با توجه به این نکته به توصیه دکتر آلیسون افراد بالای ۵۱ سال که به دیابت فشار خون یا بیماری‌های کلیوی مزمن دچار هستند بهتر است که به منظور کم کردن خطرات ناشی از مصرف نمک اضافه میزان مصرف روزانه خود را به نصف قاشق چای خوری و حتی کمتر از آن کاهش دهند. بهتر است بدانیم که غذاهای آماده مانند فست فودها و تنقلاتی که مصرف می­کنیم همه آنها حاوی مقادیر زیادی از نمک در خود هستند. نمک یکی از منابع اصلی سدیم می­باشد که هر فرد روزانه نزدیک به ۳۵۰۰ میلی گرم سدیم مصرف می­کند البته باید بدانید اگر شما در معرض بیماری‌های فشار خون و یا بیماری های قلبی هستید بهتر است این میزان را به ۱۵۰۰ تا ۲۳۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهید.

شاید این را شنیده باشیم یا اینکه اکثریت مردم بر این باور هستند که نمک دریایی به دلیل سدیم کمتر برای سلامتی مفیدتر می­باشد اما به گفته دکتر بایتانه واقعیت این است که ترکیب شیمیایی نمک طعام و نمک دریایی یکسان می­باشد هر دو نمک حاوی مقدار مشخصی سدیم هستند و در هر قاشق چای خوری از هر کدام به مقدار مساوی از سدیم ۲۳۰۰ میلی گرم یافت می­شود.

برای جلوگیری از مشکلات و تشدید بیماری در بدن بیاییم خود را به غذاهای کم نمک عادت بدهیم می­توانیم از طعم دهنده­های طبیعی که جایگزین خوبی برای نمک هستند در غذاهایمان استفاده کنیم. دکتر پاملا شنفلد متخصص تغذیه اینطور می­گوید که  بسیاری از گیاهان سالم مانند آویشن رزماری و فلفل سیاه و پونه‌کوهی دارای میزان فوق‌العاده آنتی اکسیدان و البته خواص مفید بسیار هستند که جایگزین­های مناسب برای نمک به حساب می‌آیند.

بیایید با تغییر عادت­های غذایی و جایگزین کردن چاشنی­های طبیعی به سلامت بدنمان کمک کنیم. همچنین در رفتار و کردارمان در مقابل دیگران چون نور و نمک عمل کنیم. چنانکه کلام خدا در متی ۵ آیه ۱۳ اینطور می­گوید: «شما نمک جهانید. امّا اگر نمک خاصیتش را از دست بدهد، چگونه می‌توان آن را باز نمکین ساخت؟ دیگر به کاری نمی‌آید جز آنکه بیرون ریخته شود و پایمالِ مردم گردد.»

در دستان امن مسیح باشید.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

مسیحیت و اسلام… چگونه این شکاف را پر کنید!
دانیال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست