درود به همه همراهان اسمیرنا. شکرگذار خداوند هستیم برای فرصتی دیگر که در اختیارمان قرار گرفت تا در این شماره نیز بتوانیم بشارت نام خداوند عیسی مسیح را در قالب مجموعه‌ای از همکاری تیم اسمیرنا ارائه بدهیم.

ماه آخر فصل بهار را پشت سر میگذاریم، فصلی که نوید روزهای گرم تابستان است. آمین که همچون گرمی این روزها دل ما نیز پر از گرمای حضور خداوند باشد، آمین که حضور خداوند بیشتر از همیشه قلب، افکار و جان ما را گرم و گرمتر کند.

در این شماره تصمیم بر این داریم تا با به اشتراک گذاشتن قسمتی از اطلاعات مربوط به نوشیدنی‌های خنک که تازگی دوباره به جسم ما در روزهای گرم تابستان می‌دهد شروع کنیم.

این فصل درخشان پُر است از غذاهای رنگارنگ و فراوان، فصلی تازه، از توت‌های رسیده و آبدار گرفته تا گوجه نگینی‌های گوشتی. یک امتیاز ویژه هم وجود دارد؛ بسیاری از سبزیجات و میوه‌های فصلی تابستان از این جهت به ما کمک می‌کنند تا با وجود درجه حرارت بالای هوا، دمای بدن را پایین و خنک نگه‌داریم.

میوه‌هایی که دارای آب فراوان و مواد غذایی و آنتی اکسیدان‌های ضروری هستند بهترین منبع برای خنک ماندن در تابستان می‌باشند. این میوه‌ها شامل انگور، سیب، گلابی، هلو، توت و… می‌باشند. مخصوصاً هندوانه، طالبی، خربزه و مرکباتی مانند پرتقال نیز بسیار خوب هستند. میوه‌ها می‌توانند با روش‌های متفاوتی در رژیم شما گنجانده شوند. فقط آن‌ها را در یک سالاد تابستانی بریزید، برای تهیه یک اسموتی سالم با شیر یا ماست ترکیب کنید، و یا آن‌ها را تنها به عنوان میان وعده در صبح میل نمایید. در زیر به چند نمونه از این میوه‌ها اشاره مختصری می‌کنیم.

هندوانه

این میوه خاصیت خنک کنندگی بالایی دارد و آب مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. هندوانه از 90 درصد آب تشکیل شده است و کمک می‌کند در گرما بدنتان آب کافی داشته باشد. بعلاوه هندوانه شامل مقدار زیادی ویتامین a و c بوده، چربی نداشته و شامل لیکوپن (آنتی اکسیدانی که به جلوگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند) می‌باشد.

طالبی و خربزه

خربزه نیز دارای آب زیادی است و کمک می‌کند در گرمای زیاد و دمای بالای هوا آب بدنمان حفظ شود. طالبی و خربزه هر دو کالری کمی داشته و پتاسیم فراوانی دارند. خربزه همچنین به عنوان یک داروی ادرار آور تلقی می‌شود که به دفع سموم ناخواسته در بدن کمک می‌کند.

مرکبات

مرکبات شامل پرتقال، گریپ‌فروت، لیمو و لیموترش از جمله خنک‌کننده‌ترین میوه‌ها هستند. این میوه‌ها صرف نظر از طعم خوبشان، می‌توانند سلامت شما را حفظ کرده و سبب شوند جوان‌تر به نظر برسید. مرکبات غذایی بسیار خوب برای سلامت پوست هستند، زیرا دارای مواد گیاهی بسیاری هستند که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند، همچنین مرکبات در عمل هضم بسیار اهمیت دارند، زیرا به تجزیه غذاهای سنگین و چرب کمک می‌کنند. امتحان کنید، هر روزتان را با یک لیوان آب لیموی خنک شروع کنید. این نوشیدنی اسیدی به شما کمک می‌کند سیستم بدن خود را تمیز کرده و به آن انرژی بخشید.

سبزیجات خنک

منابع فراوانی از سبزیجات وجود دارند که به کم کردن دمای بدن در هنگام اوج گرفتن گرما کمک می‌کنند. بهترین نمونه‌ها خیار، تربچه، کاهو، سبزیجاتی مانند اسفناج و سبزیجات تازه مانند نعناع می‌باشند. همه‌ی این‌ سبزیجات دارای مقدار فراوان آب بوده و می‌توانند خون را رقیق کرده و به بدن کمک کنند تا گرما را آزاد کند. این عمل اثر خنک‌کننده دارد. راه‌های بی‌شماری برای ترکیب این سبزیجات در رژیم غذایی‌تان وجود دارد. 

خیار

حاوی آب فراوان و میوه‌ای‌ست مفید برای فصل گرما. یک نوشیدنی سبز با مقدار زیادی خیار و چند قطره لیموترش پیشنهادی عالی برای رفع تشنگی و خنک ماندن است.

تربچه

باعث تأسف است که تربچه دست کم گرفته می‌شود. تربچه دارای آب فراوان بوده و منبع غنی ویتامین c می‌باشد که این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهاب دارد. همچنین تربچه منبع غنی پتاسیم است که خطر سنگ کلیه را کم کرده و مواد معدنی مانند گوگرد، آهن و ید دارد.

نعناع

نعناع و سوسنبر هر دو خاصیت خنک‌کننده و آرامش‌بخش دارند، و رایحه‌ی تند آن‌ها در هنگام گرما می‌تواند کمبود انرژی را در شما از بین ببرد. این ماده قبلاً توسط گیاه‌خواران استفاده می‌شده تا از آن چای گیاهی، سنبل‌الطیب، پماد و محصولات دیگری بسازند که سبب آرامش ذهن و بدن می‌گردد. بعلاوه نعناع به سوءهاضمه و التهاب که اغلب در روزهای تابستان ما را آزار می‌دهند کمک می‌کند.

و اما در این قسمت می‌خواهیم چند پیشنهاد نوشیدنی خنک در کنار تمام خوراکی‌های سفره به شما نیز معرفی کنیم. از آنجایی که گرمای این فصل دمای بدن ما را نیز از حالت عادی خارج می‌کند میل ما را نیز به خوردن غذا کاهش پیدا میکند. اما اگر ما بتوانیم دمای بدن را متناسب با فصل نگاه داشته و تنظیم کنیم این موضوع می‌تواند کمک به سزایی در سلامت جسم و جلوگیری از گرمازدگی نیز بهمراه داشته باشد.

شربت خاک شیر و شربت آبلیمو

دارای خاصیت خنک کنندگی بوده و برای گرمازدگی مفید است. افرادی که دچار گرمازدگی می‌شوند علاوه بر آب، مقداری از نمک بدن خود را هنگام عرق کردن از دست می‌دهند. شربت‌های آبلیمو و خاک شیر علاوه بر اینکه آب از دست رفته بدن را جبران می کند تامین کننده املاح از دست رفته بدن نیز هستند. لیمو خاصیت ضد تهوع دارد و بنابراین برای تابستان مناسب است. دوغ نیز نوشیدنی مناسبی برای تامین املاح بدن می‌باشد.

شربت سکنجبین

از نظر طب سنتی، سکنجبین باعث کاهش و کنترل دمای بدن در افراد گرما زده می‌شود. این شیره را معمولاً همراه با کاهو خرده یا از آن شربت تهیه می‌کنند. زمانی که دچار حالت تهوع هستید و یا قند خون‌تان بالا بوده یا دچار دیابت هستید مصرف شربت سکنجبین توصیه نمی‌شود.

تخم شربتی

این دانه در واقع همان دانه‌های گیاه ریحان است. از آنجا که این دانه‌ها نیز مانند دانه‌های خاکشیر آب جذب کرده و لعاب ایجاد می‌کنند، بنابراین مصرف تخم شربتی نیز باعث تامین آب بدن و جلوگیری از گرما زدگی می‌شود. این دانه‌ها را هم باید مانند خاکشیر خیس کرد تا خاک همراه با آن از بین برود. برای استفاده از این دانه‌ها باید مثل خاکشیر آن را چند بار شست و شو داد و سپس با آب مخلوط کرد. می‌توانید از شکر یا نبات برای شیرین کردن آن استفاده کنید.

ادویه‌جات تند

شاید این ذهنیت در بین تمام کسانی که علاقه زیادی به مصرف ادویه دارند باشد که در فصل گرما ادویه استفاده نکنند چون باعث افزایش دمای بدن می‌شود، اما این ذهنیت کاملاً اشتباه است. اگر توجه کرده باشید در مناطق گرمسیر مردم علاقه بیشتری به استفاده زیاد از ادویه در غذاها دارند و این موضوع کاملاً درست و اصولی است، چون ممکن است ادویه‌ها اول دمای بدنتان را بالا ببرند اما در واقع به خنک کردن شما کمک می‌کنند. بد نیست که کنار ماهی کبابی و خوراک مرغتان از کمی فلفل قرمز استفاده کنید و در غذاهای دیگر از زنجبیل، روغن کنجد، سویا، سرکه استفاده کنید.

برکت خداوند بر قلب افکار و جان‌های شما عزیزان باشد، دعا می‌کنیم که خداوند بیشتر از همیشه کارهای خود را در زندگی تک‌تک انسان‌ها نمایان کند و اگر خداوند عیسی مسیح را به عنوان نجات دهنده پذیرفته‌ایم با دیدن کارهای عظیم او شهادت‌های این برکات را در همه جا بیان کنیم و اگر قلب خود را به عیسی مسیح نداده‌اید آمین که کارهای خداوند باعث برداشته شدن فلس‌ها از چشمان تک‌تک انسان‌ها باشد، برکت و پادشاهی خداوند با شما باشد.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

بالن های خوش خبر
دلنوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست