مبارزه با چاقی در قرنطینه

درود به همگي شما همراهان عزيز ماهنامه اسميرنا

عيد نوروز و آغاز فصل بهار که سمبلي از تازگي و نو شدن  مي‌باشد را به همگي شما عزيزان تبريک مي‌گوييم. در اين شماره با شما هستيم با موضوع چاقي؛ در اين روزها که همچنان قرنطينه در نقاط مختلف دنيا برقرار است مي‌خواهيم به اين مسئله مهم بپردازيم و ببنيم که چگونه مي‌توانيم عمل کنيم تا با مشکلاتي از قبيل اضافه وزن روبرو نشويم؛ و يا بهتر است اينطور بگوييم، «چگونه با اضافه وزن در دوران قرنطينه كوويد-19 مبارزه كنيم؟»

در سال‌هاي اخير زندگي بشر بيش از پيش به تجملات، مصرف گرايي و پرسه زدن در فضاهاي مجازي خلاصه گرديده؛ شايد‌ بسياري از انسان‌ها درگير تبليغات، سرگرمي و لذت‌هاي آني و سطحي بودند و نمي‌دانستند به کدام سو بايد حرکت کنند و هدف‌ها و ارزش‌هاي معنوي و اخلاقي خود را از دست داده بودند که به يک‌باره تحت قانوني غافلگيرانه و در تيررس بيماري کرونا قرار گرفتند. مدتي است که اين بيماري تمامي انسان‌هاي کره زمين را در حالت بهت و نگراني در خانه محصور نمود و انديشه در خانه ماندن، افراد را به تفکر مجدد در حالت‌هاي گوناگون از قبيل ذهني، عاطفي، فکري و غيره دگرگون کرده و با وجود اينکه واکسن‌هاي گوناگوني تا به امروز براي اين بيماري ارائه شده است همچنان نياز داريم که با سبکي سالم در روزهاي قرنطينه روزمرگي خود را برنامه‌ريزي کنيم.

با توجه به اين شرايط ممکن است بدون برنامه ريزي و اطلاعات ناکافي، زيان‌هايي به جسم و روح خود وارد کنيم. مثلاً با خوردن تنقلات اضافي و غذاهاي مضر و چاق کننده و همچنين خوراک‌هاي مسمومي از صفحات مجازي يا ديدن فيلم‌هاي نامناسب و اخبار و شايعات، روح خود را خسته و فرسوده مي‌کنيم. نکته‌اي که قابل توجه مي‌باشد اين است که مي‌بايست مراقب غذاهايي که مي‌خوريم باشيم. غذاهايي مصرف کنيم که به سيستم دفاعي بدنمان نيز کمک کند. حتي‌الامکان از غذاهاي کم کالري استفاده کنيم تا باعث بروز چاقي نشود.

متخصصان كاهش وزن پيشنهاداتى براى جلوگيرى از اضافه وزن در دوران قرنطينه خانگى براى كسانى كه مجبور به ادامه‌ي كار در منزل شده‌اند دارند. مردم و كارمندان در اين روزها بيشتر از گذشته در خانه هستند، چرا كه شركت‌ها شروع به كار از راه دور كرده‌اند و همين طور به دليل تأخير افتادن در كارهاى ادارى و يا برگزار نشدن و يا تعطيلى تقريباً بيشتر ادارات و مراكز تجارى و تفريحى، باشگاه‌هاى ورزشى، مدارس و كليساها مجبور به گذر زمان در خانه‌هاى خود مي‌باشند.

«مارسيا جانسون و ليويا» از مراكز كنترل وزن اينطور مي‌گويند: تنها رمز موفقيت سلامت بدن و كاهش وزن در اين روزها انتخاب هوشمندانه براى آشپزى و غذا پختن است. زمانى شما خوراك سالمى داريد كه مطمئن باشيد پروتئين مورد نياز بدن را دريافت كرده‌ايد، مطمئن باشيد سبزيجات و ميوه مورد نياز بدن را دريافت كرده‌ايد، نوشيدني‌هاى با شكر فراوان را محدود كرده و خوردن الكل و تنقلات را به كمترين حد خود رسانده‌ايد؛ به اين صورت به تقويت سيستم ايمنى بدن خود كمك كرده‌ايد. او مي‌گويد: تنها و مهمترين چيزى كه همه براى جلوگيرى از مريضى و كنترل وزن خود به آن دسترسى دارند آب است. آب ارزان است و براى همه مفيد ميباشد. براى سيستم دفاعى بدن و همچنين سمزدايى بدن نيز مفيد است. آب شما را سير نگه مىدارد و تمايل شما را براى زياد غذا خوردن از بين مىبرد.

مارسيا همچنين اضافه مي‌کند: كه بعضى از تمرينات ورزشى و بيرون رفتن از خانه ضرورى است و پيشنهاد مى‌كنيم كه اگر اين امكان وجود دارد گاهى از خانه بيرون برويد. همه ما مى‌دانيم كه راه رفتن براى ما مفيد است. اگر بتوانيد هر روز تنها 30 دقيقه (با دقت و در نظر گرفتن تمام نكات ايمنى و بهداشتى) پياده روي کرده و هواي تازه استشمام کنيد، اما اگر امکان بيرون رفتن نداريد از پله‌هاى خانه‌ى خود بالا و پايين برويد و يا زمانى كه دندان‌هاى خود را مسواك مى‌زنيد همان جايى كه ايستاده‌ايد بنشينيد و بلند شويد (حركت squat)؛ منظور اين است كه راهى براى فعال بودن و حركت كردن بيابيد. متخصصان مواد غذايى همچنين مى‌گويند خوردن ميزان كمى از غذاى سالم هر 2 تا 3 ساعت در روز باعث افزايش متابوليسم بدن مى‌شود. مارسيا عقيده دارد که پيدا کردن روش صحيح و سالم براي زندگي امروزه ضرورت دارد.

قرنطينه در خانه به اين معنا نيست که ما نتوانيم به زندگي ادامه دهيم، بلکه با قرنطينه شدن به خاطر کرونا امروزه فرصتي به وجود آمد تا بدانيم چه کسي هستيم، به کجا مي‌رويم، چه مي‌کنيم و هويت خودمان را در خداوند پيدا کرده و با قوت خداوند خود را بازيافت کنيم. بايد به اين فکر کنيم که فرصتي به وجود آمده تا مسالمت‌آميز در کنار هم زندگي کنيم و به فکر ديگران نيز باشيم و سلامتي آنها نيز برايمان حائز اهميت باشد؛ همچنين شکرگزار باشيم. گرچه نمي‌توانيم از بمباران اطلاعاتي جلوگيري کنيم ولي مي‌توانيم با ايماني که خدا به ما داده نگراني و استرس را از خود دور کنيم و با صبر و شکيبايي روحيه خود را بالا برده و محيطي براي رشد علمي، فرهنگي و اعتقادي براي اعضاي خانواده مهيا کنيم. همچنين به کارهايي که هميشه فکر مي‌کرديم فرصتي برايش نداشتيم بپردازيم و ديگران را نيز تشويق کنيم.

بطور مثال مي‌توانيم با خياطي، بافتني، آشپزي، پخت نان، شيريني پزي، گل‌کاري، باغباني، تعميرات وسايل، مرتب کردن کمدها، خواندن کتاب، ديدن فيلم، ديدن آلبوم‌هاي قديمي و فيلم‌هاي خانوادگي، وقت گذاشتن و تماس با کساني که شايد مدت‌ها فرصت آن را نداشتيم، رقصيدن، گوش کردن به موزيک، بازي و سرگرمي‌هايي که با فعاليت بدني نيز همراه باشد مثل صندلي بازي، پانتوميم يا استپ رقص، ورزش و نرمش و خواب و استراحت کافي را در برنامه روزانه بگنجانيم.

طبق تحقيقاتي که به عمل آمده براي يک گرم سوزاندن گليکوژن چهار گرم آب لازم است، پس آب به اندازه کافي مصرف کنيم و از مصرف مواد قندي و چربي زياد اجتناب کنيم؛ حداقل يک ساعت خود را وقت نرمش و ورزش‌هاي هوازي و کششي اختصاص دهيم. هوشيار باشيم و با برنامه‌ريزي دقيق توجه کنيم که چه خوراک‌هايي به جسم و روح‌مان مي‌دهيم. از خداوند حکمت و ايده ميطلبيم تا در خانه ماندنمان در مسير سلامتي پيش رود و رابطههايمان را شفا داده و سبکي نو در زندگي به ما بياموزد.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

کیک بدون فر
در جست و جوی قدوس حقیقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست