بازیافت، پسماندها و تاثیر آن در سبک زندگی

بازیافت، پسماندها و تاثیر آن در
سبک زندگی
درود به همراهان عزیز صفحه سبک زندگی
ما در زمین زندگی می‌کنیم، آن را خانه خود می‌دانیم و از ذخایر و منابع طبیعی که در دل کره خاکی نهفته است استفاده می‌کنیم؛ همچنین از آب‌هایی که بیش از هفتاد درصد آن را پوشانیده است و هوایی که آن را تنفس می‌کنیم و نیاز حیاتی ما برای زنده ماندن است. اما به محیط زیست خود چقدر احترام می‌گذاریم و چقدر امانت‌دار هستیم تا هدیه‌ گرانبهایی که به ما سپرده شده است را به نسل آینده انتقال دهیم؟ حیوانات، گیاهان و سایر جانداران نیز همچون ما در این سیاره زندگی می‌کنند. هر آن چیزی که بدان نیاز داریم برای ما مهیاست. انرژی، گرما و نور خورشید برای ادامه حیات ما در تمامی سطح زمین وجود دارد. در مقابل اینهمه نیکویی که خداوند آفریده و در اختیار ما قرار داده است، ما چه طرز برخورد و سبکی از زندگی را به نمایش می‌گذاریم و از خود چه به جا؟
زندگی مدرن امروزی منجر به تولید زباله‌های زیادی توسط انسان‌ها شده است و در نتيجه هزینه‌های زیادی را نیز در بر دارد. منظور از هزینه فقط به جهت مالی نیست، بلکه تولید میلیون‌ها زباله در سراسر جهان نیز محسوب می‌گردد که جمع آوری و دفع آنها بسیار هزینه ساز، سخت و وقت‌گیر است. حجم زباله‌ها به قدریست که اگر درست مدیریت نشود باعث مشکلات زیادی برای انسان‌ها می‌شود.
زباله، پسماند، آشغال، دور‌ریز، هر چیزی که رها شود به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نتیجه فعالیت انسان‌ها است که زائد و غیرقابل استفاده هستند و جزو اساسی‌ترین مشکلات به وجود آمده توسط اهالی روی زمین می‌باشند که به محیط زیست آسیب می‌رسانند. زباله‌ها می‌توانند جامد، مایع و گاز باشند. زباله‌های پنهان نیز مقداری از انرژی هستند که به هدر می‌دهیم، مثل بیش از حد استفاده کردن آب و برق و باز کردن پنجره‌ها در سرما به خاطر گرمای بیش از حد شوفاژ و بخاری. اما به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: «زباله‌های خشک و زباله‌های تر.»
زباله‌های‌تر همان پسماند‌های غذاست که فاسد شدنی و تجزیه‌پذیر می‌باشند و توسط باکتری‌ها تجزیه می‌شوند و به عنوان کود به طبیعت بازمی‌گردنند؛ البته زباله‌ تر با ترکیب برخی از مواد شیمیای به «کود کمپوست» تبدیل و بازیافت می‌شود.
زباله‌های خشک همان زباله‌هایی هستند که در محیط تجزیه و پوسیده نمی‌شوند که شامل وسایل الکترونیکی، انواع مشتقات پلاستیکی‌، روزنامه‌های باطله، شیشه که برای تولید آن باید مقدار زیادی شن و ماسه استخراج کرد، انواع فلزات و آهن آلات و یا قراضه آهن که به جای استخراج و تولید مجدد این عناصر از نوع بازیافت آنها در ساخت انواع ظروف، قوطی‌ها می‌توان استفاده کرد.
زباله‌ها و پسماند‌ها در کیفیت زندگی ما تاثیر بسزایی دارند، چه به صورت فیزیکی آن را تولید کنیم و چه به صورت هدر رفتن انرژی. تفکیک زباله‌ها نیز خیلی حائز اهمیت است، فرهنگ‌سازی را از خانه خود شروع کنیم.
مراحل بازیافت جمع آوری زباله‌های قابل استفاده و تفکیک آنها بر اساس طبقه بندی‌ها و استانداردهای مشخص و همچنین ورود آنها به چرخه بازیافت بر اساس نکات بهداشتی و با حفظ خواص اولیه مواد، تولید وسایل کاربردی جدید و عرضه به بازار را می‌توان از مراحل بازیافت نام برد.
فرایند بازیافت عبارت است از جمع‌آوری، استاندارد سازی، تولید و استفاده مجدد از هر نوع زباله‌ مختلف که می‌توان برای کاربردی جدید مورد استفاده قرار داد و با اصلاح خواص و رعایت نکات مربوط به بهداشت وکیفیت مواد، آن را در چرخه مصرف ماندگار کرد. همچنین با استفاده از این فرایند می‌توان از آلوده‌تر شدن محیط زیست توسط انسان‌ها جلوگیری نمود، زیرا انواع موادی که دور ریخته می‌شود مثل انواع کیسه‌های پلاستیکی و مشتقات آن، ظروف یک بار مصرف، انواع کاغذ و روزنامه سال‌ها طول می‌کشد تا در طبیعت تجزیه شوند؛ اما با بازیافت آنها و استفاده کردن دوباره دیگر تهدیدی برای محیط زیست طبیعی، جانوری و انسانی نخواهد بود، همینطور از طریق بازیافت مواد، مقدار زیادی در مصرف انرژی و منابع طبیعی صرفه‌جویی شده و از ایجاد گازهای گلخانه‌ای تا حدودی جلوگیری شده است.
با گذشت قرن‌ها از زندگی، بشر برای رفع نیازهای خود فراتر از ظرفیت زمین از آن استفاده بی‌رویه کرده و این امر منجر به گرمایش دما و آسیب جدی به زمین شده است. از جمله خسارت‌های وارد شده می‌توان به تخریب جنگل‌ها اشاره نمود که گونه‌های مختلف حیوانات وگیاهان را در معرض انقراض قرار داده و با استفاده از بازیافت می‌شود از تخریب بیشتر جلوگیری و حتی برای بهبود اقتصاد هم از آن بهره برد.
مدیریت زباله یکی از حیاتی‌ترین کارها برای داشتن محیط سالم‌تر زندگی، حفظ محیط زیست و پیشگیری از معضلاتی چون بحران انرژی، بحران آب، آلودگی هوای شهری و افزایش نگران کننده تولید زباله محسوب می‌شود. بازیافت زباله از دو جهت در زندگی انسان‌ها مفید است، هم زباله کمتری در محیط به وجود می‌آید و هم مواد خام کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع زباله خانگی را می‌شود به نوعی محدودتر کرد و با مصرف درست مواد غذایی در پایین آوردن سطح زباله‌های تولیدی نقش داشت و یا استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به جای پلاستیک از مصرف بی‌رویه آن جلوگیری کنیم و با تفکیک کردن بعضی از مواد در زباله‌های منزل همچون پلاستیک و کاغذ و قرار دادن آن در بازیافت می‌توانیم نقش بسزایی در محیط پیرامون خود داشته باشیم. یادمان باشد ما در مقابل نسل آینده و حتی در همین زمان در مقابل یکدیگر مسئول هستیم، بنابراین با مصرف نادرست و دور ریختن مواد غذایی زیاد و اسراف در خرید وسایل تجملاتی به ایجاد زباله بیشتر دامن زده، در صورتی که می‌توانیم با مصرف صحیح و بهینه به فکر کسانی که نیاز به آب و غذا دارند و نسل آینده باشیم.
در این روزها که صحبت از نوروز و چیدن سفره هفت سین می‌باشد، می‌توان از مواد دور ریختنی مثل روزنامه باطله، کاغذها و ظروف‌ پلاستیکی و با استفاده از چسب، رنگ، گل‌های خشک، روبان و یا هر وسیله دیگری که در اختیار داریم، با ذوق هنری خود چیزهای جدیدی خلق کرده که قابل استفاده، شیک و جذاب برای سفره هفت سین باشند.
خرید وسایلی که قادر به بازیافت هستند و جدا سازی دورریزها برای بازیافت، شاید هزینه و زمان بیشتری ببرد اما با پرداخت این بهای اندک ما از اندیشیدن تنها به خود و خودخواهی‌ها آزاد می‌شویم و به نسل آینده و دیگران می‌اندیشیم.
همچنین با ایمان به خدا و کلام او، اجازه دهیم خدا کار نیکویی در ما به عمل آورد و ما را از ترس‌ها، نگرانی‌ها، اضطراب، بیماری‌ها، تاریکی، افسردگی و مشکلات پاک کند و لباسی زیبا و مقتدر بر تن ما ‌کند تا خودمان نیز هویتمان را بازیافت کنیم و چون دانه شکفته، به درخت تبدیل‌شویم و هر روزمان چون نوروز در روزی نو آغاز شود زیرا خدای ما محبت و محبت او در قلب ما ساکن است و از ما می‌خواهد تا به فکر دیگران باشیم.

نوشته های مرتبط با دسته انتخاب شده شما

بی‌رقیب
رشته پلو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بیشترین خوانده شده ها

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست